Lördagkvällen - "julklappen"

Äntligen kom den 3 oktober, då en del av min "äventyrsjulklapp" skulle infrias. Jag hade ingen aning om vad kärestan hittat på och när jag frågade yrarde han om att vi skulle åka till Borensberg och titta på en klocka. Då skulle jag få en utflykt och han sin klockabstinens botad för ett tag. Jag trodde inte riktigt på honom, men han sa inget mer.

När jag sen hade köpt gott kött till lördagsmiddagen - utskuren biff till honom och lammkotlett till mig, uppmanades jag att stoppa det i frysen, för vi skulle äta på korvkiosken i Motala.......! HAHAHA!!!!!

17.30 åkte vi hemifrån, det bar iväg söderut och det hade jag frågat om, för jag ville åka till kyrkogården och sätta ljung på gravarna. Det blev jättefint och skönt att ha det gjort innan det blir för kallt.

Det var ett förskräckligt oväder och jag satt där i den varma bilen och försökte klura ut vad han hade hittat på och vart vi skulle.



Vi åkte förbi Hallsberg och han svängde mot Åsbro.
"AHA," sa jag med ganska säker röst. "Du har kucklat ihop något med E och B", våra kompisar i Åsbro.
"Vi får väl se", svarade han.

När han sen svängde in mot deras väg blev jag helt säker och sekunden efter åkte han förbi den. Då funderade jag en stund till och när han gav sig ut på småvägar i skogen blev jag helt förvirrad.

Sen som en uppenbarelse kommer vi fram till Lerbäcks kyrka. Då föll poletten på plats och jag bara skrek av glädje.

"ÅH, VI SKA TILL LERBÄCKS TEATER!?!?"

Så var det och som jag har önskat det i flera år. Nu kom jag till en ny insikt gällande kärestan. Han ser inte bara klockor och gamla Tfa, han lyssnar på mig också när jag kommer med alla mina ideér och just den här hade han tagit fasta på.

Vi skulle se "Mordet på Lucas Hejde," samtidigt som vi intog en trerätters middag. UNDERBART!



Vi parkerade i regnrusket och gick mot den gamla magasinsbyggnaden som var ombyggd till teater och restaurang.



Jag trodde det var i huset på bilden, men vi skulle till en liknande byggnad en bit längre bort.

Scenen var i ena änden av rummet, men det visade sig att de spelade i hela lokalen, det var en mindre scen i andra änden också, men den hade jag ryggen åt.



Föreställningen påminner lite om Wallmans salonger i Stockholm och Enterwaiters i Örebro. Skådespelarna är också serveringspersonal.
Pjäsen var i 5 akter och man åt sina rätter mellan akterna. Det var också en kvarts paus mitt i och det behövdes. De var verkligen duktiga och nästan alla spelade mer än en roll.





Jag log hela kvällen, det var en sån kapital överraskning att jag knappt förstod det. När jag kom på att jag t o m glömt att fotografera maten, något som nästan blivit obligatoriskt, började jag förstå hur uppfylld jag var av denna överraskning som kärestan hittat på.

Här är menyn, det var jättegott!

Meny
Kallrökt lax med blomkålscéme och örtolja

Wallenbergare på vildsvin med rostade rotfrukter och syltade kantareller

Råmjölkspannacotta med äppel- och björnbärskompott. Serveras med kryddskorpa

När jag slukat mitt "vildsvin" insåg jag min fadäs med fotograferingen. När jag var liten var det ett måste att äta upp på tallriken, mina föräldrar skulle ha blivit så nöjda med mig om de varit med, men jag hade gärna haft en bättre bild av min tallrik.



Under pausen gick vi upp på loftet och tittade. Jag språkade med en äldre herre som berättade att huset vi var i tidigare hade varit magasin och garage. Vi satt visst "ovanför garaget".



Efter pausen kom desserten och nu hade jag fått tillbaka lite förnuft och kom ihåg kameran, men jag log fortfarande, det är helt säkert.
Råmjölkspannacotta smakade betydligt mer än en vanlig pannacotta. Jättegott!



Under hela tiden föreställningen pågår ska man sitta och klura på vem som är mördaren. Sen delar de ut lappar så man får gissa och av alla dem som gissar rätt drar de en som vinner ett pris.



Här är hela ensemblen i slutet, vi vann inte! Vi gissade inte ens rätt, men vi är tydligen likatänkande, för det visade sig att vi båda gissat på samma mördare, om än det var fel.

Hela publiken blev också tvungen att lova att inte yppa något om vem det var, för hur kul är det för dem som kommer efter oss och redan vet svaret.

22.45 var det slut och vi vände kosan hemåt igen.

Det var en helt fantastisk överraskning måste jag säga.

                    Sååååååååååå NÖJD!!!!!!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Ulla

Vilken underbar man du har! Vilken överraskning. Jag kan tro att du satt där hela kvällen och log.

2009-10-04 @ 19:13:35
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Suss

Ulla, Jag ler än, det var så fantastiskt och som jag har längtat efter att få vara med om just en sån teaterföreställning. Han är allra bäst!!!!!

2009-10-04 @ 20:36:20
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken underbar man/sambo du har som kommer med sådana här överraskningar! Kul och jag förstår att du uppskattade det hela. Värt en extra puss till kärestan...

2009-10-04 @ 21:14:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Du har haft tur med en hel del i livet och den här gubben är verkligen en höjdare! Tänk att vi lyckades till slut med våra val.



Jag förstår att det här var en höjdare i Lerbäck! Är det en lokal teatergrupp eller hur funkar det? Och vem drivet restaurangen? Inte familjen Hildor längre väl? För de har väl varit här?

2009-10-04 @ 22:19:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ACW

Härligt med upplevelseklapp/present.. Vad blir det i årets julklapp måntro???

2009-10-04 @ 22:25:07
Postat av: Inger Maryissa

Vilken så underbar överraskning mannen din hade åt dig.

Och kan tänka mig du blev glad.

Så mysigt du berättar om innan då ni åkte och du försökte gissa vart ni skulle.

Kan tänka mig att du log hela kvällen.

Vilken mysig kväll och även med god mat.

Kramar



2009-10-04 @ 22:47:05
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Herta

Detta låter jättetrevligt. Jag skulle själv gärna åka iväg på något liknande tex så finns det ju olika herrgårdsmord som man kan boka in sig på.

2009-10-05 @ 10:04:20
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad mysigt, och vad gott det lät!

2009-10-05 @ 13:32:13
Postat av: Suss

Alla, Ni har i princip samma kommentarer allihopa och jag håller med om det mesta.

Jag är fortfarande en leende person och extra roligt är att min dotter med sambo fick samma present av sina "svärföräldrar" när hon fyllde år alldeles nyss. Jag har inte skvallrat!

2009-10-05 @ 13:48:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: marma

Fullkomligt underbart! Vilken suverän man du har!

Jag kunde inte låta bli att gå in på länken och blev så biten. Jag har framfört önskemål till min make och även gett honom förslag på boende - perolofsgården. Tack för alla tips!

Kramar/marma

2009-10-05 @ 14:32:56
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Jag kan bara hålla med när det gäller mannen, han är så otrolig. Hoppas ni kommer iväg till Lerbäck, det är verkligen något jag kan rekommendera till vem som helst, för allt var toppen. Hoppas det blir av för er! Kram

2009-10-05 @ 14:54:30
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: vivan

Tänk att du var så nära mig i lördags...jag susade förbi teatern x-antal gånger under kvällen...tänk om jag vetat att du vat där....då hade jag gått fram och knackat på fönstret...och ropat buuuu!!!

Vilken snäll man du har...skall praktisera detta på min käresta..hm!För jag vill också se mordet!

Jag jobbar alltså i Lerbäcks hemtjänst!Och åker där förbi många gånger under dagen!

Kramen!

2009-10-05 @ 22:03:06
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Suss

Vivan, Jag är säker på att vi springer ihop en vacker dag. Mordet var en jättetrevlig tillställning och jag är mycket nöjd med den julklappen, även om den inte kom förrän i oktober. Jag tror du har jobbat med en av mina kompisars mamma, men det tar vi inte här! Kram

2009-10-05 @ 23:10:45
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0