Scener från ett "djurhem"

Jag undrar vart det ska sluta med kära dotterns djurintresse?

Precis som i alla andra barnfamiljer har vi haft det ena djuret efter det andra.

Det har varit lilla vita musen Hunca-Munca (namn efter en saga av Beatrix Potter), marsvinen Ronja, Gurkan och Marve, hamstrarna Hampe, Puppan, Pepsi och Pripps.
Sen kom "gårdvaren" = katten Kosmos och efter honom inträdde RÅTTAN Olwi i familjen. Sant, en riktig råtta med lång, naken svans. (Helt underbart husdjur, det tar vi en annan gång).

En del var godkända av oss vuxna, andra hamnade hos oss ändå. (Råttan t ex)

Kosmos kom in i bilden när barnen var 3 och 6 år och han levde tills han blev 19, så han var verkligen en viktig del i barnens liv.



Tack vare honom fanns det ett husdjur som så att säga tog bort behovet av att ständigt dra hem nya. Det var i alla fall vad jag trodde, men nu börjar jag tro att han bara sköt upp beslutet att skaffa flera tills han blivit kattängel.

Det tog inte lång tid efter hans hädanfärd innan det lilla livet var i färd med att skaffa ny katt. Då blev det två små kattsystrar Indra och Ahti.




              Här är de för en gångs skull på samma bild

En tid efter det kom Zano siames in i bilden, han behövde omplaceras och hon svarade "JA", blixtsnabbt och så var han på plats.



Förra sommaren trädde Vicke hund in på arenan.



Nu har även "mågen" skaffat djur. Han nöjde sig inte med 4 stycken som dottern, han har många fler.
Det tycker katterna är jättebra, vilken underbar värmekälla!





För att inte tala om hur stimulerande och otroligt frestande det är att försöka sno åt sig en läckerbit ur den stora matskålen. Tyvärr har hon inte kommit på än hur man tar sig in. Tyvärr för henne alltså!



Det är inte slut med det, drömmar kan man alltid ha och det har min kära dotter. Hönor t ex, men de får nog vänta lite till. Det är svårt att ha höns på balkongen på tredje våningen mitt i stan.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jo, barn och djur är något speciellt, och kommer själv ihåg när jag var barn.

Jätte mysiga bilder på de söta kissarna och på vovven.

Och så kul det ser ut med katten på akvariet, som även måste vara så spännande för katten.

Kramar

2009-10-08 @ 21:31:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Jag håller med dig, barn och djur hör ihop. Jag fick tjata tills jag var 10 år innan jag fick min första katt, men sen dess har jag nästan alltid haft minst en. Nu nöjer jag mig med kattbarnbarnen ett tag. Kram

2009-10-08 @ 22:14:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Visst hade Du hund och katt och sköldpadda när Du bodde i Samsala? Och sen fanns ju en massa andra djur runt omkring också.



Kul att se lite av dotterns djurägande i kavalkad! Är det bara dottern som har haft det här intresset, inte sonen?



Jag skulle nog ha svårt att leva utan några djur. Nu är det alltid flera hundar här och det duger.

2009-10-09 @ 06:48:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Vilka härliga foton på skönheter av alla de slag! Jag har nyss matat min KattFia med skinka..passar på när hunden sover!

Jag kan aldrig få nog av foton från Stadsparken! Hoppas du fortsätter visa i vinter också!



Och ja..jag skrattade på mitt gamla foto! Det måste jag göra även om det är tufft ibland!

Kramen!

Ragnvi

2009-10-09 @ 07:39:39
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Thalina

Katter är mina favoritdjur och den översta katten är precis lik min Alice som heller inte finns mer.Barn och djur hör ihop på något sätt.Underbara bilder du visar. Kram Thalina

2009-10-09 @ 09:21:33
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja vi har många saker gemensamt jag och mitt gudbarn!! Längtan efter höns och getter! (ÖÖÖÖnnnsss som den svarte ängeln sa) De här latinskspråkiga harju svårt med H-ljud i början av ord.....

2009-10-09 @ 13:36:42
Postat av: anne

Det är så härligt med djur! Jag kan inte låta bli att undra hur alla dessa katter och hundar kommer överens med varandra? Vår gammelkatt (hon är 6 år) gillar inga andra katter, något som är litet trist eftersom jag är en katträddare och lillkatten vi nu snart haft i ett år får sina fiskar varma konstant. Litet får han väl skylla sig själv, men det är inte kul med deras konstanta konflikter.

2009-10-09 @ 19:24:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jodå, nog hade vi både sköldpaddor, katt, hund och sen kom det kaniner och kycklingar som brodern kläckte i en maraginlåda. Katterna hade en förmåga att bli fler och fler och jag fick behålla både en och flera, trots att vi hade urmodern Utti med oss från tiden vi bodde nere i samhället.

Sonen är tyvärr allergisk, men han var den som drog hem mest djur under uppväxten, sen fick vi andra ta hand om dem, medan vi plomberade hans dörr så han slapp bli sjuk.

2009-10-09 @ 21:42:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det kommer mer bilder från vår oas stadsparken, var så säker.

Bra att du skrattar, fortsätt med det, det gör allt elände lättare. Jag har också haft sämre sidor av livet än jag har idag, var dag har nog av sin plåga sa min mormor och det är rätt bra att tänka på. Imorgon kan vara en toppdag! KRAM

2009-10-09 @ 21:44:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, det är lätt att visa bra bilder av djur, de förställer sig inte när kameran kommer fram.

Katter är mina allra bästa djur också och sen kommer sköldpaddor. Tyvärr är det svårt att få tag på såna numera. Förr kom alla våra utom den första, från Italien. Trevlig helg!

2009-10-09 @ 21:46:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Maggie-söstra mi, Ni kan väl slå er ihop om det där hönshuset, hundarna och allt ni nu delar. Här finns gott om fina hus som bara väntar på dig.......KOM!

2009-10-09 @ 21:54:17
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, det är inte alla som kommer överens med alla. Ahti, som bor uppepå skåpet älskar sin syster Indra, Zano och Vicke gör nästan detsamma, hon kan väsa och fräsa, men slagsmål blir det inte.

Hon gillar också akvariet och det är ganska lätt att förstå.

2009-10-09 @ 21:58:00
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag är uppvuxen med katter och älskar katter. Men som vuxen har jag inte haft mycket katter, min ena son är lätt kattallergiker och det ska man inte provocera.



Nu har jag dock börjat fundera över om jag ska skaffa mig en hund den dag jag blir pensionär. Jag tror att jag behöver något som "drar ut mig" även när det är dåligt väder... Nyttigt för kropp och själ och ett gott sällskap. Vi får se, jag är inte pensionär än och jag har många intrssen...

2009-10-10 @ 09:36:34
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0