Mitt i stan

Mitt i stan ligger Oskarsparken, eller möjligen om det stavas med c?

Spelar ingen roll för någon annan än den Oskar den är uppkallad efter. Där finns bara träd, inte en enda blomrabatt och den står inte särskilt högt på min lista över ställen jag längtar till. Det är dock praktiskt att parkera därnere om man ska göra något ärende på stan.



Parken ligger i närheten av Gröna Grodan, där vi var och åt här om dagen. På väg till bilen lyfte jag precis som i den gamla psalmen, ögat mot himmelen och fick syn på vilka fina hus det var som låg där vid kanten av parken.

Inte farao behöver man åka till Prag för att se vackra husfasader och utsmyckningar.

Jag hade inte särskilt lång tid på mig, det var bara en lunch mitt i arbetsdagen, men några bilder hann jag ändå knäppa.



Detaljen över varenda fönster i hela nedre raden tilltalar i alla fall mig.



Huset mitt emot hade jättefina smidesbalkonger



Här är den lilla runda, som hamnade i skuggan.



På gaveln fanns olika utsmyckningar, de här hann jag med att fota -





 - och högst upp på huset fick man veta hur gammalt det är.



Någon ledig dag ska jag ge mig själv mer tid och strosa runt nere i stan bland alla gamla hus som tack och lov finns kvar. Det här var bara de två vi gick förbi från bilen till Grodan.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Gamla semis låg ju här så jag parkerade bil i Oscarsparken varje dag i ett par år. Husen här är vackra, borde vara sekelskiftes, jag menar mellan 1800 och 1900.



Nej man behöver inte åka utomlands för att se vackra saker, men som Du säger så är nog felet mest att vi aldrig lyfter blicken på hemmaplan. Vi är mest borta i andra tankar när vi rör oss på hemvanda platser.

2009-09-26 @ 10:50:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Idag har vi varit nere på stan för att fixa särbons mobiltelefon. Jag har mest gått med blicken riktad uppåt och fotograferat hejvilt.

Det kommer bildbevis här så småningom. Det finns mycket vackert här i stan.

2009-09-26 @ 15:21:29
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0