Om hur det gick för mig när vi skulle plocka lingon

Söndagen hade vi avsatt för skogen. Nu var det dags att plocka årets dos av lingon. Vi brukar förära min kära brorsdotter en hink de åren det är god tillgång och jag ville föryngra vårt eget, 3 år gamla frysförråd, lite grann också.

Sagt och gjort! Viktigast var dock fikakorgen, för kaffe- och tepaus i skogen är bland det mest njutbara som finns.

Särbon tog fram hinkar och våra bärplockare och i sista sekunden slet jag åt mig min kära "Plocken" och lilla 1-litershinken, för tänk om det fortfarande fanns blåbär.

Väl framme vid vårat ställe hinner jag bara ut ur bilen när jag ser att snåren är alldeles fulla av blåbär, nästan som krusbär i storlek.



Jag blev som Alfons - "Jag ska bara ..." Inte kunde jag lämna dem och trava iväg in i skogen till lingonstället. Nej, jag sa att jag skulle plocka av de där tuvorna så skulle jag ansluta till lingonriset lite senare.

Jag drog och rafsade med plocken och min hink fylldes ganska fort. Jag rensar medan jag häller ur plocken och ner i hinken och hade just fått litern nästan full när jag hör kärestans stämma ljuda:

"Nu vill jag ha kaffe". Jag svarade:
"Ja, jag också, kom då så fikar vi".

Där kommer karln ut ur skogen med hela stora hinken full av lingon. Jag HÄPNADE!

"Det är alldeles rött därinne", sa han.

Han i sin tur tyckte att jag fått ihop mycket blåbär på den korta tiden.



Det smakade ljuvligt, vi satt där i solen ett tag, sen bar det av in bland tuvorna igen för kärestan. Jag kunde dock inte riktigt slita mig från mitt blåbärsris än, men tog med mig både bärplockaren, plocken och lilla hinken. Jag tror jag är besatt av blåbär, för jag kan inte sluta.

Jag plockade raskt en halv liten hink till med blåbär innan jag travade iväg och anslöt mig till lingonplockaren. Pliktskyldigast rakade jag ihop en plockare full, sen koncentrerade jag mig på blåbären igen, för det var lika gott om dem därinne i skogen.

Det tog inte lång stund förrän hink två var full med lingon och då hade även jag 1 liter blåbär till. Tur att jag hade med mig en extra plastburk att hälla över i.

Lingonskörden! Rätt bra gjort på ett par timmar, med en rejält lång fikapaus mitt i.


Idag har jag varit iväg och levererat största hinken till min lilla S. Hon i sin tur gav mig en hel ask med massor av olika sorters tomater från sitt växthus! Ge och få, det gillar jag. Tyvärr kan jag inte visa dem, för jag proppade i mig mer än hälften i bilen på vägen hem.

Förresten fick jag två bruna ägg också från hennes hönshus, de ska vi ha till lördagsfrukosten!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det är verkligen massor av bär överallt i år, av alla slag och dessutom mycket svamp. Men jag förstår mig inte på det Du kallar plockaren, som Du använder till blåbär. Hur funkar den? För det är väl den Du har bild på?



Kan tänka mig att Du tycker om att åka till S i föräldrahemmet och få tomater. Där har ju odlats en hel del genom åren och det är en trevlig tanke att S fortsätter traditionen.

2009-09-08 @ 06:24:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Den lilla rörmanicken heter "Plocken", du bara håller den i handen, lyfter lite på riset och där hänger alla godsakerna och bara väntar på rafset som gör att de ramlar rakt ner i röret. Eftersom det är galler blir det dessutom ytterst lite skräp som fastnar. De är alltså nästan rensade när det är dags att tömma ner dem i hinken. En fantastisk uppfinning! Jag är helsåld. Den funkar på vinbär också har jag hört från grannen.

Det är underbart att komma ut till S, man kommer hem!

2009-09-08 @ 09:53:36
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Så härligt det låter med er tur i skogen och plocka lingon och blåbär.

Och så mycket ni hittade.

Det verkar finnas mycket bär och även svamp iår.

Ha en fin fortsatt dag och kväll.

Kram

2009-09-09 @ 16:26:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Det var en härlig skogstur, nu hoppas jag på fler fina dagar när vi är lediga, för skogen är rena avkopplingen tycker jag.

Nästa gång får vi leta svamp, för du har rätt, det finns mycket av det också.

2009-09-09 @ 17:18:24
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0