Takläggning

Väcks av något i denna tidiga morgonstund då jag inte brukar röra på mig förrän vid 9.30, om det inte är något speciellt på gång. Det är det idag, men jag hade inte tänkt vakna före 7 som jag gjorde idag. Det var någon som väsnades, men jag säger inga namn, då kan kärestan bli putt!

Igår slet han som hantlangare till sin son, som var här för att få mitt nya tak på uterummet på plats. Själv hade jag förflyttat uteplatsens möbler och blommor till andra änden på min "gigantiska" radhusträdgård och sprang runt och fotograferade det hela.




Sonen kröp omkring på det gamla murkna taket och det knakade och brakade och jag var allvarligt oroad att han skulle braka igenom. Själv var han lugn som en filbunke. "Det finns ju takstolar," sa han och sen var det inte mer med det.



Jag var tvungen att ta en bild underifrån också



Självklart hade han rätt, han kan sin sak och ganska snart var det precis som en boktitel av särbons favoritförfattare Dan Korn: "Se himlen genom taket", det var det jag gjorde när jag kom ut nästa gång för att kolla att han inte fallit ner.




Jag var i köket och bakade i väntan på att männen skulle komma in och vara fikasugna.

Nu har jag testat att göra rödbetskakor, liknande dem vi fick när vi var i Ockelbo på Wiij. De blev jättegoda, men smakade inte riktigt så som originalet. Jag hade kanske för lite rödbetor i dem, trots att jag hade i 5 dl rivna. Hur som helst hade de en strykande åtgång.



              VARNING: Kan vara beroendeframkallande!

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag imponeras av hur folk håller på att fixa och trixa med sina hus och hem... Vilken energi! Jag hade gjort som du, valt fotografens arbete...

2009-09-12 @ 14:40:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Thalina

Så fint du får det med ett nytt altantak och det behöver vi på landet också.Kakorna ser jättegoda ut.Ha det gott kram Thalina

2009-09-12 @ 15:54:45
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag imponeras också, jag är nämligen full av fiffiga ideér och lösningar och ser framför mig hur jag rollar tak, tapetserar och hittar nya inredningsdetaljer. Fantasi har jag gott om, energi lite mindre. Det får bli en sak då och en annan då. Nästa projekt är antingen nya golv i hall och kök, eller dotterns gamla rum som behöver fräschas upp nu när det blivit gästrum.

Fotografera är lagom ansträngande efter en lång arbetsvecka!

2009-09-12 @ 17:00:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, Det blev ett helt annat ljus på uterummet och kakorna var verkligen jättegoda, trots att de inte smakade som originalet.

2009-09-12 @ 17:01:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: vivan

Såg inte till dig i A-sung på chokladsalongen??

Var blev du av??

Aha...det bidde ett nytt altantak!

Kramen!

2009-09-12 @ 23:08:03
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inga M

Va roligt att få ordning på altantaket! Snäll gosse, särbons son! Och Du är ju snäll som bakade åt dem. Rödbetskakor låter ju himla spännande. Jag är fjompigt förtjust i morotskakor men de finns sällan glutenfria att köpa så det blir långt mellan varven. Har Du recept på de här fina kakorna? Eller det vill Du inte lägga ut förstås.



Jag tycker Du har varit fantastisk som har kunnat hålla Dig sockerfri så länge med tanke på Din vurm för bakning. Jag skulle tycka att det vore svårt att baka och inte kunna smaka hur det blev (eller slicka ur skålarna!)



Sen kan jag inte se några akuta brister med Din lägenhet. Jag tyckte den var jättefin när jag var hos Dig. Du kan nog spara de pengarna och resa för dem istället.

2009-09-13 @ 05:21:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Vivan, Nog var vi där alltid, det kan man väl inte missa. Lördag fm till omkring 15-tiden. Ska just till att skriva lite om det nu.

2009-09-13 @ 13:01:52
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Du anar inte vad skönt det är att veta att det inte regnar in på 4 olika ställen längre.

Jag hade inget speciellt recept, bytte ut morötterna mot rödbetor i ett sånt recept, sen gjorde jag lite mer topping, för den är så god.

Nästa vecka ska jag vara sockerfri igen har jag planerat, sen hur det går är en annan sak.

Jag behöver lite nya golv här och där, förutom dotras rum som är ganska skamfilat.

2009-09-13 @ 13:03:47
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0