Barcelona dag 1 - del 1

Redan förra året i Italien bestämde vi att vi skulle åka till Barcelona tillsammans - jag, A och C. Det var C.s ide, Barca är hennes stamställe och hon åker dit med nya vänner hela tiden. Det här var femte gången och ändå var vi på ställen hon inte varit på.

Drygt 100 bilder har på något ickemirkaulöst, utan djävulskt vis, bara försvunnit ur kameran. Någon som vet om man kan återfinna dem? Tekniken, finns den för detta, när man är en vanlig privatperson och ingen brottsling som ska spåras via bilder? 

Äh, det där lämnar jag för tillfället. Här kommer början på vår resa.

Planet till Barca skulle gå från Arlanda redan klockan 7, så det blev en väldigt kort natt. Jag somnade ungefär 00.15 och hade klockan på 1.30, men var faktiskt tvungen att dra mig 5 minuter innan jag orkade stiga upp. Att snooza en sån här dag var uteslutet. Jag fick i alla fall 1 timme och 15 minuters nattsömn.

Åt min vanliga vardagsfrukost och organiserade det sista, i den mån jag hade den förmågan så dags. Det lär visa sig när jag packar upp.

A kom 2.30 och hämtade mig och 5 minuter senare höll vi på att susa förbi C som stod vid vägkanten och väntade. Det gick bra i den mörka disiga natten och 7.30 satt vi på rad ovan molnen.



Jag är i en tillfällig tröttsvacka och fnissar ohejdat åt allt möjligt, t ex ordet "Bebidas", som betyder dryck. Tänk om jag kunde sova lite?

Sova var svårt, men vila lite gick bra. Vi har ätit varsin "Bocadillo de temperada + cerveza och vino = Baguett med säsongsfyllning + öl eller vin. Säsongsfyllningen var tonfisk och lite grönt. Det var riktigt gott. En liten burk öl för min del och damerna drack rött vin. Det lilla kalaset kostade 7.50 Euro.

Det är molnigt som en vit matta under oss, men för tillfället har jag Pyreneérnas toppar ut till höger.




Landskapet öppnar sig efter bergen och Barca börjar visa sig. HÄRLIGT!





Nästa notering i min resedagbok är 13.20.

Vi sitter nere vid hamnen på en cafeteria och ska dricka kaffe. När vi steg av planet tog vi en buss in till stan, kostade 5 E. Vi var helt överväldigade av vädret - solen sken, det blåste ljumma vindar och livet lekte verkligen, trots att vi gick och drog våra rullväskor och var klädda för vädret i högan nord.

Vi bestämde oss för att strosa bort till vårt hotell Oasis, när nu vädret var så skönt och vi suttit stilla så länge. Vi passerade en marknad som hade allt möjligt, i ett av stånden såldes väldigt fina barnkläder i oblekt bomull.




Strax bredvid fanns smycken och jag stannade och köpte mig ett par lila, små kulörhängen, ametist skulle jag tro. De kostade bara 3.50, så är det glas är ingen skada skedd.

Vi gick vidare och passerade den tjusigaste entrén till ett H&M jag någonsin sett.



Till slut kom vi till St. Maria del Mar, som jag och A varit med och byggt de senaste två veckorna tillsammans med Arnau i boken "Katedralen vid havet."



Strax bredvid låg vårt hotell. Vi fick inte checka in, men lämna vårt bagage och låna toaletten. Den luktade inte alls gott - ingen mer kommentar om den, men A hade en teori om luktens uppkomst!

Canpaixano på Reine Cristina var ett intressant hål i väggen där vi hamnade sen. FULLPACKAT med folk och champagnen - cavan - flödade.



Vi klämde oss in som tre ålar och jag bestämde mig för att äntligen testa champagne/cava. Tänk om jag tål det, så jag inte är sjuk imorgon?



Vi pekade på smörgåsar med lufttorkad skinka och beställde in en hel flaska cava Brut. Den kostade runt 5 E och glasen man fick var små och vida. De hällde upp och ställde flaskan bredvid.




Det fanns röd cava också, så vi testade ett gemensamt glas av den. Mycket godare tyckte jag.



Folk strömmade ut och in, det var en enorm trängsel, mackor, tallrikar med diverse korvar och annat, glas med cava langades kors och tvärs och killarna bakom disken hade stenkoll på vem som beställt vad.

Vi hade tur som tog oss in sa C. Det stod folk överallt och mitt i alltihopa stod vi!



Tala om annorlunda matställe, ingen hälsoinspektion här inte.






Mätta och lätt snurriga travade vi vidare. 12 E kostade hela kalaset - Otroligt!

Vi gick ner mot hamnen, tittade på ännu en marknad och där köpte vi varsin kula glass. Varje kula kostade 1 E och struten också 1 E. Jag tog Creme de Catalana och den var jättegod, dock var jag lätt upprörd över att struten kostade en extra E.

Efter detta hamnade vi här på cafeét och har just druckit koffein i olika former.

Solen gassar, jag är hur trött som helst, men NJUTER!




Jag sitter och tittar på en intressant skulptur mitt i gatan och vem som gjort den berättade C, men det rann ut ur mitt medvetande fortare än jag hann skriva ner det!



Slut på del 1 dag 1.


Kommentarer
Postat av: Christina

Skönt att du kommit igång så jag får veta vad jag gjort. Men vad synd med bilderna. Jag hann precis innanför dörren så bröt förkylningen in. Låg hela dagen i går men känner mig lite bättre idag.

Roy Lichtenstein heter konstnären. Om jag kommer på kören i morgon tar jag med ett usb med mina bilder så du kan komplettera med dina som försvunnit.

Hola

2010-04-03 @ 13:06:03
Postat av: Suss

Christina, Hola, tack för upplysningen om konstnären, ska skriva det som tillägg någon kan ju vara intresserad. Det var härligt att se dig, nu ska jag lägga mig i horisontalen ett tag. Kram

2010-04-03 @ 15:05:55
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Aha här var del ett av historien. Ni verkar ha jättekul och ideérna verkar flöda vart man kan ta vägen.

2010-04-04 @ 00:23:03
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Med den "guiden" vi hade med oss hann vi med otroligt mycket och hade ändå tid att bara sitta och titta oss omkring i timmar.

Vi måste förstås tillbaka nästa år, det är mycket kvar!

2010-04-04 @ 13:27:52
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0