Barcelona dag 2 - del 1

Söndag 28 mars  -  Sommartid!

Idag fick vi sovmorgon av oss, så vi sov till 9. Visserligen var kroppen bara 8, men vi kan nog lura hjärnan med lite cava så vi inte blir så trötta ikväll.

C gick ut på en morgonpromenad medan vi vaknade så gott det nu gick.

Jag var segare än Karlssons kalasklister. Jag visste inte ens var jag hade tvålen, trots att necessären borde ha varit det självklara stället, vilket det också var visade det sig, när jag irrat runt ett tag. Efter jag hade duschat blev det lite bättre och då hade C kommit tillbaka.

Frukosten var helt okej med tanke på var vi är. Jag fick t o m i mig lite yoghurt med corn flakes och coco pops. Jag hade inte förväntat mig att det skulle finnas kruska- och havrekli eller linfrö och det gick bara bra med godisflingorna. Annars kan man lika gärna stanna hemma och äta sina vanliga "frön".

Det fanns rostbröd, 2 sorters vitt bröd, ost, skinka, korv, tomater och sallad. Marmelad, juice, te och kaffe. Jag är mätt!!

Efter alla avklarade morgonbestyr tog vi bussen - nr 59 - upp mot Ramblan. Det är ju Palmsöndagen och förra året hade C hamnat mitt i en procession med flikade palmblad och Jesus i högsätet. Vi hoppades att samma sak skulle upprepas och se vi blev bönhörda.

Vi gick igenom översta delen av Ramblan.




Där var det djurförsäljning, mest fåglar, men även en massa olika sköldpaddor och andra smådjur.






Jag föll i trance vid sköldpaddorna förstås och den berömda kattabstinensen gjorde sig påmind, nu i form av sköldpaddsdito. VILL HA!!!!!!!

                          Här är vattensköldisar!


                                     Landsköldpaddor




En sån där liten hade jag lätt kunnat ha med mig hem, men si det går ju inte!

Då kom processionen och jag fick annat att fokusera på!

Först två ryttare.



Sedan en gatsopare mitt i och efter henne lite ordningsmakt



Herrar med spiror och även damer med bärbara hyllningar






Små kåpklädda barn som delade ut Jesusbilder, som forna filmisar.
Vi fick också varsin.




Det svängdes med rökelsekar och nästan alla hade ett sånt där spröt i handen.

Sedan kom Jesus till häst och den stod på en vagn - en mycket guldig sådan, med färsk grönska, blommor och små fina bilder överallt längs sidorna.






Efter vagnen kom en blås- och slagverksensemble.




Häftigt och pampigt var det, men sen var det slut och vanligt folk anslöt med sina palmblad och spröt.



Vi fortsatte Ramblan ner och där gick jag bakom en i mitt tycke riktigt udda (ful) kappa.



Vi fortsatte tills vi kom till "slummen", några kvarter där man som turist definitivt kan råka ut för missöden, efter mörkrets inbrott.




Vi kom fram till en öppen plats där det var lite marknad. Jag hörde det karaktäristiska lätet från en papegoja och stannade och försökte fokusera upp i palmen som var ovanför mitt huvud.

Jodå, där var det ett par som höll på och byggde bo. Gröna, men svåridentifierade för en icke-kännare som jag är, jag känner dock igen lätet och lyckades få med den enes bakdel på bild.



Marknaden var lite rolig, mycket återvunnet material i ny skepnad.

                                     Väskor




En uggleklänning är väl något alla kvinnor saknar i sin garderob?



Eller ett par byxor att föda barn i?




Nu närmade vi oss ett av mina absoluta MÅSTEN - Boteros stora katt. Jag såg den långt därborta.



Den finns på Rambla del Raval. För mig var det nästan ett "Hallelujamoment!"

OJ, vad fin och häftig och STOR och läcker och helt underbar den var!





Inget klotter på den och ingen förstörelse. Vi cirklade runt den ett tag, det var en hankatt kunde jag konstatera.



Vad nöjd jag var efter kattmötet, det var helt underbart!

Vi tog en annan gata upp tillbaka till Ramblan. Sprang på en fin vattenpost, inte alls som dem man lärt känna i Kalle Anka och gamla amerikanska filmer en gång i tiden.


                                                                

Vårt nästa mål var Park Güell, väl ute på Ramblan tog vi metron åt det hållet. Jag var imponerad av handikapplatserna i tunnelbanevagnen, med gott om utrymme för en rullstol och säkra bälten.




Vi skulle ha picknick och inhandlade matigt bröd, wienerbröd och dryck.



Efter det var det dags för vätske- och toapaus som vi tog på lilla serveringen Mylka - mittemot "Konsum" med C.





När vi laddat färdigt med cava och öl var det bara: Upp och ut och gå igen!

Fortsättning följer!


Kommentarer
Postat av: anne

Den där slumdelen såg intressant ut, man får väl undersöka den dagtid... Katten var fantastisk, fanns det flera?

2010-04-04 @ 20:01:31
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: ansepanse

härliga bilder, mycket spännande att se

ha det gott

kramar

2010-04-04 @ 20:19:14
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Det var en hel del intressanta små butiker med saker från "fjärran land" där längs gatorna. Katten är nog Boteros enda konstverk i Barcelona, men jag är inte helt säker.

2010-04-04 @ 21:41:03
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Ja, vi hade en härlig resa och såg massor. Kram

2010-04-04 @ 21:41:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Katten måste ha varit en höjdare för Dig, det förstår jag. Undrar vad det var för parad i stan? Bara helt rätt och slätt en påskparad kanske så där i största allmänhet, eller hyllning till något helgon? Det är ett katolskt land väl?



Sen slås jag av att jag sällan sett så många illasittande kavajer och kostymer på en gång. Jag har alltid tänkt mig att spanjorer är välklädda herrar. Men det kanske var första testet på vårkläderna och så har det lagt sig på kilon under vintern.

2010-04-05 @ 08:09:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Tack för ännu ett fantastiskt resereportage!!

Kramen!

Ragnvi

2010-04-05 @ 12:07:32
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Katten var definitivt en höjdare! Underbar! Paraden hade var en kyrklig sådan med anledning av palmsöndagen, mer vet jag inte. Katolskt land till största delen om jag fattat det hela rätt.

Jag kollade igenom bilderna igen, du har rätt, många har helt fel storlek på kavajerna.

2010-04-05 @ 12:18:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det är bara att hänga på, "ikväll" blir det Park Güell. Kram

2010-04-05 @ 12:20:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Den katten minns jag inte. Jag var i Barcelona 1999 och vandrade Ramblan av och an, men har inget minne av den. Vet du hur gammal den är på platsen?



Ser härligt ut med dina bilder från Spanien! Ha en härlig fortsättning!

2010-04-05 @ 18:38:18
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag har ingen aning om hur länge katten stått där, men jag är sååååå glad att jag fått "träffa" den. Vi hade verkligen härliga dagar därnere och kommer att återvända!

2010-04-05 @ 23:08:12
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0