Barcelona dag 4 - del 3

Tisdag 30 mars  -  sista delen

Det var hålet i väggen som lockade. Jag som aldrig förr tålt vin, hade bestämt mig för att fresta vintoleransen och ta 3 glas cava på samma dag, röda förstås. Vi tog varsin supergod macka med tomat och lufttorkad skinka, för annars blir det svårt att få mer än 1 glas.




Jodå, jag drack 3, det är som mousserande hallonsaft, så det är otroligt lättdrucket. Yr i bollen och otroligt fnissig följde jag mina kära reskamrater ut i vimlet.

Vi drog omkring i Born, vi passerade vår kyrka ett par gånger, köpte glass. Jag och C tog chokladdoppad strut med nötter. Pistageglassen var bäst enligt min smak. Jag hade Creme de Catalana också, men föredrar den i oglassig form.

Jag försökte pruta hos en sjalförsäljare som skyltade med att de kostade 1 Euro. Sjalen jag ville ha, visade sig nämligen kosta 4 E och han menade att 3 var okej. Nu hade jag bara 2.40 och se, det gick inte, så slipp då, tänkte jag, sa ok och la ner pengarna igen. Tji sjal, imorgon kanske? Eller så får det väl vara.

När glassen närmade sig sitt slut hände det ofattbara, men jag anar att det helst bör mörkas. C förirrade sig och gick 1 kvarter vilse.

Vi missade första försöket att nå El Xampanyet, sen gick vi ett varv till och då kom vi rätt. Innan vi kom fram, lyckades jag med ett litet akrobat-tics i vänster ben, att klå in lilltån i en refug.

A J  AJ  AJ  AJ  AJ !  !  !  !

Tån domnade bort och sedan började bultandet. Jag stannade, C fick gå fram och kolla om det var öppet och det var det äntligen.





De gick och jag haltade in och C var känd här också, så det tog bara en liten stund så hade vi ett bord. Kamraterna beställde varsitt glas egen tillverkad katalansk champagne och fick in en flaska. På en del ställen köper man inte glas, bara flaska!



Jag tog en öl.
C ville ha lite bröd med tomat.
"Något mer?" Jo, jag ville ha salami.
"Ingen ost?"
"Jo, Manchego"
"Aha"

Sedan kom det in en massa fat med: Tomatbröd, manchego, 3 sorters korv och skinka. Vi åt så klart.



        "KORVHJÄRTA!!!!"  Jämför gärna med falukorv......! HAHA!



Nästa som kom in var ett stort gäng som pratade "alla" språk. Det var folk från olika länder som var på arbetskonferens i Barca. Vi kom i samspråk med bl a en skotte som bott i Sverige i 27 år, i Malmö.



Till sitt bord, precis bredvid oss, fick de hur mycket tapas som helst som skickades kors och tvärs, även till oss.

Efter att vi fått i oss nästan allt vårt och jag tagit in en öl till, kommer frågan om vi ville ha något sött. Jag hör mig själv säga:
"Yes, please".
De andra stirrade häpet på mig, vi som var så mätta. Det kom in ett fat med blandade kakor och de tittade aningen skeptiskt på det.



Sedan kom det in ett glas starkvin att doppa godsakerna i och där var häpenheten och skepticismen bortblåst som en vind från Nordafrika och de var minsann med och doppade och åt med god aptit. Det var JÄTTEGOTT!

Till slut var det mesta ändå uppätet och klockan på väggen visade vintertid, så den var m a o inte 21.45, utan 22.45. Vi bad om notan och då säger den svenska skotten:
"Men, ska ni kasta in den vita duken redan?"

Jo, det gjorde vi och masade oss väldigt mätta mot hemmet på Oasis.

Inte kom vi hem störningsfritt. Ännu en shipshop supermercato uppenbarade sig och jag kom ihåg mina soppåsar. Snabbt in, men inte hade de några. Däremot låg det en massa fulla påsar utslängda utanför husen vi gick förbi, så bevisligen finns de någonstans.

Jag gick mot utgången, men då hade "Die alte kameraden" upptäckt vinhyllan och nu var det inte fråga om någon mer cava, nu skulle det drickas Penedes. Jag fattade som vanligt noll, som jag gör när det handlar om vin. Jag bröt mig och köpte en Bacardi Breezer.

Hem och väl uppe i vår korridor klappade jag i lilltån en gång till.

Så här såg den ut efter en lång kallvattensdusch!



Jag skrek till och nu fick jag lära mig hur man markerar missnöje i Barca. Man öppnar sin dörr och slår sedan igen den med ett brak!

Nu dricker jag Breezer och de tar igen det vinet C gick miste om när prästen klunkade i sig allt på nattvarden. De har dessutom tvättat håret och det måste bara torka innan läggdags, så det blir en lång nattvard denna afton.

Imorgon ska vi ha champagnefrukost har vi bestämt!

Slutligen blev nattförberedelserna akuta och samtliga började med tandborstning. Då trädde "Disiné" in på arenan. Inte Desiré, utan "Disiné"(C alltså). Det betyder visst designer på något språk.
Så var det slutdrucket av vinet och "Disiné" har tillverkat en salladsliknande skapelse av en grön plastkasse som transformerats om till en vinkork.



Dekorativit på min ära och mycket originellt.

MEN, nu godnattar vi alldeles snart!

Kommentarer
Postat av: Christina

Jösses. Det ser ut som om vi bara åt och drack. Gjorde vi det?

Hoppas du blivit bra. Jag smittade ju Bosse och han är fortfarande däckad.

Kram/C

2010-04-14 @ 12:08:20
Postat av: Suss

Christina, NEEJ, det gjorde vi inte, men om vi inte ätit och druckit som vi gjorde hade vi aldrig orkat med allt det vi hann med på de där få dagarna.

Undrar hur det blir nästa gång?

Jag är inte bra än, segare än segast det här. Kram!

2010-04-14 @ 17:25:47
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0