Gamla Linköping

Jag ville gärna åka till Gamla Linköping, nu när vi ändå var på plats så att säga. Vi satt på en uteservering och frågade ett par av urinnevånarna om hur det var. De tyckte inte det var så bra som förr, att vi kanske skulle satsa på något annat istället.

Jaha, vi lyssnade, men när de gått sa jag att jag ville dit i alla fall. Ingen av oss hade varit där tidigare, så vad hade vi att jämföra med.

Sagt och gjort, när vi checkat ut for vi dit!



Vi var in på det gamla apoteket och fick en fin "föreläsning" om hur det var förr, hur det kom sig att det fanns så mycket bevarat och en väldigt bra information. De hade tagit vara på ett gammalt apotek någonstans och mer eller mindre flyttat det som det var.


Ett otroligt vackert tak med den lilla apoteksormsymbolen


Det gamla "pillertrilleriet!"


Och de mycket generande sjukvårdsartiklarna som det smögs så med


Härinne låg möjligen skolan, för dit kom jag sen.



Den här sortens planscher minns jag, i alla fall på djur...



..... men absolut inte den här med avstavningsövningarna.



Torget

Här håller ett par arbetande herrar på att baxa ut en kärra. Det var jätteroligt att väldigt många var tidstypiskt klädda och även spelade med i den tiden de föreställde.



Från det gamla postkontoret, ett oförglömligt frimärke!



Inne från polishuset ett otäckt vapen från 1773



Vi gick runt där kors och tvärs, ibland tillsammans, ibland var för sig.



Jag var in i ett lite finare hem och där fanns en massa vackra detaljer





Golvplankorna var riktigt breda. Det var inga små späda träd de kom från.



Handelsboden






Utanför, ett par av de gamla skyltarna från förr, före min tid till och med.




Här har han med vagnen hamnat i diskussion med "stadens" journalist. Kärestan stannade kvar länge och lyssnade, för det var naturligtvis en del i hela konceptet med Gamla Linköping. Jag passade på att slinka in till en tjej som bl a gjorde väldigt fina smycken.



Jag köpte faktiskt ett par hängörhängen, av dem med silverbladen nere till höger. Vi får se när jag kommer tillbaka till att använda häng igen. De var i alla fall väldigt fina och jag kände mig nöjd, trots att jag mest använder "knoppar" numera.

Cloetta hade en liten affär där mitt i alltihopa. MÅSTE köpa!



Mariannekulorna var slut, men kärstan visste vägen till Ljungsbro sa han.....!
Sedan försvann han, fick syn på en traktor! Vi har olika fokus, choklad - traktorer!



Vi följdes in till en träkarvare. Jag är imponerad, men vill absolut inte ha!




Sedan kom jag bort igen, jag gick in till repslagaren och de höll just på att slå och sno ihop en riktigt kraftig tross. Det här har jag inte sett sen jag var på Sri Lanka 1984, så där fastnade jag.





Vägen hem var inte mycket lång och många har vi mött, men på Cloetta blev det stopp och där köpte vi en ganska stor kasse full med goda saker (och den från G. Linköping var inte så liten den heller och den var också full med mycket gott ).





När jag börjar jobba ska jag sluta med godis, samt undvika kakor och slisk så mycket som möjligt. Jag lovar dock ingenting, för man vet aldrig, men jag tänker i alla fall sunt......


Kommentarer
Postat av: Herta

Kul att se inlägget från Valla/Gamla Linköping. Jag har varit där många gånger och vi har kopplingar till stan även idag, är där ibland.

2010-08-03 @ 22:51:22
URL: http://www.hertabloggen.se
Postat av: Åsa

Väcker många minnen dessa bilder. Har inte varit där på många år, varken i gamla Linköping eller Cloetta.... kanske dags snart!



Ses nästa vecka, sommaren har gått fort.

Kram Åsa

2010-08-03 @ 22:56:51
Postat av: Suss

Herta, Så då var Valla samma sak som Gamla Linköping. Det har jag nog aldrig hört. Jag tycker det var jättefint!

2010-08-03 @ 23:21:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Åsa, Det är inte så långt till vare sig Ljungsbro eller Linköping, så rätt som det är är du där.

Jag vet....... sommaren har gått fort. Vi ses/Kram

2010-08-03 @ 23:22:29
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Selma

Hmmm, sluta äta godis är inte svårt - det har jag gjort många gånger ...

2010-08-04 @ 14:45:54
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Christina

Gamla Linköping,är ett ställe man gärna besöker.Christer och jag har också varit där ett par gånger.

Du, Susanne man kan inte låta bli att köpa godis där!

2010-08-04 @ 17:15:54
URL: http://tempus.doggyblogg.se
Postat av: anne

Tack för fina rapport!



Yngsta sonen var dit förra läsåret men du kan nog tänka dig vad han hade att rapportera... Inte mycket.

2010-08-04 @ 20:06:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Selma, Godis är svårt att avstå från, jag har också slutat många gånger = även börjat igen!

2010-08-04 @ 22:30:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Jag blev glatt överraskad att det var så fint och nog måste man köpa godis, du har helt rätt. Kram!

2010-08-04 @ 22:31:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Nej, vi fokuserar nog olika, både kvinnor-män, föräldrar-barn, unga-gamla osv.

2010-08-04 @ 22:31:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

I Gamla Linköping tror jag huset finns där vår familj bodde de första åren i början av 50-talet

Tror gatan hete Nygatan eller Gamla Nygatan.

Så mysiga bilder du visar oss här och kan tänka mig det var roligt att se hur det såg ut och var förr.

Kram

2010-08-04 @ 23:31:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Vad roligt om ert gamla hus finns kvar. Det var väldigt fint där i G. Linköping och jag är glad att vi for dit. Kram

2010-08-05 @ 00:27:17
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0