Minisemester med "tjejerna"

Tjejerna, det är de här två!



Vi gjorde oss en heldag med slutmålet Hjo. Första stopp blev Venus choklad i Askersund, vi var så "låga", att vi satte i oss 5 praliner var innan vi ens närmat oss mitt nästa planerade stopp.



Som tur är, är det väldigt lätt att intala sig att det är nyttig choklad och så har man enkelt och lätt tagit sig runt den kaloribomben!

Den som är i närheten och inte gör ett besök på Venus gör ett dåligt val. Där finns mycket goda saker och samtliga varor av mycket hög kvalitet.

Nu 10 - 12 september är det dags för den årliga "Chokladsalongen", hela Askersund sjuder av aktiviteter och allting kretsar kring choklad.

Nu har jag snöat in på Göta kanal, så nästa stopp blev Forsvik.





Jag och slussar.....Hade vi tur skulle det säkert komma någon båt, det var min plan. Jag var osäker på om J sett hur slussning går till. Jag däremot känner mig nästan som expert numera, men får nog aldrig nog, av det som händer vid vatten.

Kanalbutiken hette fyndigt nog "5 knop"



Tänk att man ofta får som man vill, visst kom det båtar, från båda hållen till och  med, fast inte samtidigt förstås.





Babusjka var väldigt intresserad, men hon löpte, så det kanske var den här snyggingen hon tittade på och inte alls båtarna och det som hände, som jag trodde.



Sedan kom en liten pudelpojke, som hon också tyckte var väldigt snygg.



När vi sett oss mätta åkte vi vidare till Hjo och nu hade chokladen försvunnit in i vårt innersta och vi var hungriga. Det gick ganska fort att hitta en restaurang där hundar var välkomna om man satt ute.

Fin utsikt hade vi över den lilla fyren och Vättern - 



och ute på bryggan vilade herr Gräsand.



Café Grönköping Sjöterassen hette stället och vi åt varsin utsökt Club Sandwich med kyckling och bacon, ivrigt betittade av en liten bevingad publik på första parkett.



Glupskt slukade vi även detta utan att dokumentera hur fint det såg ut.

Fotografera resterna då, föreslog dottern och det gjorde jag.



Fast, det ska jag inte göra till någon vana, det ser inte så roligt ut!

Mätta och belåtna gick vi omkring och var turister. Det fanns en liten pir ut i vattnet och där var gräs och många intressanta dofter för en hund.
J såg en kräfta i vattnet, så hon gick och stirrade neråt hela tiden och jag fotograferade förstås.




Här testar jag den digitala 40 X zoomen.



Vi gjorde ett grundligt besökt på "Njuta", som säljer massor av goda saker. Titta på deras hemsida, det blev inga bilder, vi hade fullt upp och turades om att hålla koll på Babusjka, som satt på J.s tröja vid bänken utanför dörren.



Innan vi skulle åka hem var vi tvungna att fika.

Inga hundar på cafeét Vete & Råg!



"MIN matte!"




På torget mittemot fanns bord och stolar och även andra mat- och fikagäster -



och en rad till, som väntade på sin tur kanske?



Babusjka satt bredvid och tittade



När vi var färdiga fick hon komma upp i knät, hon är väldigt söt!




Min kaka ligger kvar, den var inget god, vi delade på J.s. Men Njutapåsen frestade.



Nu fick J totalfnatt, tog min kamera och tokknäppte!

Man kan snabbspola förbi hennes serie på sin mamma, då blir det nästan film.
















MMMmmm, gammeldags paraplyklubba, vi åt upp dem på hemvägen.

Jag tror hon knäppte 30 - 35 bilder på mig, utan att jag fattade det.

Nu var vi i alla fall redo för avfärd, Babusjkan värmde sig i mattes jacka.



När vi kom tillbaka till parkeringen vid kyrkan trodde jag att jag såg dubbelt.



Det var en mysig dag tillsammans med de yngsta i familjen.

OBS: Det är enda gången jag kommer att finnas med på så många bilder.

Jag LOVAR ! ! ! ! ! ! ! !

Kommentarer
Postat av: ansepanse

hahaha - du får gärna ha så många bilder på dig själv igen :) det var en härlig bildserie

och två SÅ söta tjejer har du

kramar

2010-08-07 @ 17:21:23
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: LambergsfruaLambergsfrua

Men vilken trevlig dag ni hade :)

Jag och MiML är också väldigt förtjusta i kanaler och Göta Kanal har vi både åkt på (inte hela, det är för dyrt och långsamt) och bitvis cyklat bredvid. Det är en helt annan värld där vid kanalen.

Båda dina yngsta är supersöta!

Soliga kramar och trevlig helg önskar jag dig och de dina.



PS Hermann Krupkes pioner odlas fram i växtzon V, men kanske det är jordmånen hos dig som inte gillas av pioner. DS

2010-08-07 @ 17:30:52
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Suss

Ansepanse, Tack, jag tror ändå jag nöjer mig med att synas på någon enstaka bild då och då fortsättningsvis. Kram

2010-08-07 @ 17:33:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Lambergsfrua, Vi hade verkligen en toppendag och visst är de fina "de små".

Jag tror också det är något med jorden, hade pioner där jag bodde förut, så det borde inte bero på mig. Kram

2010-08-07 @ 17:35:36
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

En så mysig mor- och dotterdag ni haft, och ja och så den lilla skruttan också! Väldiggt liten ser hon ut.



Men. Åt du inte upp saltgurkan till lunchen?



Och bildserien den var då rolig! :)

2010-08-07 @ 17:54:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Roligt att få se bild på vackra dottern! Och hennes söta lilla Babuschka! Hon gillar hundliv förstår jag. Kul att se så många bilder på Dig också, det får Du gärna fortsätta med, kavalkaden här ovan blev nästan som en filmsnutt. Visst är choklad nyttigt! Man ska äta choklad! Av det blir man snäll och pigg! Fast det lära vara lika vanebildande som någon narkotika.

2010-08-08 @ 07:10:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Det var en riktigt härlig dag tyckte vi båda, eller alla tre kanske. En massa nya intryck för dotra, dofter för hundfröken och trevligt umgänge för mig.

2010-08-08 @ 15:07:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, De är fina mina "små", jag håller med dig. Jag minns när jag började blogga, jag skulle ABSOLUT inte vara med själv på bild, det hade jag bestämt mig för. Det är som det är med den saken efter det här.

2010-08-08 @ 15:08:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Annars kunde jag hjälpa dig med saltgurkan! :)



Min favorit!

2010-08-08 @ 21:52:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag ska tänka på det i fortsättningen, du ska få all saltgurka som hamnar på min tallrik utan att jag bett om det - förutsatt att inte kärestan är med förstås!

2010-08-08 @ 22:44:48
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Dotra

JA vilken underbar dag vi hadde, synd vi aldrig lyckas göra det oftare kära mor!

Haha vad jag skrattade när jag såg bilderna på dig!

2010-08-08 @ 23:52:49
Postat av: Mia

Vilken härlig bildserie din dotter knäppte i Hjo! Visst blev motivet vackert och det hela utspelade sig i en mysig stad. Eller vad tycker du?

2010-08-09 @ 12:23:24
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Britten sa

Heeeeeeeeeeeelt underbara bilder! Och din hund !!!! vill ha...

2010-08-09 @ 12:53:53
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Suss

Dotra, Jag kan bara hålla med och vi kommer att göra om det någon annanstans någon annan gång. Jag skrattade också! Kunde inte låta bli.

2010-08-10 @ 11:05:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Hjo är så otroligt fint och mina små damer hade inte varit där, så det var väldigt lyckat. Härlig och härlig, jag fattade ju inte att hon tog så många, men roligt var det.

2010-08-10 @ 11:06:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Britten, Kul att du gillar bilderna. Hunden är tyvärr inte min, men hundmormor är jag i alla fall.

2010-08-10 @ 11:07:09
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0