6 x Körsång och lite till

Jag har nyss kommit hem från en hejdundrande julkonsert i Nikolaikyrkan.  Ett helt nytt koncept som några körledare har kommit överens om efter Göteborg som förebild.

"Min" kör, St Nicolai Motettkör, var en av 6 musikgrupper som var med + en fullproppad kyrka.

UNDERBART var det att sjunga en massa sköna julsånger och att lyssna på andra + den exellenta solisten Maria Johansson här ifrån Örebro som avslutade med en otrolig version av "O helga natt".



De andra var Corona, Frallakören, Risbergska skolans Vokalensemble, Vox Amabilis och på det Frälsningsarméns musikkår, som kan tuta på riktigt bra och trots att vi satt bakom dem var det mäktigt.

Jag är uppfylld av allt sjungande och musiken i sin helhet. Efter sådana här härliga upplevelser brukar jag ligga och snurra många varv innan jag somnar.

Kyrkan var fullproppad, vår körledare trodde att maxgränsen på 700 personer var nådd.



Den här bilden är tagen cirka 30 minuter innan det började. Det kom MÅNGA fler!

Eftersom jag är en sådan försynt och diskret person (fråga kärstan....hihihi) valde jag att inte bränna av en fotoblixt mitt framför alla människor, men här på första bänken sitter Maria J + Solveig Ågren och Christer Kallin som båda är körledare, dock lite suddiga pga min diskretion.

Christer Kallin är den skallige mannen, Solveig kvinnan i rött och Maria i svart, som riktar blicken neråt just som jag knäpper. De andra huvudena tillhör folk i Frälsis musikkår.



Det var en fantastisk afton och en fin inledning på julveckan.


Kommentarer
Postat av: Herta

Kul. Som ingift släkting har jag på ett bröllop some year ago sett lite folk in real life också.Låter som om Du har haft en härlig kväll. SÅg på fejjan att det har sjungits i Örebro ikväll.

2010-12-20 @ 23:47:18
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: J I L L I Z

Tjena :D hur mår du idag? :D<3

2010-12-21 @ 07:59:55
URL: http://jilliz.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Så underbart du haft det! Hoppas det fortsätter så!

Kramen!

Ragnvi

2010-12-21 @ 08:42:25
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: britten

Underbart...st Nicolai kyrka..den konserten på tv med loa och margareta krook den missar jag aldrig..jag håller med dig..musiken är det bästa med julen

2010-12-21 @ 16:28:24
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det lär ska bli något i teve från Stortorget i Örebro med körsång. Är Du med där också.



I år har vi slarvat med julkonserterna. Det har inte blivit en enda en. Men midnattsmässan på julaftonen har blivit en osviklig tradition, den åker jag på. Och så kanske i V Fågelviks kyrka den 29:e. Himla avundsjuk är jag på Dig som bor så nära all musik och dessutom själv kan vara med och sjunga. Du har alltid gjort det och måste väl kunna alla sångerna utantill, alla verserna.

2010-12-23 @ 08:37:59
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0