Julsalongen 2010 på Örebro Konsthall

Vi var på Örebro Konsthall precis innan det blev jullov. Vi bokar in en massa intressanta studiebesök för våra elever och är regelbundna besökare på konsthallen. Dit får vi komma på en egen guidning när inga andra än vi är där. Mycket uppskattat och väldigt bra för oss alla, att det bara är vi där under den timmen vi har till vårt förfogande. Vi är MYCKET nöjda med Örebro Konsthall! Tack, tack!

Den här gången var det julsalongen och den pågår till 2 januari.



Jag tyckte det var jätteintresant eftersom det var 8 olika konstnärere och stilar representerade.

Vi blev guidade av Jesper Blåder,  även han konstnär.



Han står framför Stefan Johanssons "In beetween" och berättar om tavlan. Den är målad med fönsterskrapa och sedan färgen lagts på går det bara att göra ett drag, så det gäller att veta hur man vill ha det redan från början. Den tavlan var urhäftig, men något svårhängd hemma och aningen för dyr (fnissar). Den kostar 42.000 kronor.

Utan Jesper ser den ut så här!



Tommy Hilding målade så att det nästan såg ut som ett fotografi



De bruna strecken ska vara där, det är för att ge bilden lite mera liv. Vi stod ganska länge framför den här och det kom olika förslag på varifrån motivet kom. Till slut fick vi svaret. Det kom från konstnärens fanatasi. De här husen, längs just den här gatan finns inte i verkligheten. 65.000 för att få hem den till sig.

Tom Bogaard gör tavlor som inte följer de normala "ramarna", för att vitsa. Han har andra former för sina verk.

Den här heter " Uncle Jacks Pond"



- och Walts Cave. De låg på 40.000 styck.



Alexandra Skarp målade ...... ja, vad då?

En tankegång


Vilande



De kostar 38.000 styck.

Sedan kom vi till Lotta Döbling - The turguoise sea. Det är svanar i överkant på bilden.



På den här såg jag först ingenting mer än svart och vitt, sedan kom plötsligt bilden.



Längst ner i vänstra hörnet framträdde en svan



Ju längre jag stod där, desto mer såg jag i bilden. Häftigt var det!

De här fanns också där, ganska högt upp.



Harlequin - triangeldrama fångade många elevers intresse, mest pga av den söta kaninen i harlekinmössa tror jag.



Inne i nästa rum fanns Stefan Berger. För 35.000 kunde man bl a köpa -

 - Cowboy boy, målad efter ett gammalt fotografi på honom själv eller hans far.




Den här tavlan hängde precis innanför dörren, jag kan tyvärr inte minnas konstnären.



När jag stod där och fotograferade hörde jag hur det bankade på dörren, det var två av våra medarbetare som dristat sig till att gå ut i vinterstormen som rådde den här dagen och nu var utelåsta. De hade varit och köpt sig varsin mugg kaffe, men också köpt med sig lussekatter till eftermiddagsfikat, vilket uppskattades av oss alla. Jaaaa, de fick så klart komma in i värmen!



Det här var bara ett litet urval av julsalongen.

Nere i källaren upptäckte en av eleverna en spännande skylt.



Det var bara jag och han som fick gå in där och titta. Det var precis som det står på skylten, en massa lagrad konst. Sedan berättade Jesper om huset, vilket jag tyckte var mycket mer intressant.

Det gamla stenhuset "beter" sig och blöder ut någon seg, svart massa mycket långsamt, som sedan stelnar.




Huset är väldigt gammalt och det är väl någon slags isolering som kommer sipprande när det blir varmt, eller kan jag få en förklaring av någon vis person?

Jag tog en bild av något med ett årtal på, kan huset vara så gammalt kanske?



Örebro Konsthall kan jag verkligen rekommendera!

Kommentarer
Postat av: Herta

Verkar spännande. Blir sugen på att gå dit och titta. De första tavlorna, lite höga kanske men helt i min smak. Villagatan däremot finns inom mej. Den vill jag inte ha på väggen.

2010-12-29 @ 13:33:36
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Gengångar eller vad den hette skulle jag gärna ha på väggen, men ´priset är ju en stoppkloss förstås. Roligt att få gå på konstutställning här på bloggen, Du presenterar tavlorna bra. Jag besöker alltid Örebro konsthall när jag är i stan och jag verkar dessutom ha blivit medlem eftersom jag får deras utskick på mail.

2010-12-30 @ 08:02:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Nej, Tankegång hette den! Och den nedrunna asfalten, eller vad det är, skulle kunna vara en installation, är kanske en installation. Man får vara försiktig när det gäller konst. Minns att jag stod och stirrade på en brandsläckare i Göteborg på utställningen "Annan konst" en gång innan jag fattade att det verkligen bara var en brandsläckare!

2010-12-30 @ 08:04:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Gå dit, men kolla först att de visar något begripligt. Jag har varit där och inte förstått något alls, men oftast är det intressant.

Jag vill inte heller ha en villagata på väggen, i synnerhet inte en som det är "spillt" på.

2010-12-30 @ 18:59:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det nedrunna är inte konst, de som jobbar där är lika förudrade som jag blev. Huset ger ifrån sig något ur sitt innanmäte, företrädesvis på sommaren när det är varmt. Kolla nästa gång!

2010-12-30 @ 19:00:10
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0