Ut i kylan

Idag var det - 18.9 när jag tittade på termometern. Det hade varit över - 20 inatt, då säger kärestan:

"Ska vi ta en rejäl promenad idag?"

Jag som vaknat med riktigt ont i ryggen, förmodligen för att jag varit extremt vänsterhänt i snart två veckor hade kanske inte det som högsta prioritet. 

Jag har lärt av sonen som har diskbråck, att promenader och att röra sig är bra mot ryggont numera. Förr skulle man ju ligga still och läka. Nu tror jag inte jag har diskbråck, men helt klart ganska ont. Jag tänkte någon minut och sen sa jag okej till mannen.

Vi enades om Rynningeviken, där finns både Naturens hus  -



  -  och lite längre bort, en värmestuga om det skulle bli alltför kallt.

Vi tog "biligloon " (nytt ord) och for dit, parkerade och drog omedelbart iväg längs stigen. Det var - 14, så lite lindrigare än när morgontidningen togs in var det. Dock väldigt kallt att bara ha en mössa lindad runt högra handen.

Vackert VACKERT var det! Jag erkänner gärna det nu sedan jag förlikat mig en liten aning med att det måste vara vinter, för att det ska kunna bli vår, sommar och höst igen.



Mitt på bron vid Rävgången hängde jag mig över räcket och fick syn på en massa spår nere på isen.



Åt andra hållet, folk ute på isen. Jag VÄGRAR gå ut på isar!



Det var kallt, men vi bestämde oss att gå fram till värmestugan och sen vända tillbaka. En mycket kort promenad för att vara vi, men jag hade ganska ont i ryggen, så jag kände mig nöjd.

Storstenen som ligger en bit ute i vattnet var nästan helt vit.



Mitt emot den var solen redan på väg ner igen.



Raska steg fram till stugan, min kamerahand var röd och bultade av köld.

Därinne brann en skön brasa i kaminen och vi satte oss en stund.



Jag tog några bilder av friskisarna utanför, stora som små. De som åkte långfärdsskridskor eller vanliga skridskor och andra som bara promenerade där ute på isen.





När vi värmt oss lite gick vi tillbaka och väl framme vid Naturen Hus hade vi tänkt fika.

Istället blev jag bjuden på middag. En underbar fisk & skaldjursgryta med potatis, bröd med färskost och sallad.



Otroligt gott! Vi satt ganska länge och bara njöt och vad skönt att slippa tänka på mat när vi kom hem.

Man fick kaffe efteråt och jag var väldigt sugen på något sött och gott till. Dock var jag så proppmätt att allt jag kunde tänka mig att få rum med var den här.



Pistaschmandelmassa med mörk choklad! Helt perfekt!

Till slut drog vi oss hemåt, utanför hade fågeln på stenen i det närmaste gått i ide!



                    BURRRRRRR! Tur det bara är en staty!

Kommentarer
Postat av: ansepanse

vilka härliga vinterbilder

2010-01-05 @ 19:41:46
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Det var en fin dag, men väldigt KALL!

2010-01-05 @ 23:41:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det ser väldigt fint ut. Du som vågar åka till huggormskullar måste väl våga Dig ut på lite isar!



Det där med god mat i Naturrum känner jag igen. I Karlstad på Mariebergsskogens naturrum så har de fantastiskt god mat, ekologiskt och hembakat och så. Himla goda soppor och glutenfritt bröd!

2010-01-06 @ 01:56:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Du ser vad mycket vi har att göra när du kommer, när blir det?

Ormar är väl inget, men isar - ALDRIG! Möjligen mitt i vintern på en sjö utan strömt vatten under och i Väster- eller Norrbotten!

2010-01-06 @ 12:54:38
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0