Min matlagningssten


På den tiden jag var en seglande västerbottning gick de flesta semesterturerna till Höga Kusten. Det var inte alls konstigt, för i Umeå finns just ingen skärgård.

Det var Simphamn, Norrbyskär eller Holmön att välja på om man bara skulle göra en kortare tur, över dagen eller helgen. Var det sedan fråga om semester blev det söderut och Höga Kusten. Det blev ofta Ulvön, Trysunda, Mjältön m fl.

På ön Trysunda fanns stränder med enbart stenar, många av dem helt runda.



Jag är väldigt förtjust i stenar!!!!

Redan första sommaren fick jag klara besked, det var inte meningen att båten skulle sjunka.

Jag insåg två saker.

1. Det var en helt riktig åsikt.
2. Om alla plockade massor av sten, kanske det skulle ta slut, till slut.
    Jag hade ingen aning om hur tjockt stenlagret var.

Alltså lät jag mig nöja med några stycken och hittade omedelbart ett otroligt användningsområde för dem. Istället för att "pynta" i trädgården med några runda stenar hamnade de i köket.

Jag tror bara jag har en kvar, det är min matlagningssten.



Vill gärna visa storleken, därav tändsticksasken.

* Jag använder den när jag ska stöta eller krossa något, t ex choklad, cornflakes, hårda karameller som ska bli fyllning i någon kaka mm.
* Jag använder den som tyngd, t ex när jag gör tjälknöl som ska ligga under ytan i lagen, men alltid flyter upp.

Som "stöt" är det lämpligt att det som ska finfördelas ligger i en tjockare påse av något slag. En vanlig plastpåse går sönder direkt.

När jag gör tjälknöl brukar jag lägga ett fat överst i bunken och på med stenen.

Inte för att den på något vis är "smutsig". Den har funnits med så många år att den är hur rensrubbad som helst och det redan från början.

Jag har sagt många gånger att jag borde ta patent på idéen, men det har jag inte. Var skulle jag få så många perfekta stenar ifrån? Knappast Trysunda i alla fall och leta i skogen eller andra vattendrag är otänkbart.

Det finns fler användningsområden, men just nu kommer jag bara på dessa!

Ett gott råd: Skaffa dig en matlagningssten. Det är jättebra!

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Oj....vilket så fantastiskt foto av stranden och de så vackra stenarna. !!!

Otroligt bra taget !

Och det är ju så vackert där uppe vid Höga Kusten.

Som jag berättat om i min blogg så tillbringade vår familj somrarna i Nora / Nordinggrå när jag var barn.

Och så fiffigt att använda denna sten i köket för att krossa olika saker.

Toppen !

Ha en fin fortsatt söndag

Kramar

2010-01-17 @ 17:18:49
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger maryissa, Jag erkänner gärna, att det inte är jag som tagit just det kortet av stranden. Håller med om att det är väldigt vackert, så mycket att man måste se och uppleva det själv.

Stenen är bra till mycket, det är helt klart! Kram.

2010-01-17 @ 18:47:58
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Och om inte annat, så är den ju vacker och säkert skulle den kunna fylla ett terapeutiskt syfte.



Jag vill också ha en cooking rock!!!

2010-01-17 @ 21:41:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Under hela hösten har jag ätit-sovit-bloggat hemma så någon gång kan ju jag också försöka visa mig på "styva linan"! ;)

2010-01-17 @ 22:41:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annbritt

Den stenen ser ut att vara tillräckligt rund för att kunna användas som senapskross.En tillräckligt kraftig helst handdrejad skål som är rund och fin invändigt och vips så har du en senapsskål till din krossL

Lycka till med awarden ,det löser duL



kramkram

2010-01-17 @ 23:07:25
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: margit

Fantastiska bilder DU BJUDER på..för oss som tittar in i din blogg! STENARNA!! Underbart fin bild!! Jag tycker också mycket om ...stenar...och vid ahavskanten..och vågorna skvalpar...underbart!

Fina bilder av ketterna! Våra katter ligger också ogta i trappan..och tittar ner ..på oss...don har då så bra utsikt också..

FOTVÅRD!! Härligt. Och du har bokat 2 tider till. Bra att "underhålla" sina fötter..Lasse skall gå på fotvår nu under veckan. jag var i november. i misdomras så fick vi båda Presentkort också...av hans ena siono sambo. Mycke bra presenter!

LInus ja..har legat lugnt på sängen hemma i eftermiddag...nu har han också varit en runda ute. Så vi vet ej om han kissad...Men tidigare så var han "orolig"..."skvätte" jätteofta på /i sandlådan.

Önskar dig en fin vecka!!

Kramen!!

2010-01-17 @ 23:23:59
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Vivan

Va fiffigt!

Måste ut och leta pp en bra sten till våren!

Vet var jag skall leta...Harge strand eller i vår grusgrop...hm...

Hur går det med din brutna arm???

Kramen!

2010-01-17 @ 23:35:35
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inga M

Så vackra stenar! Jag är ju också lite stenfreak och samlar på stenar som bordsdekoration.

2010-01-18 @ 00:05:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Kvinna, Tjej och Tant

Vilket bra tips! Så fort snön smälter ska jag ut och leta. :)

2010-01-18 @ 11:00:11
URL: http://utsiktfranandravaningen.blogspot.com
Postat av: Suss

Svar till alla, Min matlagningssten väckte ett stort intresse, det var kul, men jag förstod nästan det. Den är nästan oumbärlig för mig.

Lycka till med letandet, det finns säkert på fler ställen än just den där stranden!

2010-01-18 @ 11:40:42
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min mor har alltid haft en matlagningssten som hon använder ffa när hon gravar lax....mina stenar hamnade runt stuprören på Norrvägen - där ligger dom nog än bortsett från en sten som jag faktiskt har kvar!! Men den ligger ju i förrådet förstås!

2010-01-18 @ 18:25:49
Postat av: Suss

Maggicita, Vad kul att Maja också har en. Jag har haft min i över 30 år, undrar vart de andra jag hade tog vägen? Br.v 23 kanske? KRAM!

2010-01-18 @ 22:38:50
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mary

Hej..här kommer en till som kommer att spana efter en matlagningssten....jag har ju MÅNGA stenar av alla de slag..men..de är för små !!!

Och från det ena till det andra så blev jag farmor i går...till en liten Ture /namnval inte helt klart bestämt.

Hur länge är du sjukskriven...kvittot ligger här och påminner om bokbytet...kanske du ändå vill byta boken mot valfri annan...du hade ju läst Mankell

..vi hörs...

2010-01-19 @ 00:08:05
Postat av: ansepanse

jag är också något av en stenälskare, det finns ju så många vackra

2010-01-19 @ 11:38:53
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

ansepanse, Stenar är fint! Synd bara att de är så tunga. Jag har nästan alltid med mig minst en hem från resor jag gjort. Kram

2010-01-19 @ 12:01:28
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0