Hamburgsund - fortsättning

Hamburgö låg precis bredvid fastlandet. Det tog cirka 5 minuter med vägverksfärjan. Vi hade cyklarna med oss för att kunna se oss omkring utan att åka bil, så Hamburgön var ett givet första utflyktsmål.

Det är Hamburgsund på bilden, vi är på färjan.



Vi var där flera gånger under de här två veckorna, det var allt annat än lättcyklat, lika mycket höga berg som på fastlandet. Kärestan hade mountainbike, jag min gamla 5-växlade trotjänare från 1976. Det är lätt att räkna ut vem av oss som gick upp för alla backarna, ledande sin cykel.

Å ja, i början gick han också för den delen.

De här nybyggda husen ligger på fastlandssidan, de kostar runt 15 miljoner. Det är hisnande priser och det är närheten till vattnet som gör dem så erbarmeligt höga. Det ska byggas fler fick vi veta.



Hamburgö har haft en stor campingplats vid Boviken. Där är det enbart badvik numera. På lite omvägar cyklade vi dit första gången vi for över till ön.

Vid "Vänd igen", fanns en brygga och och man hade fri vy mot andra sidan.

Där låg ett riktigt stort nybygge, innan var det inte mycket med husen, sas det, men inköpspriset för tomt med befintlig bebyggelse var 18 miljoner. Sedan lär det ha rustats för lika mycket till. Det var norrmän som bodde där - oljemiljonärer kanske?



Båtarna hängde i luften när de inte användes och båthuset hade galjonsfigur.





Annars var det mest gammal bebyggelse och sjöbodar där på den sidan, så här långt ut.





Av ett bofast par fick vi reda på att det fanns en liten väg tvärs över, från Vänd igen och till Boviken, dit vi var på väg.

Elefantstigen heter den.





Stigen blev rejält smal bitvis, jag steg av och gick. Med min balans är det inte helt säkert att cykla på en stenig stig, bredvid vassa snår.



Jag hade förstås kunnat landa mitt i landskapsblomman om jag vurpat, men sånt vet man inte. Alltså gick jag för att vara på den säkra sidan. Å andra sidan kunde jag fotografera det jag såg.

Kaprifol - Bohusläns blomma



INGEN badade! Vi var nästan ensamma där ute vid badplatsen.



Det var massor med maneter av den här sorten i vattnet = inga badande.



Det gjorde alltså inte så mycket att vi inte tagit med oss badkläderna.

Vi klättrade omkring på bergen där i Boviken och tittade på båtar och ut över havet. Kärestan hade tänkt på att ta med sig kikaren. Själv hade jag en flaska saft och kameran.





Vi cyklade vidare och ner på flera andra småvägar, som alla slutade vid havet och nya saker att titta på.


 
Dessutom luktar det så otroligt gott i den friska luften, att det räckte med att bara stå och andas in om det mot förmodan inte fanns något intressant att fästa blicken på. (Men det fanns det alltid).

 

Havstulpaner i stora mängder!



Även på stenarna nere i vattnet.



Sedan var det att trampa på igen upp - och nerför backar tills vi kom tillbaka till färjeläget.

Matlagningen prioriterade vi inte, däremot var vi noga med att vi skulle äta gott varenda dag. Jordgubbar var obligatoriskt för min del, dels i yoghurten på morgonen, dels som plockgodis och dessert.

Här äter vi ostbricka med bl a den otroligt goda osten jag, med flera köpte på Island. Jag äter förstås en massa räkor också, det gjorde jag ofta.


Om någon vet att osten går att få tag på här i Sverige, var vänlig skriv en kommentar och tala om var den finns. TACK!



En annan dag beställde vi laxfat nere på fiskaffären. 4 sorters lax och 3 olika såser.



Vi hade dessutom köpt en nygjord potatissallad med räkor och rom i. Jag kan väl tala om det direkt, att inte gick vi ner i vikt, trots att vi cyklade och gick som riktiga fullblodsmotionärer, å andra sidan gick vi inte upp heller, (mer än lite grann.)
Se hela bilden







Nu får det räcka för idag, det kommer mera en annan dag!


Kommentarer
Postat av: Selma

Så härligt det låter och ser ut.

2010-07-26 @ 18:22:18
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Du är en sån superduktig fotograf Suss! Du skulle arbeta som journalist! Jag blir mer och mer övertygad om det. Jag menar inte att Du inte gör ett bra jobb med musikterapi för det vet jag att Du gör, men här har Du också en begåvning.



Roligt att se vackra bilder och vyer och läsa om Era upplevelser. Jag känner dessutom igen tallrikarna; det är den sorten vi hade i Bäck. Men nu var de så slitna att de fick gå till loppis när vi röjde ur modrens lägenhet.

2010-07-26 @ 21:32:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Selma, Välkommen in här på bloggen. Vi hade en fantastisk semester, det kommer mera!

2010-07-26 @ 21:42:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag tackar för berömmet, jag blir alldeles varm när du skriver så där. Tack igen!

Det fanns mycket i huset vi hyrde, som väckte minnen, det kommer du nog också att märka när jag fortsätter berätta.

2010-07-26 @ 21:43:03
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Så vackra & fina bilder!

Sen den målande texten...

Man känner att man är med på resan!

Du ÄR så bra att fånga bilden i ögonblicket!

Kram

2010-07-26 @ 23:56:48
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Suss

Susanne P Det är roligt att fotografera och med så tacksamma motiv blir det gärna ganska bra. Tack för berömmet! Kram

2010-07-27 @ 01:20:49
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0