Kaffe och Hemjord

Som tämligen oerfaren kaffedrickare har jag insett att jag ändå är ganska kräsen.

Det ska vara GOTT!

* Nescafé - NEJ TACK!
* Inte heller för svagt, det är och har alltid varit en styggelse, rentav hälsovådligt.
* Inga tillbehör som socker, mjölk eller grädde - om det inte är Irish Coffee förstås.

Jag köper mitt kaffe av Björn, på Hemjord i Nora eller på Bladet & Bönan i Karlskoga.

Det var inte alls så att jag var utan kaffe, men det vi hade på semestern - da Matteo "Sommar" - tog slut två dagar innan semestern var slut. MYCKET GOTT och väldigt begärligt. Jag ville ha mer.



Sommar – bryggblandning

50% Kebado Dara, Etiopien
50% Chelba, Etiopien

Smakprofil: Frisk, fyllig, röda bär, lemonad
Sommar är en bryggblandning som består av lika mängd kaffe från två sammanslutningar av gårdar i Etiopien. Chelba, som är torkat med fruktköttet på och därmed sött och bärigt och Kebado Dara som är ett tvättat kaffe och därmed frisk och blommig. Tillsammans får dom med sig allt det som är viktigt i sommaren. Bär, blommor, lite lemonad och mycket sötma. Kaffet passar utmärkt att dricka på en picknick i en park eller en skärgård.

Sagt och gjort, det var bara att bege sig till Hemjord och det gör jag gärna. Ann-Britt har en ny utställning i trädgården, då skulle jag få se den och samtidigt köpa en påse till av det gudagoda kaffet.

Lilla mjukisen Foppa finns alltid på plats och vill som alla andra katter vara medelpunkten. Var placerar man då lämpligast sin mjuka lilla kropp?



 VAR GOD :  S T Ö R    E J  !  !  !  !  !



Jag bråkar inte gärna med en katt som njuter. Jag gick ut och tog mig en titt på keramikfoppan och alla andra fina saker.






Hon är duktig, Ann-Britt. Jag blir lika imponerad varje år när jag ser hennes utställning. Här kommer ett smakprov på årets. Åk till Nora och titta på den. Den finns i trädgården bakom affären Hemjord och är väl värd ett besök!





Det är lätt att se vem som suttit modell för kattdelen av utställningen.







Jag gick därifrån med två andra kaffepåsar, för Sommar var tillfälligt slut. Dessutom lite annat smått och framförallt gott.

Dessutom köpte jag en ny mjölkkanna i svart keramik, eller snäcka som det hette förr. Det var som en liten ihopvikt "påse" med keramikknapp uppepå. Igår invigde jag den när jag bjöd grannen på gott kaffe. Den fungerade perfekt. Inte minsta droppe utanför!

Mitt utflyktstips!

ÅK TILL NORA, TITTA PÅ UTSTÄLLNINGEN OCH ALLT FINT SOM FINNS INNE I BUTIKEN.
KÖP NÅGOT ROLIGT OCH KÖP NÅGOT GOTT.


Kommentarer
Postat av: margit

Härliga bilder du visar...från Nora...Jag har en väninna som har "flyttat hem" till Nora...med sin man...

Bodbysund...ja visst är det vackert.och syrrans "paradis" är UNDERBART vackert. Ofattbart att dom nu sålt det...

Kramen!!!

2010-07-30 @ 20:56:34
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Thalina

Dit ska jag gå nästa gång jag kommer till Nora.Kram Thalina

2010-07-30 @ 20:59:18
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Margit, du får kolla in Hemjord om du åker och hälsar på din väninna. Ja, Bodbysund är speciellt, så otroligt vackert. Kram

2010-07-30 @ 22:45:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, Det finns massor med fin keramik på Hemjord, både till lyst och för praktisk användning. Kaffe och te finns också en massa olika av. Hoppas du kommer att tycka om butiken. Kram

2010-07-30 @ 22:46:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det är såna här figurer som man blir glad av att se, det går inte att hålla smilbanden i styr.

2010-07-31 @ 00:35:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för grattiset hos mig! Livets efterrätt du vet!

Kommer jag nån gång till Nora ska jag verkligen uppsöka den affären!

Men tack o tack för alla underbara foton du bjuder på! Från havet, kyrkor med mera!

Kramen!

Ragnvi



PS. Jag hade aldrig klarat av att gå igenom koflocken, fniss!

2010-07-31 @ 08:03:57
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, De är verkligen härliga och unika, det finns ju bara en av varje.

2010-08-01 @ 23:04:48
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det är klart att du måste gå till Hemjord om du semestrar i närheten, jag hittar alltid något bra/gott/nyttigt att köpa med mig hem. De har härliga tvålar också. Kram

2010-08-01 @ 23:06:12
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0