Traditionell årlig utflykt

När man gjort en sak ett antal gånger är det väl tradition?

Vi försöker att åka till Elsa Anderssons i Norberg en gång om året för att fika. Bara för att  så där..... Det är fin miljö och en lämplig dagsutflykt med motorcykeln.




Kopparbunkarna väl förankrade mot ev. stöldförsök.




Mitt emot hade antikaffären bytts ut till




Det var ganska dyra saker, fina förstås, men inget jag behövde akut




På en hylla stod en rad klockor som jag inte heller behöver, men roliga var de





Det jag inte fotograferade var Evelyns Bageri som låg alldelse bredvid.

Jag antar att hon hade tänkt något mer med sin hemsida, men men. Jag länkar den i alla fall, för är man i närheten av Norberg, vore det dumt att inte åka till Evelyn och köpa med sig ett eller ett par bröd hem. Det är ekologiskt, surdeg, många olika sorter och bakas dagligen av henne själv.

Jag köpte den godaste valnöts-surdegslimpa jag någonsin ätit. Hon talade om att hon hållit på sen i oktober förra året och att det verkade som det skulle gå bra.

Jag säger bara: VILKET FANTASTISKT BRÖD!!! 

Evelyns Bageri ligger alldeles till höger om Amazonen. (Till vänster är Hemma hos Alice)



Jag kombinerar gärna utflykten till Elsas med omvägen om Engelsberg när vi åker hem. Bruksmiljön har vi vandrat omkring i ganska många gånger vid det här laget, men skulpturparken förändras från år till år och det är den jag gärna vill se.



Årets tema



Nu raddar jag upp mina bilder från rundvandringen bland alla skulpturerna.




Gräsanden är levande, men inte de andra, han håller just på att vakna och är absolut inte skadad. Sträcker sig efter sin slummer bara.


                         Här filosoferar vi, jag och de andra


Tyvärr missade jag namnen på både skulpturer och skulptörer i början



Mitt bland skulpturerna och mitt i Bergslagen som vi är, en liten mur av slaggsten.



"RESPEKTERA KÄNSLAN OCH LIVETS KRAFTER BÄR BLOMSTRANDE DOFTER"

Så står det på stenen ovanför "dörröppningen" på stubben.



"Örnen" av Gea Sibola Hansen



"Trattgubbar" av Peter Tillberg




"Svalan" hette den här av vem.....? I bakgrunden en av Lars Vilks träskapelser



"Hammarkraft" av Björn Jäderås



I den grå monokeln finns ett litet, litet hål och om man kikar genom det ser man det här.



Det sitter en del till hjulet på var och en av de 4 stolparna och i det lilla hålet går de ihop till ett hjul.

"Rythm - Vi ger järnet" av Annika Heed



"Watergate - Ge Fe" av Emir Krajisnik

Från ena hållet -



 -och andra. Det såg ut som en liten laxtrappa med ringar att hoppa genom



Den alldeles naturliga bron, ingår alltså inte i skulpturutställningen.



De här bara stod där ute i vattnet, jag tror de är kvar från något tidigare år.



"Den vilda sidan" av Birgitta Muhr


Jag undrar lite tamt, var är det vilda i det här? Jag är inte tillräckligt djup för att förstå.

"Puzzled choir" av Kent Wahlbeck



"Filosofiska bänken" av Sture Collin, de små gubbarna jag poserade med nyss.



"Ängelsberg bävern" av Gea Sibola Hansen



Sedan blev det raka vägen hem, möra i rumpan och stela i ryggen, men efter en härlig dag med massor av intryck i sinnet och intag via munnen.


Kommentarer
Postat av: anne

Det där låter som en härlig tur! Undrar om jag kan komma ihåg den på något vis nu när jag tänker stänga av huvudet under semestern...! ;)

2010-07-03 @ 09:21:12
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Roligt att få gå med på konstutställning! Undrar om nämnde Peter Tillberg är densamme som gjort tavlan; Är Du lönsam lille vän? Ja, eller nåt sånt heter den, klassen som tittar på betraktaren med allvarliga ögon, alla utom en som Roland brukar identifiera sig med, hon tittar ut genom fönstreet och det gjorde visst han också och längtade där i från. Ödets ironi att han sedan skulle få lov att leva ihop med en lärarinna.

2010-07-04 @ 12:06:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Det är en härlig tur, hoppas du hittar dit under semestern.

2010-07-19 @ 23:09:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag har ingen aning om den konstnären, du är den som kan konst av oss två. Jag vet dock vilken tavla du menar och den heter nog så som du skrev.

2010-07-19 @ 23:10:44
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0