Island dag 1 - del 1

Fredag 11 juni

Med arbetslaget till Island + medföljande "sällskapsdamer" LN och S (LN är vår idrottslärare och medföljande S arbetar på en annan skola än vår och är isländska).




Här börjar äventyret!

Sverige idag är grått och lite småregnigt. Vi har fått veta att på Island är det lite oro i underjorden, under vulkanen Eiyaflallajökull, enligt P som lyssnat på morgonnyheterna.

Jaha, tänker jag genast, så här oinformerad har jag sällan hållit mig, men nu har vi S med oss och jag utgår från att hon har koll.
Inte vet jag var vi ska bo och nu vet jag inte ens om vi kommer hem som planerat.

Paus i Hummelsta. Vi fyller på koffein/teinförrådet och utnyttjar ställets bekvämlighetsinrättning.

Arlanda 13.30

Vi har fikat, en anledning till nya reflektioner !

En tepåse på Arlanda kostar uppenbarligen 27 kronor.

Jag backade vid det priset och bad om en kopp hett vatten och tänkte att det nog kunde kosta en 5-krona. Det var dock gratis! En kopp te kostar 27 kronor och då får man en tepåse till gratisvattnet. En kopp te = 27 kronors kostnad, alltså är det tepåsen som betingar detta höga värde.

Arlanda är verkligen exklusivit! ! ! !

Jag hade en Earl Grey i bakfickan, det har jag nästan jämt. Man vill ju inte riskera att bli utsatt för en Lipton Gul och denna gång sparade jag dessutom 27 kronor. Är jag snål eller smart?

Får jag bestämma sjäv väljer jag alternativ 2.

Ombord och planet är knökfullt. Vi sitter utspridda, men jag fick A till höger om mig och det är perfekt ressällskap för min del.

Prov på isländska språket här ombord.

* Sitjid med saetisolar spenntar. Björgunarvesti undis saetum

* Matur og drykkir

* Frönsk handsnyrting

* Kvikmyndir

Vi har flugit norr om Bergen, över Färöarna och har mindre än 1 timme kvar till Keflavik, där flygplatsen är. Det har varit klart väder och vi såg hela Island under oss, med vulkaner och allt. Tyvärr hade vi en dam på fönsterplatsen, men viga som vi är, hängde vi hit och dit och lyckades se en hel del.



På Reykjaviks flygplats var det bara att styra raka vägen in på taxfreen och vi fick en instruktiv guidning av S genom hela lakritshyllan. Jag hade ingen aning om att Island är lakritsens förlovade land, men nu vet jag. Den påsen och den påsen och den påsen osv.

Sedan gick vi vidare och därinne var det avsmakning av vin - 4 sorters i små plastsnapsglas. Jag avstod, däremot avsmakade jag ölet Gull som serverades som smakprov vid infarten till taxfreeavdelningen. Det var ganska blekt.

Tänk att man fick handla taxfree på inresan!

Jodå, vi handlade rejält mycket godis - mest lakrits. Sedan stegade vi iväg till sprithyllan, för S hade berättat om Topas och Opal.



Inga ädelstenar inte, långt därifrån. Det är snaps som är gjord på halstabletter och brännvin - mycket intressant, det måste vi förstås också testa. Snaps heter det halvgulliga ordet "Snafs" på isländska.

Mycket nytt blir det!



Till slut hade vi handlat färdigt och nästa steg var biluthyrningen. S gick iväg och sedan kom hon rusande tillbaka och hämtade mig. Det var ju jag som skulle lösa ut bilen.

Bilder från flygplatsen - vår första glutt på Island !






                 Herr Gårman är fortfarande gul på Island.



Iväg till parkeringen med alla lakritsväskor och sedan var det fel buss vi blivit anvisade. Det blev dock snabbt åtgärdat och vi åkte iväg till vårt boende GG och............. ja!



Möglig, unken källare luktade det för oss 3 + 3 som skulle bo i den delen. Vi är 6 stycken som ska dela på 1 badrum + att ett rum är outhyrt nere hos oss. Har vi otur blir vi ännu fler som ska samsas.
S och P fick sina rum en halvtrappa upp i huvudbyggnaden och de hade ett snäpp upp på stjärnskalan, det var nog nästan 1-stjärnigt hos dem.

I samma rum som jag ligger A och LN på frotteöverdrag och jag har ett av trikå på min säng. De ligger direkt på resårbotten, bäddmadrasserna under överdragen.

Vi öppnade ett litet fönster, så det blev något bättre luft därinne.

Raggardusch, betala hyran för 5 nätter och iväg till stan = Reykjavik! Det var mycket annorlunda och intressant natur hela vägen in.




Vi bor 5 mil utanför, i Keflavik, nära flygplatsen.

Flygplats heter så här på isländska, något som väckte munterhet.



Fortsättning följer, nu när jag äntligen kommit igång!

Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Morning från ett grått o trist Hälsingland...jag fryser!

Väntar med spänning o förväntan på nästa inlägg! Anar mellan raderna att ni inte är helnöjda hittills...?

Kramen!

Ragnvi



PS. Jo det var pommes frites på pizzan!

2010-06-19 @ 06:32:01
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kul att läsa om Din Islandsresa. Jag skulle ha varit där på ett evenemang i studerandesammanhang för så där 40 år sedan, men fick inte in det på schemat eftersom jag kom från Irland samma dag som jag i så fall skulle ha fortsatt till Island och det blev lite häftigt. Och nu blir det alltså inget mer resande för min del.



Språket är verkligen speciellt och jag vill tänka att det är som ursvenska men så lär det inte vara. Hoppas Ni kommer till Blå lagunen och heta källor och det gigantiska ödsliga inlandet med de märkliga kala bergsslätterna och någon fin idyllisk kuststad. Jag har i en veckas tid för ett par år sedan suttit och översatt en turistbroschyr om Island så det känns nästan som om jag varit där.

2010-06-19 @ 07:37:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Här är blåsigt, sol och regnskurar = svenskt väder. Ska göra ett ryck nu och skriva lite mer om resan. Det var toppen, om man bortser från boendet. Kram och trevlig helg!

2010-06-19 @ 11:55:22
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag tror jag minns att du nästan var på väg till Island nu när du skriver om det, vi måste ha pratat om det då när det begav sig.

Jag kan gott tänka mig att åka tillbaka, men det kan jag med de flesta ställen jag besöker.

2010-06-19 @ 11:56:49
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

OK, en strålande start på den här resan! Ja, jag menar rapporten om den är lika underhållande och rolig som de andra reserapporterna varit! Jag ser fram emot vad som komma skall!

2010-06-19 @ 12:57:14
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Häng med, nu är jag på gång!

2010-06-19 @ 13:17:09
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0