Island dag 2 - del 1

Lördag 12 juni

Jag luktar fukt, källare och gammal unken heltäckningsmatta, å andra sidan luktar de andra likadant.

Det var kö till det enda badrummet. A hann först och jag gick ut och satte mig på kistan i hallen för att inte störa LN som sov. Där satt jag och hörde M sova gott i det andra rummet - det HÖRS kan man säga.

Så småningom var vi då alla församlade till en typisk s.k. kontinental frukost. Färdigskivat, uppuffat, vitt bröd att rosta, marmelad, färdigskivad ost och även en färdigskivad skinka. Juiceimitation, te och kaffe.



Det REGNADE!!!!!!!!! Och det håller på hela tiden.



Vi for till S.s bror Johann för att låna en isländsk Berit, dvs en GPS.



Det är jag som kallar alla GPS:er för Berit, ibland kraschar dem totalt och då blir det Beirut. Jag vet, det är ett dåligt skämt, men jag står för det! Är det kaos så är det, oavsett om det är i Reykjavik eller Beirut.

Vi skulle ge oss ut på den Gyllene Cirkeln och se allt vackert längs vägen.

Medan vi väntade utanför hans hus hoppade vi runt ett tag på lavastenarna utanför.





Vi såg också de små vita blommorna som M skymtat från bilen  på väg mot stan och som vi inte vad det är för sort.



Sedan for vi till Mosfellsbaer för att köpa lunch att ta med.

Där i bageributiken hade de också en disk med goda ostar, pålägg, röror och man kan lugnt säga att vi shoppade loss på delikatessavdelningen.

Sedan blev det sliskdisken och där fick LN ett frispel och började hojta om att hon ville smaka på ballar. Det är fler än vår förra medarbetare T, som kan hålla sig under bältet. Det var inte bara hon som ville ha en sån, det var bara det att bakverket hette pungar, närmare bestämt russinpungar, en liten ordförväxling. Ibland är det bra att vi talar olika språk.....!

De var 5 som ville äta russinpungar, vi andra tog toscakakor av stort format.

Vårt första mål var Þingvalla / Thingvellir.





Där hölls första tinget på 850 - 900-talet där alla vikingahövdigar träffades och platsen användes även som domstol.



Där finns också den stora kontinentalsprickan som "delar landet" mitt itu. Från sydväst till nordost.




Det var hur mäktigt som helst och att gå där mitt emellan var en speciell känsla.



På många ställen på Island, bl a här, är det förbjudet att gå på gräset = att nöta på gräset. Det hjälper till att behålla jord och mylla, som annars försvinner bort med ovädren. Det är också därför lupinerna kom dit en gång i världen. Nu är det nästan lite för gott om just dem.



Här t ex var gräset helt bornött ner till sprickan/grottan i berget och där är nu bara slammig lera som inte går att gå på.



Vi åkte vidare, genom ett blandat landskap rätt ut i ingenting och ju längre vi kom, desto mer fantastiska vyer blev det.






Till slut blev det grusväg och den var som en tvättbräda. Dessutom var naturen så otrolig att vi inte kom många meter i taget innan någon var tvungen att gå ut och fotografera.

Nu kommer ett antal bilder av en natur jag aldrig sett någon annanstans.

 






OJ, vad mycket kort vi tog. Ibland tog vägen slut på krönet och man visste inte åt vilket håll den fortsatte på andra sidan.



Blindhuvud, sa vi våra ljushuvuden, för det roade oss väldigt....!


Efter detta månlandskap var det Geysir som hägrade. Ett område med varma källor som bubblade och sprutade rakt upp mot skyn, oregelbundet, men ganska ofta.

När vi närmade oss såg vi hur det rök ur marken och nu kändes det verkligen att vi var i ett helt annorlunda landskap.



Fortsättning följer och den är ganska häftig, tycker jag i alla fall.

Kommentarer
Postat av: anne

Nu får du fortsätta fort! Jag vill läsa och se mera av detta!

2010-06-20 @ 19:09:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Ja, ja, ja, jag offrar väl nattsömnen då!

2010-06-20 @ 23:09:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ville bara säga att jag hänger med och läser varje dag. Vet inte om jag skulle vilja gå i en kontinentalspricka. Det skulle kännas lite knepigt. Men Du är modig Du och tvekar inte ser jag.



Keep on blogging!

2010-06-21 @ 07:05:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag var tveksam innan vi kommit fram, men den där sprickan har flera hundra år på nacken, så det var som att gå i Samsalaskogen. Du hade inte heller tvekat, jag lovar!

2010-06-21 @ 10:26:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Selma

Kanske är det dags att även vi döper om vår gps. Berit var ett bra namn.

2010-06-21 @ 10:44:17
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0