Island dag 2 - del 3

Nu var det Gullfoss!



W O W   och  H  A  L  L  E  L  U  J  A  !  !  ! 

Jag bara älskar vattenfall, ju mer det brusar och vräker ner, desto bättre.




Det var så mäktigt och vackert och underbart och stort och alla ord jag kan komma på som är positiva gällande vattenfallsupplevelser. Därav mängden bilder på samma ställe.








Stenarna har den här formen naturligt.



Det är jobbarkompisen LR som står här som en galjonsfigur i blåsten.





Även här fanns en turistshop som vi tittade in i och nu fick jag äntligen mina arbetskamrater att förstå att jag faktiskt inte passar i mössa! Strumpor däremot går bara fint!



Jag hade kunnat stanna hur länge som helst vid vattenfallet, men vi hade ju en planering att följa och islandshästridningen var i farozonen tidsmässigt för längesen, trots att S trodde vi skulle hinna.

Att äta middag 19.00 hade vi redan avskrivit.

Hur som helst, även ridningen ställdes in, S ringde sin bror och det vräkregnade i Reykjavik och hur det nu var skulle vi rida i Laxness och vad det hade med regnet i Reykjavik att göra förstod jag aldrig, men de visste nog bättre än vi turister. Kanske Laxness låg i samma zon, jag frågade aldrig.

Det blev ett omkast i planeringen och vi är jätteflexibla, så det var okej.

Vi tog en liten besträckare vid en fin bäck.



Mitt i gruset en liten blommande tuss! (Internt skämt).



Vi vände och for mot Blå Lagunen som nu helt plötsligt blivit nästa mål och dagens sista. Det blev en annan väg tillbaka och vi fick se ganska mycket rök rakt upp ur marken här och där.

Alla hus verkar värmas med jordvärme, naturligt nog och gott om uppvärmda växthus är det också.

Ibland känns det som vi är i Skottland, ibland på månen. Landskapet är helt otroligt!

Det regnade mer och mer ju närmare målet vi kom.



Berit förvandlades till Beirut, precis som jag hade befarat. Det skedde när S programmerade in Blå Lagunen och P som körde, hamnade på villospår. 
"Äh," tyckte S, "sväng ändå", trots att han stod 3 filer bort från vänstersvängen. Han vägrade! Klokt!

Nu ÖSREGNADE det och blåste rejält. Här ser vi Blå Lagunen från bussen.



När vi kom fram till parkeringen var det inte särkilt många bilar där. Ute var temperaturen + 8, men bada skulle vi.

Vägen fram till entren gick mellan svarta lavahögar, som murar.





(Bilderna tagna efter att regnet avtagit lite)



Det blåste rakt emot oss och regnet landade med stora, tunga droppar. Samtliga hade dyngsura jeans och skor efter den promenaden från parkeringen och in.



Vi betalade och fick plastarmband som vi nästan kunde styra hela anläggningen med. Dusch och sen ut i det rykande blå.

VAD KALLT DET VAR FRÅN DÖRR TILL VATTNET!
Vi tassade ut som en rad älvor för att inte halka. P låg redan i blöt, med en stor papperstuss i ena näsborren. Han hade passat på att åderlåta sig lite innan badet.

På ett par ställen fanns vit, mineralrik lera i hinkar att göra ansiktismask med. Man skopade upp en sked mellan spjärlorna i "locket"  och kladdade in det i ansiktet.


Se hela bilden





(Okänd från nätet)

Vi testade lite här och där, armarna, ryggen osv och vi blev både vackrare och lena som barnrumpor i huden.

Om bilderna av lagunen ser konstiga ut och med underliga vinklar och speglingar, beror det på att samtliga är fotograferade genom fönstret på anläggningen.






Och så en från nätet i fint väder!



Det turkosblå vattnet doftade svavel och var rejält salt, man flöt som en kork. Vi simmade runt, alltmedan regnet piskade ner. Lite kallt var det, men sedan hittade vi ett riktigt varmt ställe, som ett turkiskt bad och där stannade vi ganska länge, flöt omkring och njöt.

Vid 21-tiden simmade vi bort till en grotta och där utanför fanns en dörr rätt i. Vi slapp springa en gång till i det iskalla regnet.

Så skönt det var att duscha. Varmdusch istället för regnduschen på den långa vägen från parkeringen och in.  Samtligas jeans var fortfarande genomblöta på hela framsidan. Jag försökte torka mina med en hårtork, men det gick inte så bra.

Överallt verkar det finnas shoppingmöjligheter, så även här.




Den mineralrika leran har visat sig vara nyttig för diverse hudåkommor. Därför har det tagits fram en hel serie med hudprodukter som fanns till försäljning. T o m psoriasis påverkas mycket positivt av någon av krämerna fick vi veta.



Klockan var över 22.00 när vi lämnade den regniga, men härliga Blå Lagunen.



MAT, ropade mina kamrater. Jag var trött och inte särskilt hungrig. Efter att ha åkt omkring i Keflavik utan att hitta någon godkänd pizzeria eller annat matställe blev det ett kvällsöppet snabbköp, där var och en plockade ihop något ätbart.

Det var det mesta från pop corn till någon leverhistoria instoppad i en ihopsydd fårmage. Den rätten nobbade jag på vår gemensamma plockkvällsmat. Inte lever, det är mitt livsmotto!





Däremot knaprade jag i mig lite torkad fisk, det var gott.



Vi gjorde långbord, satt och glammade och åt och tog en massa mer eller mindre helknäppa bilder.



Alla var jättetrötta, A hade fått lagunlera innanför linserna och var halvblind.



(Där kom blindhuvudet upp igen från LN). P hade kört hela dagen och att bada tog verkligen kraft, hur skönt det än var.




Nu har vi baxat in LR.s säng i vårt rum, så hon slipper sova i ljudridån som vår kära M lägger vareviga natt och som Å sover i helt obesvärad. Det är hon dock ensam om att klara av.

Så var den dagen slut med råge!

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Oj, vilka underbara bilder!!!

Vilket vackert landskap!!!

Kram

2010-06-22 @ 07:19:07
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Selma

Ögonbedövande vackert på sina ställen.

2010-06-22 @ 11:49:59
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Suss

Susanne och Selma, Bilderna ger inte rättvisa åt verkligheten tyvärr. Den lilla bit vi såg av Island var helt otrolig.

2010-06-22 @ 19:14:15
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Häftigt!!!



Inga bilder på lermasken?



Torkad fisk? Om det iknar de norska torkade fiskchipsen så säger jag: aldrig i livet!!!

2010-06-22 @ 19:55:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Vad tycker du om leverhistorien i fårmagen då? WÄK och DUBBELWÄK!!!

Svarar hos dig på resten.

2010-06-22 @ 20:35:05
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag hänger med och läser fortfarande. Usch, såna där grottor hade jag inte gått ner i och det skulle nog inte Du göra heller!

2010-06-23 @ 00:06:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Visst är det mäktigt att stå vid ett brusande vattenfall! Och det verkar du ha fått uppleva ordentligt, snacka om fall....

2010-06-25 @ 13:46:26
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Ja, nog har jag fått min beskärda del av vattenfall för ett tag, men jag hade nog klarat av ett par till om det varit så.

2010-06-26 @ 12:31:44
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0