Island dag 5 - del 1

Tisdag 15 juni

S kom in till oss innan vi ens var halvvägs med morgonbestyren och gav oss förutsättningen för vår lyxfrukost. Vi hade bestämt oss för Hilton.

Den skulle vara slut för insläpp redan klockan 10, så paniken utbröt. A hade nyss klivit ur duschen, Å och M låg fortfarande och sov.

Vi i vår tur berättade om lampan som blinkade rött i bussen, S ringde och de kom från biluthyrningen och upplyste oss om att det var helt normalt.

En lampa som ser ut som en bil och blinkar ilsket rött, är fullständigt normalt..........???? Jag fattar inte riktigt det. Ett bevis att larmet fungerar, sa han!

Vi hann, vi var på Hilton 9.15 och ute i foajén igen 10.45. Vi åt alltså i princip i 1½ timme. S är imponerad av vår ätkapacitet och det får man verkligen hålla med om.

Äta kan vi, det är cementerat och maten processar för fullt inombords. (Fritt ur Floskeltoppen.)

Första åsynen av frukostutbudet.





Jag börjar alltid med äggröra och bacon när det finns, så även den här gången.



Samtliga tallrikar härunder är delar av min frukost! SANT ! Jag drack kaffe också.





Jag är TRÖTT och jag kan inte påstå att någon av de andra ser ut att vilja ge sig ut i joggingspåret. Vi hade dock ett program för den här dagen också, så det var inte läge att bli liggande i en fåtölj på Hilton i Reykkjavik.

Först åkte vi tillbaka till Öskjuhlíðarskóli och lämnade presenten som tack för att de tog emot oss och visade skolan. Sedan skulle vi till något som hette Kringlan. På väg dit passerade vi Ormsson - roliga namn här på Island.



Kringlan är ett stort köpcentrum och där finns även en avdelning där man kan lösa in sina taxfreekvitton. Vi letade reda på det för att slippa hålla på i arla morgonstund på flygplatsen innan vi far hem. Då är det tillräckligt mycket ändå.
Nu gick det inte att göra det före klockan 13.00. Av vilken anledning fick vi inte veta. Vi delade på oss, fast inne på samma affär - Hagkaup. S styrde stegen mot fiskdisken, A och jag hängde med och vilken lycka. Jag trodde inte det var sant.

Det fanns rutten haj!!!! Vacumpackad dessutom. Present till sonen tänkte jag, sedan hittade jag en förpackning med en grå massa. Det var fårskallesylta, så jag tog en sån också och en liten forell eller vad det var.

Till mig själv köpte jag lamm i skivor, som vanlig smörgåsmat och en Dimón ost i en fin spånask. S ordnade så att vi fick ha all maten i deras kylrum sedan vi betalat den, för att bara hämta ut när det var dags att åka vidare.

Ut i det stora varuhuset och jag måste säga att det är inte "My cup of tea". Jag kan gå loss som en shopoholic på ett visst ställe, som igår t ex, men sådana här ställen som Kringlan gör mig ganska trött och då menar jag "ganska" som det används i Västerbotten och det är rätt så mycket.



A och jag gick tillsammans, hon skulle in på Jack&Jones och kolla efter jeans som utgått hemma. Har man tur kan man fynda om det finns något svenskt restlager som sålts eller skickats till "fjärran länder".

Jag satte mig på bänken utanför och fyllde i mina taxfreepapper. Det satt en man bredvid mig, men i motsatt riktning.

En annan man kom gående, han var STOR, 2 meter lång och 1 meter bred, gråsprängd, långskäggig och hade riktigt usel tandstatus. De språkade en stund, sedan hör jag hur "Skägget" frågar den andre om jag var hans fru. Hehe, jag förstår lite isländska ibland, trots att jag inte kan säga Gullfoss.

Sedan kom han fram till mig och då förstod jag inte isländska längre, han böjde sig ner och visade sitt halvruttna garnityr mitt framför mig. Jag i min tur vräkte fram mitt stomatolleende och sa på ren och klar svenska: Jag förstår inte, jag är turist.

Fort var den eventuella flirten över och lika glad var jag.

Vår vana trogen drog vi oss till en bokhandel. Där fanns en hel avdelning med tidningar - typ glättade magasin och även andra vecko/månadstidningar. Där fanns också en skön stol och i den satt en dam i 40-50-årsåldern, behagligt avslappnad och läste den ena skvallerblaskan efter den andra.



Det skulle ha varit hemma det, där man på sin höjd kan läsa framsidan när de står i tidningsstället. Fascinerande!

Vi blev så utmattade av denna Kringla sen vi varit på Bonus (en annan mataffär) och insett att vi hade överbetalat det mesta av våra goda saker, så vi hamnade i en svacka.

Det blev en ny drickapaus, en underbar fruktjuice på ananas, kokosnöt och lite apelsin. Genast vaknade livsandarna och med den smaken komponerade A en tänkt, god drink.

Vi gick tillbaka till taxfreeutbetalningsstället och där var vi då alla åter församlade.




Plötsligt, vårt sista dygn här på ön, har hela vår grupp utrustats med kontanter, en ny känsla. Ingenstans där jag varit används betalkort så flitigt som här, om man så bara köper en lakritsrem använder man kort.

Efter vi fått ut pengarna blev det ett sista ryck inne på Kringlan, sedan for vi ner på stan, för S ville visa oss rådhuset.



Vi tittade på väldigt fina islandsbilder på en utställning och en stor modell av hela Island, med toppar och glaciärer.

                            Några av bilderna





                                    Modellen över Island 




                                       Eyjaflallajökull


Jätteintressant, samtidigt som det fanns ett stort blädderblock med kartor över hela Island i olika delar så man kunde orientera sig och se vilken topp som var vilken, t ex vilken vulkan som var Hekla.

Efter detta var vi några som ville ha kaffe. Vi drog oss mot cafeterian och då plötsligt vällde det in folk, det var massor med pressfotografer som trängdes där i hallen och det blev ett himla palaver ute vid entrén. Jag frågade en kvinna med kamera vad som var på gång. Jo, vi hade hamnat mitt i installationen av den nya borgmästaren.



Vad allt får vi inte vara med om!

Ut igen, för killen i cafeterian hade inte tänkt på att man behövde brygga en ny kanna kaffe när den gamla tog slut och de hade inte snabbryggarvarianten. En pralin kändes inte heller rätt.



Det blev fika på ett annat ställe och det var jättegott. Jag och LR delade på en baguett så vi hade något nyttigt i oss, inte bara lakrits.

Tillbaka till bussen där vi klädde på oss nästan allt vi hade med oss, sånär som på badkläderna, för nu var det dags för valsafari.

Fortsättning och slut på Islandsresan följer snarast, så att jag kan skriva om allt annat roligt jag haft för mig på sistone.

Kommentarer
Postat av: Lambergsfrua

Nu är jag här igen:) Har läst det senaste inlägget du skriver så levande och intressant och visar massor med trevliga bilder dessutom.

Vi var på Island 5 till 10 juni. Det känns som om vi var några dagar före er. Vi klarade oss från regn utom sista dagen då vi skulle åka hem. Tidiga morgonplanet...

Jag blev lite konfunderad - du skrev Suss i kommentaren, men i bloggen står det Leontina. Vilket namn vill du att jag ska använda, när jag länkar?

Dags att krypa ner i Loppelådan;)

Soliga kramar!

2010-06-29 @ 23:31:59
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Suss

Lambergsfrua, Svarar på dig blogg om namnet.

Ni var där före oss, vi for 11 juni och hem 16:de. Kram!

2010-06-30 @ 00:33:03
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

70 kr? Det var väl för hela skålen väl? ;)

2010-06-30 @ 12:23:00
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0