Morgonstund har guld i mund!

Idag steg vi upp klockan 5.

Äntligen skulle jag vilja säga, för vi har pratat om det i flera år, att åka ner till Oset och lyssna på fågelsång, ha med kikaren och njuta av naturen. Vi åkte ner till Naturens hus och Rynningeviken.

Att fika på där på tillbakavägen var uteslutet i denna arla timma.



Detta hade vi förutsett och gjort frukost och tagit med. Vi tog korgen med oss och gick för att hitta en lämplig plats att äta.

Det var bara vi därnere och bedövande vackert. Solen sken och fågelsång överallt.





Månen var fortfarande högt på himlen, trots solskenet.



Blommor




Gott om djur, mestadels fåglar.




Vi kände oss iakttagna, vem mer var därnere?




Hon skulle förmodligen också äta frukost.

Mest ymnigt förekommande från djurriket var MYGGOR!!!!!!!

Var vi än stannade surrade det runt huvudena på oss. Vi gick fram till Svartån, där fläktade det lite, följaktligen nästan ingen mygg alls.




Det fanns t o m bord och bänkar så där dukade vi upp!



Här kommer kärestan med på bild, något som han undanbett sig och ändå ställer han sig så han kommer med, trots att han vet att jag lägger ut bilden.

Notera klädseln, jag hade linne, tjocktröja, sjal, fleecejacka och handskar.



Han står i nedre högra hörnet.........

Vi blev genast uppvaktade av Herr och fru Gräsand som nyss vaknat.



Ingen gång är det så gott att äta som vid sådana här tillfällen.
Vilken lyxfrukost och vad vi njöt!

Så upptäckte vi att nya bron över till Oset var färdig.





Vi lämnade korgen i bilen och gick över till Oset. Där har jag hört näktergal förut så här års och det hoppades vi på idag också.

På stigen var det gott om dessa slemmiga "vandrare", är det mördarvarianten?




Vi träffade även vandrare på två ben. Ornitologer som höll på att inventera Kärrsångare och just hade fått syn på en som inte var ringmärkt. Den skulle fångas in i nät, märkas och släppas igen.



Jag passade på att fråga om de hört näktergal eftersom jag inte är 100 % säker på lätet. De bekräftade att det var den vi hörde, för de sjöng överallt i snåren.

Vi gick en runda ut på oset också, lika vackert överallt, vare sig det är nyutslagna blommor eller döda träd, här såg det ut som det varit blixtnedslag.



Vi klättrade upp i fågeltornet och spanade en stund.



Sedan kom vi fram till vattnet igen och började gå mot bilen.



Då hör vi en riktig serenad rakt ovanför våra huvuden. Där satt rödhaken och sjöng som en galning, om och om igen drillade han och lät sig snällt fotograferas.



Längs Svartån satt nu en man och fiskade, vi var inte ensamma längre.



När vi kom tillbaka till bilen skrattade vi båda två. Hela parkeringen tom sånär som på min bil och en till och vilken plats hade den föraren valt?

Tätt intill min lilla bil!

Gruppmentalitet!



Vi kom hem strax före 8, gick och la oss igen. Plötsligt var klockan 10 och vi väcktes av telefonen.

En fantastisk njutbar morgon!

Kommentarer
Postat av: ansepanse

här är gudagott att vara, åh vad livet dock är skönt, hör vad fröjd från fåglars skara.....

det kom till mig när jag läste om er lilla utflykt

kramar

2010-06-05 @ 12:18:01
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Elisabet Eknor

Mmmmmmmmmmmm....MYSIGT!!!

Kom till Nora så kan vi ha lite frukost här också!!!

Kramar i massor

2010-06-05 @ 12:39:22
Postat av: Suss

Ansepanse, Så klart det är den sången vi upplevde i morse. Vad rätt du har. Kram!

2010-06-05 @ 18:16:59
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Bettan, Kul att se dig här. Jodå, det var 100 % ljuvligt, denna morgon. Kommer gärna och tar en frukost när det passar sig, det vet du! KRAM!

2010-06-05 @ 18:17:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Tack för att jag fick vara med denna underbara morgon!

Är rädd för att det kan vara "mördarsnigel", men inte säker! vacker är han/hon i.a.f. på bilderna!

Svar: Ja, Fjällbruden är nog en tak lök!

Tänk så fint det är på "våra" brädd grader oxå:))

Ha en fortsatt fin dag!

2010-06-06 @ 08:43:35
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åh Suss vilken fin bildkavalkad från Er lyxfrukost ute vid Oset! Man kan känna den kyliga vackra stilla morgonen med hög luft och solsken. Oslagbar kombination. Roligt att få se bilderna på djuren som besökte Er också. Vi måste åka ut dit vid nästa besök Örebrobesök. Och jag måste planera lite utefrukostar med båten nu i sommar märker jag. Frukost ute är ett försummat och bortglömt kapitel här.

2010-06-06 @ 10:26:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Kerstin, Du var så välkommen med på vår tidiga utflykt. Hoppas vi orkar ta oss upp så där tidigt någon mer gång, för visst är det mycket vackert här hemma också.

2010-06-06 @ 18:13:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det var helt fantastiskt, fulländat måste jag säga sånär som på myggorna.

Vi får göra en riktig planering tills du kommer nästa gång, för vi har mycket att både se och göra. Jag ser fram emot det besöket, när det nu blir.

2010-06-06 @ 18:14:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig o tack för underbara foton från er utflykt! Tänk att få fota ett rådjur så nära! Snigeln skiner jag i...tror det är en skogssnigel...

Kramen!

Ragnvi

2010-06-06 @ 18:44:10
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Jag tror rådjuret stod närmare än 5 meter, bara STIRRADE på oss, men inte alls benägen att rusa iväg. När hon stirrat färdigt började hon lugnt att beta. Det var häftigt! Kram

2010-06-06 @ 19:35:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Christina

Vi steg upp 07.00. Startade sen vid 09.00 med goda vänner för Hemfjärden runt. Första stopp för medhavd dryck i Glanshammar,sedan kaffe med gottgott på en skön klipphäll strax innan Ässundet. Väl framme vid "Räkmackan" fick vi veta att "Åbäket" var saboterat. Vi skulle få cykla tillbaka samma väg. Jag hittade dock en fiskare som var villig att köra över oss i sin roddbåt efter mackan. Vi korkade då upp vinet och hade en perfekt räkmackelunch med vin. Efter en rolig överfart hittade vi ett ljuvligt bad vid ett grustag. Av med paltorna och årets första dopp. Cyklade sen vidare till Oset där vi intog CAVA. Sen hem till Lundby för grillafton hos vännerna. Vilken dag.

2010-06-06 @ 20:40:12
Postat av: Suss

Christina, Är man själssystrar så är man, jag är inte förvånad. Härligt att få sådana här dagar som är helt enastående och kvar i minnet länge i höst! Snart sommar!!!!

2010-06-07 @ 09:38:24
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0