Paradiset

Förra fredagen skulle jag ha skrivit om för längesen, men bättre sent än aldrig, för då var vi nästan i Paradiset och det vill jag gärna berätta om.

Min barndomskompis A och hennes man R har flyttat till "sjön." Är man från Hallsberg, som vi är från begynnelsen, vet man att sjön = Tisaren.
A och R var på mitt kalas och där var även ett annat par B och E. Vi kvinnor känner varandra sen barnsben, via föräldrar, simskola, barngymnastik osv. Dessutom har både B.s och min barndomsfamilj haft sommarstuga vid "sjön".

Då på kalaset satt vi och blev väldigt nostalgiska och det ena minnet efter det andra poppade upp. Till slut bestämde vi att den här dagen skulle vi träffas hos dem,uppe vid "sjön", för att fortsätta det trevliga umgänget.

Vi bjuder på mat, sa A och så blev det.

De har flyttat dit permanent, byggt ett fantastiskt, väl genomtänkt hus, lagom för 2 personer.

Precis vid vattnet dessutom! Bara att gå rätt ut och ta morgondoppet!





Det var lite regnigt och grått när vi kom dit, så det blev en första snabbtitt på omgivningarna. Vi fuskade, vi stod under tak mot sjösidan och jag fotograferade i skydd för regnet.



Sjöfåglar var det gott om!





Måsen ligger på ägg!



Det fina köket, vars planering A ligger bakom, är fullt av små härliga detaljer.

Den inbyggda bänken t ex, som är lilla barnbarnet E:s favoritplats.



En otroligt praktisk lucka vid bänken. Gissa vad det är! Svar i slutet av inlägget.



Nu kände jag att jag snodde runt benen på A, som stod vid spisen och brassade tonfisk. Jag drog mig lite tillbaka med mitt fotograferande. Fisken ser ut som stora köttbitar, men det är bara en synvilla. 



Den färdiga anrättningen som smakade himmelskt med färsk potatis



R har förstått att Tjeckien ligger i topp, när det gäller god smak på öl.



Han har också förstått att jag är en särdeles STOR fryslort. Det var väldigt skönt med en kamin, fullpackad med ved, precis bakom ryggen.



Efter maten hade det slutat regna, då skulle vi ut och uppleva gamla barndomsminnen. Gå på minnenas stigar kan man säga.

Först förbi campingen som verkligen har svällt sen vi var små.
Vi brukade gå längs vägkanten och plocka smultron i väntan på badbussen. Trädde dem på strån och åt raskt upp dem när vi väl fått dit dem.



Fram till kiosken där det finns en allmänhetens anslagstavla.



Ett par exempel på tjänster som erbjuds




Här gick vi i simskola, jag hatade att hoppa från tornet som fortfarande låg på marken  i väntan på badsäsongen.
 
Jag som var som en säl, kunde inte förlika mig med att klättra upp och kasta mig ut i intet för att landa därnere med ett plask. Allt annat gjorde jag med stor förtjusning.



Deras hus från sjösidan, det är PARADISET!



Här står de, B och A. Till vänster "Södra land", helt obebott sånär som på en jaktstuga som funnits där i minst hela min livstid och det är ganska länge vid det här laget.





När myggorna insåg att det fanns gott om färskt människoblod ute och gick, fick vi nog. Fort inomhus och då blev det kaffe och biskvier!



Vad det var bakom luckan! En jättesmart förvaring!








Kommentarer
Postat av: anne

Deras kök såg fint ut, jag gillar verkligen den där färgen.

2010-06-08 @ 20:09:31
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Hela hemmet var harmoniskt i färg och utförande. Det kanske blir så när man levt så länge som vi. Till slut bor man i sin dröm.

2010-06-08 @ 22:59:29
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilket fantastiskt läge! Minns att kommunen sålde ut en massa sommarstugor för länge sedan och det för en spottstyver på den tiden. Men det var innan strandskyddslagen gjorde sjönära husägande till en förmögenhet. Fint med sittbänk inbyggd i köket, det har vi sett hos goda vänner, man måste liksom sätta sig där.



Anslagstavlor på landet kan erbjuda de mest fantastiska saker. Jag har ett blogginlägg om det, minst ett.

2010-06-08 @ 23:49:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Tyvärr är det längesen minsta ruckel kostade en spottstyver, annars skulle jag veta direkt var jag ska leva resten av mitt liv.

Jag ska börja kolla lite mer noga på anslagstavlor, det var väldigt roligt.

2010-06-09 @ 08:31:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Det ser jättemysigt ut och bra planerat. Kanon. En trevlig fredag verkar ni också ha fått.

2010-06-09 @ 11:33:31
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, jag behöver inte kommentera, du har gjort en bra sammanfattning, precis så var det!

2010-06-09 @ 21:32:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Vilket härligt ställe Era vänne fått chansen att bo på. Blir mer och mer intresserad av att bo vid vattnet och de har ju verkligen fått chansen.

2010-06-12 @ 19:56:03
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Det är verkligen ett litet paradis, precis som jag skrev. Jag önskar mig en sjö......

2010-06-19 @ 00:36:04
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0