MYCKET bra bok

Katedralen vid havet

Den här boken läser jag just nu, "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones och den är så otroligt bra att jag bara önskar att jag kunde ligga och sträckläsa så länge den varar.

Vi blivande Barcelonaresenärer A och jag, var på "spansk" middag hos C förra söndagen.

Vi betraktar henne som vår reseledare. Hon har varit där flera gånger förut och är en fena på att fixa bra besök, planera, ordna och greja. Vi behöver bara säga ja eller nej. Vi har sagt mest ja, och det vi sagt nej till har även hon tyckt lika om, så vi är rörande eniga om vad vi vill och tänker göra.

När vi nästan var på väg hem frågade hon om vi läst "Katedralen vid havet". Det hade vi inte, hon talade om att den handlar om Barcelona på 1300-talet och när folkets katedral "Santa Maria" byggs. Vi ska bo väldigt nära den, så det blir liksom vår hemmakyrka.

Hon lånade ut sin bok till A och jag som gärna vill äga de böcker jag tycker mycket om gick och köpte en i torsdags. Nu är jag redan på sidan 386 och jag vet att jag kommer att ha sorg när den tar slut på sidan 666.

Det känns otroligt roligt att vi snart ska gå där på gatorna där även romanens huvudperson Arnau gick på sin tid.

Här nedan en beskrivning från något förlags sida. Jag köpte min i pocket på Akademibokhandeln för 75 kronor - ett mycket bra köp som jag kan rekommendera till alla läshungriga!
Beskrivning:

1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm. Nu introduceras den i övriga Europa samt i USA.

Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge och på hans flykt från ett liv i fattigdom till samhällets högsta topp när han drygt femtio år senare som rik man är med och inviger katedralen.

Katedralen vid havet är ett fantastiskt porträtt av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och kärleksöden gör detta till en bokupplevelse för alla. Boken har sålt i två miljoner ex i Spanien och vunnit ett flertal priser, däribland det prestigefyllda italienska priset Giovanni Boccaccio för bästa utländska författare 2007 samt 2007 års Qué Leer-pris för bästa spanska bok.


Kommentarer
Postat av: ansepanse

den låter bra!

kramar

2010-03-16 @ 17:01:07
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Anonym

Joder que ?? que leiste un libro que no lo conozco yo???? y que esta traducido al sueco! Får man låna??puss din spanska syster

2010-03-16 @ 19:38:25
Postat av: anne

Jag har boken, har kanske läst 150 sidor drygt och sen är det stopp... Känner ingen inspiration att fortsätta, vill minnas att jag tyckte historien tuggade på samma ställe, inte heller tyckte jag om språket/översättningen.



Däremot är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon en helt fantastisk bok som också utspelar sig i Barcelona. Jag hade läst den strax före jag började på Katedralen vid havet, antagligen jämförde jag dem en hel del och de går inte att jämföra.

2010-03-16 @ 19:45:06
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Låter jättespännande. Jag har noterat titeln och lagt till den till min "attläsanärjaghinnerlista".

Vi var i Barcelona för ett par år sedan och det var en härlig vecka vi hade där.

2010-03-16 @ 22:37:37
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0