England igen. Dag 3 - del 1

Fredag 14 maj

Idag var det spränghuvudvärk som förmodligen kan skyllas på kudden, koffeinbrist, gårdagens bussresa, vätskebrist eller en kombination av alltihopa.

Jag duschade länge, läääääänge i minikabinen - det hjälpte inte. Jag fick ta en inre dusch med Treo och lite bättre blev det.

Frukosten idag var en aning annorlunda, den engelska delen bestod av äggröra, korv, potatiskaka och vita bönor i tomatsås. Jag avstod bönorna och lyckades bara få i mig halva korven. Den var inte "My cup of tea".



Toast, te, juice, yoghurt och en banan (som vi tog med oss.)

Vila frukost och koll av kamera, pengar mm, sedan gick vi + I-M och L till busshållplatsen. Vår plan var Hampton Court på förmiddagen och Sunbury på eftermiddagen. Vi hade också fått noggranna instruktioner om att bussbiljetten kostade £ 2 och att vi var tvungna att ha jämna pengar, för man fick inte tillbaka någon växel.



Vår dagsplanering sprack kan jag säga direkt. När vi kom fram och löste in oss, fick vi ett programpaket som täckte in hela dagen om vi hade önskat det.

Först gick vi runt och tittade lite och fotograferade vackerheter.



           VAD ÄR DET FÖR BLOMMA ? NÅGON SOM VET ?






Efter det ville alla fika, jag tog kaffe och två shortbread, kärestan tog te och chokladfylld muffins (alltså med vit och mörk choklad, misstänkt lik dem jag brukar baka).




Innan vi kom fram till caféet gick vi igenom rosenträdgården. Inte mycket blommade där heller, men vilken anläggning. Det är lätt att förstå hur det doftar där mellan murarna när det börjar blomma.





Innan klockan var 11 och det skulle börja, gick vi runt och tittade lite.








           JAG GILLAR SKORSTENAR, SPECIELLT I ENGLAND!

       SITT INTE HÄR OM DET VAR SÅ ATT DU HADE TÄNKT DET!


Små drakar längs takkanten, de var riktigt söta!



I Hampton Court Palace utspelades hela Henry VIII:s bröllopsdag med Katheryn Parr. Det var olika scener från 11.00 och framåt, oftast i 30 minuters intervall och vi - publiken - drogs aktivt med i spelet.




Vi hakade på ute på Base Court och var med alla andra en del i första akten i föreställningen.





Efter det gick vi runt i palatset och tittade. 



                                             GOLV



                                     TYGKLÄDD VÄGG
                                      


                                       TAVLOR



                               HÖRNET PÅ RAMEN



Det var kallt därinne och när vi började frysa gick vi ut. Trots att inte särskilt mycket hade börjat blomma, var det otroligt vackert överallt.

Vi gick en bit längs Themsen och tillbaka, på ena sidan floden, på andra sidan staketet med palatset och trädgårdarna bakom, men in fanns ingen väg.






Vi fick gå samma väg tillbaka och passerade ett riktigt stort träd som i hög grad var värd för mistel. Det var stora bollar som växte på en massa olika grenar.




Vi fick leta oss in i trädgårdarna med hjälp av kartan och kom på så vis in i grönskan. 
Det var så skönt att strosa runt där i sakta mak. Ta kort på lite tulpaner,





titta på de formklippta träden som stora koner, fontäner och extremt välskötta gräsmattor. Nåde det grässtrå som vek sig åt fel håll.




Där mitt på det täta gräset stod en staty jag ville se och jag törs beträda gräset.




Han var inte finare än att fåglarna kunde använda honom som toalett!


Vi var in i huset och tittade på Royal Tennis Court - en inomhustennisbana. Mindre än en vanlig, väl nätad vid rutorna och annorlunda racketar.



Det var två herrar (gubbar) därinne bakom en låst dörr, men så kom en kille och skulle in och jag skyndade mig att sticka in kameran och trycka av för en bild. Annars hade det blivit bara en genom glasrutan och skyddsnätet. Kul att ha ett av varje och den utan nät blev onekligen bättre.




Ut igen, man kunde ta en tur med häst och vagn à £ 3 / person. I-M och L gjorde det. Vi drog runt och tittade i rabatterna medan de åkte.







Tiden gick fort, vi började gå mot utgången och hamnade förstås i nya trädgårdar. Det är en gigantisk anläggning och så mycket vackert överallt.

Dessa nya trädgårdar skriver jag vidare om i nästa inlägg!



Kommentarer
Postat av: anne

Henrik VIII? Fick mig att tänka på TV-serien från 70-talet (?) och kungens syfilisangripna ben...



Sv. Bidde jag anonym om muffisen? Den vi åt var banan/choklad; litet hackad choklad i muffisen och sedan två rutor ovanpå (antagligen ditlagda efter gräddning).



Men du skulle sett allt det andra de hade, hallon/creme cheese, äpple/kardemumma, blåbär/oat bran....

2010-05-23 @ 22:21:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag vet inte om jag hade tyckt så där jättebra om Henrik VIII. Vad det gäller muffinsen så måste jag dit igen, till Muffin Bakery, det var flera år sen sist! Tar med mig nästansystern som bott i England tror jag!

2010-05-23 @ 22:37:40
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vilka underbara bilder - om blommorna var ljusblå var det ett blåregn, de är så vackra

kramar

2010-05-24 @ 12:25:59
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, De blå vet jag är blåregn, men de vita? De ser nästan likadana ut, men vitregn??? Kram

2010-05-24 @ 16:14:23
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0