Gullvivekoll i Herrfallsäng

Solen lyste inbjudande en stund mitt på dagen och vi beslutade oss för att åka till Herrfallsäng och se efter hur långt gullvivorna kommit. På en tomt här i närheten där jag bor, blommar de för fullt.

Jag packade lite fika, det är mycket lättare nu sen jag blivit kaffedrickare, för då kokar vi kaffet och fyller den nya termos jag köpt för just det ändamålet och lämnar pulver och tepåsar hemma.

Bara för att vi skulle ha något till kaffet skyndade jag mig att baka lite goda muffins. Det är med mörk choklad och jordgubbar.



Det var soligt och fint när vi kom fram. Gullvivorna var inte så stora, det fanns enstaka exemplar som var fullväxta, men de flesta var ganska små.



Skylten in i området har varit med några år, fint blekt av solen.



Medan vi strosade runt och tittade på gullvivorna blev jag varse att det surrade i luften. Jodå, en bit bort fanns det riktigt många bikupor och de hade vaknat och höll på med vårbestyren.



Det fanns fortfarande en STOR mängd vitsippor. Det måste ha varit ett magiskt vitsippsår i de här trakterna, ja kanske överallt där de finns. Marken har varit mer vit än grön nästan överallt där de växer.



De döda träden inne i Herrfallsäng är vackra trots sitt förfall.



Tänk vad mycket nyttigt och gott det finns inne i den här murkna stammen, fast jag föredrar förstås kaffe och muffins.

Vi spekulerade om det var så att det här trädet med sin tjocka rot också hade dött.




Jag tror det, för hagen drabbades av almsjuka för ett antal år sen och massor av träd dog.

Det är fint ändå att gå där, trots de döda träden. Det är en del av kretsloppet i naturen och jag hoppas det kommer nya från dem som lever om man nu inte får plantera in nya, vilket jag inte vet.

Sen fick vi se en massa gröna spjut som stack upp ur marken.



Liljekonvaljer! De har i alla fall "vett" att vänta lite med att blomma.
Jag vill inte ha alla underbara blommor samtidigt, som jag tycker det varit i år.

Det blåste ganska mycket och när solen gick i moln blev det lite kyligt. Vi hittade ett bord med bra vindskydd. Det står bakom den här massiva eneväggen.



Där dukade vi upp vårt fika.

Min förnämliga nya kaffetermos.



Vårt goda eftermiddagsfika.



Den friska luften och promenerandet gav oss hunger, trots fikat, samt mer eller mindre sög musten ur oss.
På hemvägen satt kärestan och spekulerade över om vi skulle äta fisk och om allt vi behövde fanns hemma. Jag bara kände hur trött jag var, hur trött var då inte han, som har hosta och är förkyld.

Jag sa det förlösande ordet.

ROSALIS!




Vad lättövertalad han var, han opponerade sig inte ens.

Här nyöppnad Pasta Alfredo med skinka hemma vid köksbordet!



                 Mätt och skön, fort och lätt gick det också!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Ni kunde gott ha svängt förbi oss också när ni ändå var i närheten. Här finns det också gullvivor i massor;-) Och nya familjemedlemmar, Trassel, Lukas och Ida. Kram

2010-05-09 @ 23:12:17
URL: http://mammistankar.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Tack för påhälsningen i min Blogg!

Ja jag hoppas att det jag har beställt, ska komma som dom har sagt, den 30 Maj.

Minns för ett antal år sedan, när jag beställde från en annan katalog, då fick jag brev om att det var försenat, MEN att dom skulle skicka så fort dom hade fått in varorna.

Sagt och gjort.

Så kom brev nummer 2, samma sak igen :((

Så kom ytterligare brev nummer 3

MEN då ringde jag tillbaka och AVBESTÄLLDE det jag hade beställt.

Då vart jag SUR!

Så får dom väl ändå inte behandla sina kunder?

Nä jag ville inte ha varorna sedan eftersom jag hade fått 3 brev från dom.



Man kan INTE alltid lita på att dom sänder ens varor :((

Hoppas du får dina varor framöver,

håller tummar och 16 tassar :))

Kram/

Gunilla



2010-05-09 @ 23:56:25
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Min kära unge, Jag svarar på din blogg! KRAM

2010-05-09 @ 23:56:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Vilka härliga bilder & tack för en underbar utflyckt!

Ha det bra!

Kram

2010-05-09 @ 23:59:15
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: attis

Hej vännen. Ser ut som en trevlig dag ni haft. Jättehärliga bilder. Här har våren inte kommit speciellt långt. Bara längtar nu. Ha en bra dag.

Kramen

2010-05-10 @ 09:35:27
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Inger

Yes vad festligt, gullvivor och denna grönska och sedan fika och dessa smarriga muffins,..känner hur det vattnas i munnen..kramen,.

2010-05-10 @ 17:52:28
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: anne

Vilken utflykt!!! Jag såg också gullvivor igår, små, korta och fina! :)

2010-05-10 @ 21:14:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken härlig vårpromenad i gullvivemarker...

2010-05-10 @ 22:21:10
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Svar till alla, Jag ser att ni alla förstått att det var en härlig dag, trots att gullvivorna inte var riktigt färdiga än. Kram!

2010-05-10 @ 22:51:17
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0