Hemma igen med Englandsdagboken 12 - 17 maj

England - Dag 1

Dags för körresa till England!

Jag arbetade till ungefär en timme innan vi skulle åka. Det var inga problem, jag hade packat natten innan. Vi skulle samåka med I och L och de kom och hämtade oss 14.45.

Nu har jag hittat läsningen på mitt irrande, kringflackande liv. GPS är svaret!
                                      (Lånad bild)


Nog har jag hört talas om dem förut, men det var första gången jag upplevt en IRL (som ungdomarna säger, i verkligheten alltså). Jag är helt såld, det får bli ett besök på Net on Net när vi kommer hem.

Kaffe och te på Skavsta och vi åt våra goda mackor som kärestan gjort.

Vi gick igenom säkerhetskontrollen utan att det pep någonstans och inga misstänkta föremål i väskan.
Det är första gången vi åker med enbart handbagage båda två, så det gäller att hålla 10 kilos gränsen. Vi blev invägda, dvs väskan. Min vägde 9.8, det hade jag kollat innan vi åkte hemifrån.

Vi köpte vatten och när det var en knapp timme kvar gick vi utan probelm igenom passkontrollen.

Sen kom det!  Delay!

Planet från England var sent och det blev drygt 45 minuter innan vi kom ombord. 2 timmar var vi luften på ett ungefär, inga Jelly Beans till försäljning och landningen var den absolut sämsta jag någonsin upplevt och jag har flugit ganska mycket.

På Gatwick gick jag först till Boots och köpte vatten och halstabletter, sedan till WH Smiths för att bara titta. Då frågade jag efter Jelly Beans - det fanns! Jag köpte 2 och sen visade jag Barcakompisen C, som rusade dit och köpte 2 hon också.

Gemensam buss som på 45 minuter tog oss till Sunbury Court.




Huvudbyggnaden och annexet som vi bodde i.




Vi bor i annexet rum nummer 22. Det är litet, men 100% funktionellt, fint badrum, mycket välutrustat.



Handdukarna estetiskt utlagda på respektive säng med tvålen i mitten.



Vi lämnade in våra grejer och gick sen upp till stora huvudbyggnaden, ett mycket pampigt hus som tillhör Salvation Army.

Där skred vi in under en otrolig kristallkrona med cirka 3000 prismor och bjöds på den mest överdådiga smörgåsbuffé jag någonsin sett. OJOJOJ!



Jag valde en bagel med lax och färskost och ett grovt bröd med sallad och kräftstjärtsröra + ett litet wienerbröd med vanlijkräm och sylt.
Kaffe för mig och te till kärestan (ombytta roller).



Alla mumsade och åt, vi var riktigt hungriga.

Jag gick runt och tittade på huset och tog lite bilder.









Efter vi ätit kändes det helt rätt att gå ut i den mörka natten och ta en liten promenad. Vi letade oss ner till Themsen, sedan gick vi förbi en rad typiskt engelska hus och jag bara NJÖT! Ungefär i mitten av husraden fanns en grind som ledde till till fin gammal bro och då hamnade vi på privat område. Vi gick tillbaka och tittade på alla husen som var som ur en sagobok allihopa.


0.30 blev det äntligen natt för oss och hör och häpna, jag släckte lampan före kärestan. Det händer inte många gånger/ år, det är ett som är säkert.

Kommentarer
Postat av: Inger

Åhh vad du har det trevligt, och vad lyxigt..och det såg mumsigt ut med fikabrödet...mmm.

Ha en fortsatt fin resa...kramen,

2010-05-19 @ 23:16:14
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, De mackorna satt som en smäck. Himmelskt gott och vi som stockar efteråt. Fortsättning följer. Kram!

2010-05-19 @ 23:19:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Väldigt typiskt engelskt med inredning och färgsättning. Jag antar att fikat också var karaktäristiskt. Roligt att få följa med Dig på resa igen. Har kärestan också börjat sjunga eller hängde han bara med?

2010-05-20 @ 06:44:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anne

Jag ska njuta av din reseberättelse under en lugn stund, just nu vill jag bara kommentera på ditt svar angående Proviva; jag vet ju INTE om halsbrännan varit ännu värre UTAN Provivan! Jag har dessutom bara druckit hallon/granatäpple, får testa de andra som vi ändå har hemma, dottern älskar det där. :)

2010-05-20 @ 09:55:48
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: ansepanse

tack för att jag också fick följa med, det känns så i allafall efter att tittat på bilderna och läst texten

kramar

2010-05-20 @ 11:09:17
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Vilken resa!

kram

2010-05-20 @ 20:58:46
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Suss

Inga, Allt i England är typiskt England börjar jag tycka efter ganska många resor dit. Kärestan sjunger fortfarande bara i duschen, han är med som sällskap.

2010-05-20 @ 21:24:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Du är välkommen med på Englandsresan!

2010-05-20 @ 21:24:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Det är bara att hänga med, det kommer mera! Kram!

2010-05-20 @ 21:24:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Susanne P, Till dig också, det kommer mera! Kram

2010-05-20 @ 21:25:11
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0