Norgehelgen i delar, här börjar det!

Vilken fantastiskt, underbar helg vi fick i vårt västra grannland!

Vi åkte tillsammans med kompisarna I och L i deras bil. L hade gjort fikaväska med jättegoda mackor. Jag som fick ett infall på "Kanelbullens dag", bidrog med bullar.

Halvvägs någonstans stannade vi på en fin rastplats och smorde kråset.



Hon som står där i ur och skur, var inte lika bra, som fiskaren på andra sidan sjön.




Mackan var som en smärre landgång, fast som rund kanske det heter landflotte???



Väl framme i Dalarna kunde jag konstatera att suggorna är dalahästar.
På Gotland är de gutefår. Sånt gillar jag!



Vi åkte över till Norge vid Sälen. Här är stugan. Jättefin!



Taket är ett sticktak. Ett mycket intressant hantverk från förr.




Och en passande vindflöjel när man är i Norge!



Här bodde vi, jag låg överst, äldst men vigast! HAHAHA!!!!!!!!!!



På menyn stod Janssons och till dessert mandelskorpor och Limocello!




Vi var ganska trötta efter arbetsdagen och resan upp, så vi slötittade lite på norska "Så ska det låta" och fattade väl ungefär hälften - jag alltså.
Koncentrationen var inte på topp och vi hade så mycket annat att prata om. TV.n var inte prio ett, men det var lite roligt med den norska varianten som inte var helt lik den svenska.

På soffan ligger Vegard Ulvang och håller koll på allt och alla!



Han var väldigt mjuk, söt och en älsklig bekantskap!



Allt som fanns i stugan passade perfekt och jag bara njöt av alla detaljer.





En jättefin, iordningjord gammal ugnslucka från Näfveqvarns bruk i Sörmland.



När det är ont om förvaringsutrymmen gäller det att tänka kreativt, det kunde de, det kan jag intyga. Det var fiffiga lösningar både här och där.



Sängbord till en överslaf på våningssängen, hur ordnar man det?

                                            Så här!



Det fungerade perfekt, jag hade tidning, två böcker, glasögon och cerat inom räckhåll.

Norska kartan i tallriksformat, bit för bit av landet och "inramat!" Det fattas några, men sökning pågår efter fler.



Det fanns lite Lofoten i stugan också. I och L hade några tavlor med ungefär samma motiv, men av olika konstnärer och i olika teknik. En riktigt rolig samlaridé, tycker jag.

Bilden till höger är på I, som står där vid Lofoten med en av tavlorna som hon förmodligen köpt där på platsen.



Imorgon ska jag berätta mera, för vi har som sagt haft en fantastisk helg!


Kommentarer
Postat av: Mia

Vilken härlig stuga och rofylld, vacker inredning.

2010-10-16 @ 10:40:02
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0