Umeå

Tisdag flyttade jag från E och hem till barnen. De har inte så stort, men jag "bor på" en gästsäng bredvid elementet i deras vardagsrum när jag är där och några dagar går det bara bra, tycker i alla fall jag. Sedan kanske de tycker annorlunda, men det är inget jag märker.

Jag gick ut tidigt, var nyfiken på vad som hänt på stan sen sist. Ett av mina favoritställen gick jag till direkt.



Gå in på hemsidan och klicka på länkarna, det är ljuvligt!

Jag blev kvar ett par timmar inne på Handelsgården innan jag sett och handlat mig mätt. Mycket julklappar blev det och otroligt mycket ögongodis.





Finheter av olika slag, från olika hantverkare, samtliga kvinnor.








          Bricka med "Umeord" och översättning



Mer vackra saker



"Äggen" är flasköppnare. Askarna är fantastiska saltkar med svänglock.
 



Lite ulligt från:







Det här svart vinbärspulvret köpte jag till mig själv, för att blanda i yoghurten på morgonen. Tänk om jag förvandlas till ett energiknippe och blir ung på nytt?

Eller tänk om det smakar pest!!!!!!!



Ännu mera vackra, fina, roliga saker.







Ut igen på stan, jag gick till Mosaik, en affär som fanns även på min tid.

Delar av sortimentet, mest nytt, men en del antikt också.




En sådan röd tvål köpte jag, en hallontvål som doftar sommar och goda bär!











Ut igen och på Rådhustorget stod det en man



Han stod där förra gången jag var i Umeå också, men bredvid var en stor glasbur som var helt ny för mig. Det musicerades för fullt därinne och av utanskriften kan man gissa att den kommit till p g a att Umeå valts till Europas kulturhuvudstad 2014.



 Lite senare var det nya människor som spelade därinne.



Apan, i folkmun, var dock totalt tom! För kallt att sitta där och hänga gissar jag.



Ett annat erbjudande på torget, förutom rullpizza (som jag tror är unikt för Umeå)




Nja, det fick vara för min del. Jag hade redan varit hos osteopaten och kände mig helt helbrägdagjord. Allt som gjort ont var på väg bort. Hokus pokus är det inte, men helt otroligt! Tack min kära extradotter J.

Bara en liten bit från Rådhustorget finns en butik som verkar ha funnits jämt.



Jag bara ÄLSKAR den! Det är väl lätt att förstå?



Sedan drog jag mig hemåt och kunde konstatera att jag bytt breddgrad.

                                            H U V A ! !



Det var inte mycket, men definitivt vitt och halkigt!



Utsikten från köksfönstret var väldigt bullig. Nederst de gamla stallarna från K4.



Kvällen kom med ofrivillig städning av köksskåp, sedan ett kexpaket havererat och naturligtvis farit in under nedersta hyllan......



........ och tillverkning av kvällens middag där sonen nästan ger mig fingret för att han inte får vara ifred när han lagar mat. Blixtar i ögonen är inte det han gillar mest.



                            Hur många kom till middag tro?



Det här är första grillomgången, det blev en till sedan.




Äh, det var bara vi tre. Äta kan de, de små liven. Jag tryckte i mig några kycklingspett jag också, 3 närmare bestämt. Vi fick goda såser, sallad och äkta klyftpotatis till, så inte gick man hungrig från det bordet.

"MÄTT var ordet", sa Bill.Se hela bilden

Kommentarer
Postat av: Inga M

Mums att ha barn som gillar att laga mat. Visst är det kul med vuxna barn!



Tackar för den läckra rundvandringen i Umeå. Vi ska ju dit också omsider och då vet jag absolut vem jag ska ringa till för att få tips på sight seeing och shopping. Vi har ju inte varit där på ett tag nu.

2010-11-01 @ 04:25:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Nu har jag läst ikapp massor hos dig...och njutit av härliga foton!! Annas bod...mmm! Resten också förresten!

Såg att du fikade i Iggesund...då hade du ett par mil tidigare passerat Norraladalen...där bor jag!

Hoppas du får bra dagar norröver nu...trots din onda axel!

Kramen!

Ragnvi



PS. Jo jag är säker...Halloween är den 31:a oktober!

2010-11-01 @ 06:35:53
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Helt underbart, vilka fantastiska saker och butiker!

Inte konstigt att Umeå fått utmärkelsen!

Vacker son och god mat, kan man önska bättre!!

Ha dé!

2010-11-01 @ 08:09:05
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vad mycket fina bilder, en hel berättelse har du gjort

Sv: jag kommer kanske inte att äta så mycket vanligt kött heller

kramar

2010-11-01 @ 11:26:32
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Han är en mästerkock min käre son, det är toppen. Jag står gärna till tjänst med lite tips om det skulle behövas. Jag ser Umeå med lite andra ögon numera, när jag inte bor där längre.

2010-11-01 @ 17:13:50
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Tänk att jag anade att jag var i närheten av dig när jag susade norrut. Umeå blev jättebra, det framgår av min blogg just nu. Kram!

2010-11-01 @ 17:14:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Kerstin, Jag har också lätt att förstå att Umeå blev kulturhuvudstad. Det är jättefint där numera.

2010-11-01 @ 17:15:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Jag vill gärna berätta om allt roligt och visa bilder säger ofta mer än 1000 ord. Kram!

2010-11-01 @ 17:16:04
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Så mycket prylar i den där butiken. Där bör finnas något för varje person som stiger in...



Maten ser ju jätteläcker ut!

2010-11-06 @ 12:09:09
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0