En omtvistad bro



Det här är Tybblebron, en träbro som skapat rubriker och en massa diskussion ända sedan planeringsstadiet.

För er som inte bor i Örebro så handlar det om en stor träbro som reser sig över Norrköpingsvägen i Tybble. Under finns ett  övergånsställe som man nyttjade innan brotiden, eller nåja, så var det tänkt - innan brotiden alltså.
Folk går fortfarande på övergångsstället. Det är trafikljus och relativt säkert. Bron skulle dock göra det hela ännu säkrare och därför byggdes den.

Det man inte tog med i beräkningen är, att "människan är av naturen lat". Folk orkar inte gå uppför alla trappsteg, gå över gatan på bron och ner på andra sidan. Den är inte handikappanpassad och på vintern ganska stor halkrisk på trätrappstegen.

Det har talats om att flytta den, massor med olika ställen i stan är föreslagna, men den står där den står. Någon gång roade sig någon med att räkna antalet människor som valde bron, i rusningstid. Jag vill minnas att det var under 10, resten gick på övergångsstället, precis som de alltid gjort!

Numera är det lite kult att ha varit uppe på bron, man har förfest, låter sig fotograferas på denna nästan orörda plats. Den finns med i en massa olika bloggar, där det nämns att man gått på Tybblebron osv.

Själv har jag aldrig gått på den, å andra sidan bor jag inte åt det hållet numera. Under mitt förra Örebroliv bodde jag där, då fanns den inte, men jag tror inte jag skulle valt den ändå.

Jag är människa, alltså är jag lat!


Kommentarer
Postat av: Herta

Jag minns inte Tybblebron från tiden då det begav sig. Skall fråga sonen om han gått över den på väg mot Tybble. Träffade en massa folk nu i ett par dagar varav många har minnen från Örebro, kul att prata om sin gamla studiestad fast det var inte det vi träffades för egentligen men samtalen dök upp i alla fall.

2010-09-29 @ 22:28:53
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Man kanske ska försöka sälja den till Årjängs kommun. Vi behöver just nu en bro över älven och kyrkparkeringen.

2010-09-29 @ 22:53:19
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0