Norra Vätterns Bild & Formkonstnärer och Örebrohästen

I helgen är det den traditionella konstrundan i Norra Vätternbygden.



Vi hade inte bestämt någonting med någon, utan hade en alldeles tom lördag framför oss. Det är lyx! Vi bestämde oss för att åka iväg och titta hos några av konstnärerna på rundan.

Det fanns 60 olika ställen att besöka, från Hallsberg till Motala, så att hinna allt var en total omöjlighet. Jag tror inte ens det går om man är ute båda dagarna.

Ett annat år åkte vi motorcykel på rundan, men det var ganska svettigt varje gång vi stannade. Dessutom har jag lyckats dela med mig av de giftiga hals- och förkylningsbakterierna till kärestan, så han var inte så pigg på att köra motorcykel just idag.

Vi valde alltså bilen och vårt första stopp blev i Åsbro hos Leif Kugelberg som visade sina akvareller i Stationshuset där. Det var fina tavlor med naturmotiv och vi strosade runt inne i den gamla stationen till skön musik och tittade på alla tavlor.

Jag köpte ingen tavla, men väl en lott för 20 kronor och hoppas vinna något konstverk av någon av de 60 konstnärerna. Det är dock ganska många lotter i lotterier. På alla ställen finns listor där man kan köpa hur många lotter man vill, men man vet aldrig, kanske jag vinner. Jag tror jag köpte på 3 ställen, så en liten chans har jag.

En av Leifs tavlor, både blänket och siluetten av mig var oundvikligt.



Vi fortsatte till Teddy Sundquist som målade i olja och där var så mycket att titta på att jag totalt glömde bort att fotografera.
Han var mycket trevlig och vi pratade både konst och musik (som han också sysslade med) medan vi gick runt och tittade på alla tavlor. Jag länkar till honom istället, då finns mycket mer att läsa och titta på.

Vidare till Rönneshytta och Claudia Lewandowski  som hade "Brukskeramik i stengods". Förra gången vi var där möttes vi av katten, så även den här gången. Vems katt vet jag inte, men väldigt social och kelig.



Jag gillar hennes keramik väldigt mycket, men lyckades hålla mig. Huset är fullt!







När vi sett oss mätta och gick mot bilen var det en annan katt som tog adjö.



Strax bredvid fanns Frida Anthin Broberg, även hon keramiker, men av en helt annan karaktär. Mycket fint där också, men jag höll mig lugn.







Utanför fanns en mycket bra idé till miniväxthus. Kanske något för en annan sommar. Enkelt och hur bra som helst, dekorativa också tycker jag.



Nu var det inte bara kärestans kaffetarm som skrek, han nästan skrek själv över hur kaffesugen han var och det var förstås Café Tutingen i Askersund som hägrade. Gärna, tyckte jag och fort styrde vi kosan ditåt.

Här väljer man vad man vill ha på två gamla dörrar - läckert!



För att sedan dyka ner framför disken och titta på de olika varianterna.



Medan kärestan beställde konstaterade jag att nu fanns Kusmite till försäljning.



Samma te serverades när man valde te som dryck, dock i påsform. Lite lurad blir man av att det står Lipton i locket. Lipton är ett hot snarare än ett gott te, i alla fall Lipton gul - HUVA!



Det var kalla vindar ute, därför satte vi oss inomhus, i finrummet.



Vem av oss två är den nyttiga idag tro?



Mmmmm, det var han, kärestan, även denna gång. Jag ÄLSKAR slisk!

I fönstren står gamla apoteksflaskor med obegripliga etiketter, åtminstone för mig.

Karvat vatten?



Vegetariskt karbonpreparat?



Tinktur med opium och bittert kalium mot depression?



NÄÄÄÄ, farmaceutiska anlag saknas helt hos mig, det är ett som är säkert!

Toaletten på Tutingen har vacker rosenbård under snedtaket....



.... och grodlika damer i guldram i kafferummet.



Stärkta och nöjda promenerade vi ner till hamnen. Jag gjorde en sväng i Konstmagasinet (tror jag det hette). Där fanns 1 verk av varje konstnär som är med på rundan.

Innan jag gick uppför trappan för att titta på dem föll min blick på en märklig duk. Den kom från Vävbruket.



Den är tillverkad av hårt, ihoprullade tidningar. Häftig och annorlunda!

Några bilder från övervåningen.






Iväg till nästa ställe som var vid Lilla Cafeét på Stöökagatan.

Där möttes vi av ännu en katt som helst ville vara mitt i gatan.



När vi kommit uppför trappan blev jag helt BETAGEN.

ÖREBROHÄSTEN!!!!! Varför har jag aldrig hört talas om den förr?



Den tillverkas av Anders Ärlegård och jag blev helt såld. Jag antar att det beror på att halva jag har ursprung från Dalarna och dalahästen var en del av barndomen, när vi var hemma hos farmor. Det följde med mer än en hem när vi varit där och jag äger en hel flock idag.

Anders gör hästarna från grunden, snidar fram ämnet och sen blir de som de blir - fantastiska!





Någon Örebrohäst hade jag däremot inte fram till idag.

De är helt bedårande och nu bor jag faktiskt i Örebro, ska man inte ha en sådan då? JOOOO, det ska man!!!
Jag hade kunnat köpa många, men nu fick det bli en och det blev Sven!

Här står han och poserar hemma hos mig på en gammal plåtburk, för nu är han min.



De kostar runt 200 kronor och det är de absolut värda! Jättefina och vilken rolig minnessak från Närke.

Anders målar och gör smycken också, men det glömde jag alldeles bort i euforin över hästen.

Nu var vi lite trötta och bestämde att sista stopp fick bli Skyllberg hos Liselott Ström, som målar akvarell. Hon håller till i Ateljé Motvalls mitt i Skyllberg i ett hus som tidigare var det gamla valsverkskontoret.

Liselott gör fina akvareller och de säljs också som tryck och konstkort. Nu kom mitt kortberoende fram och jag var bara tvungen att köpa mig några kort att lägga på lager i en av kortlådorna. Bra att ha!!!!!





Hon hade också målat några akvareller från sin barndom. Det är hon på bilderna.





På bordet fanns lite av Claudia Lewandowskis keramik också. Som sagt, den är väldigt fin och jag tycker mycket om den. Höll mig nu också, det fick räcka med hästen och korten. Disciplin!!!!




Nu var vi nöjda på konst och hungriga, dags att vända hemåt. En sista koll på en av alla de fantastiska vitsippsbackarna innan vi startade bilen mot stan för att installera Sven i sitt nya hem.



Nästa gång blir det fortsättning Barcelona!

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Roligt att få gå med på konstrunda här också! Keramikmuggarna längst ner kunde jag tänka mig att äga och en hel del annat också. Funderar på hur de små växthusen ovan klarar starka vindar? Nu har jag i och för sig lagt bort växthuskarriären sedan länge men blev ändå nyfiken.

2011-05-01 @ 11:31:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Det finns så mycket vackert jag skulle kunna tänka mig att ha, tänker i nästa ögonblick, vad ska jag ha alla prylar till. Ibland kan ting bli en belastning också...



Men mycket vackert visar du, den lilla tjejen med paraply-tavlan gillar jag skarpt! :-)

2011-05-12 @ 21:24:30
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0