Jag gnäller om en värmetjuv

Jag har fått en riktig värmetjuv i mitt hus och det i det rum som jag verkligen uppskattar att ha varmt, dvs badrummet.

Vare sig vi boende vill eller inte, så har bostadsrättsföreningen utrustat badrummen på nedervåningen med dusch och utsugsfläktar. Jag har haft en som har väsnats rätt mycket, men klart fungerande, tills den plötsligt en dag inte startade längre.

Sådana gånger är det skönt att man inte äger sitt hus helt och hållet. Lyfta luren till HSB som kommer och fixar och det ingår liksom i bostadsrätten. Det är andra gången det händer för mig på de snart 10 år jag bott här. Under den tiden har jag sett 3 modeller på fläktar och den här är klart den värsta.



Visserligen är den effektiv, men jag ser dagsljuset genom den när den är igång och mitt sköna, varma njutarrum är numera ett ställe för fakirer, sådana som gillar köld alltså.

När den är så att säga stängd, ser det ut som det är väldigt tätt.



Det är det inte, de där små vingarna som ligger lite omlott är ungefär 2 mm och längs hela väggen är det iskallt. Temperaturen har sjunkit många grader därinne, sedan den istallerades och det är en ren plåga att stiga ur duschen och rycka åt sig handduken. Jag hinner bli iskall på de sekunderna (överdriver lite, men bara lite) + att om jag har otur kommer glasdörren åkande och lägger sig kall och otäck mot min rygg.

Snyggt är det inte heller, det ser ut som någon lagt sitt tuggummi där kabeln går ut genom väggen.
Jag tar bild 1 i repris för att visa.



Jag önskar att jag inte brytt mig om att gamla fläkten lagt av, men då visste jag inte vad som väntade.

SKÖNT att gnälla av sig känner jag!

Imorgon dags för ett nytt fakirnummer i kylrummet, men nya duschgrunkan är jag dock väldigt nöjd med. Aggregat, kan det heta så? Nej ? Duschanordning? Äh!!! Jag kallar den nya duschen.


Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Borde väl va nåt sorts värmeåtervinning på detta? Finns säkert någon lag om det.

2011-02-28 @ 23:28:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Men BRRRR då... :-I I badrummet vill man ju verkligen inte ha det kallt!! Fast man vill ju å andra sidan inte ha allvarliga fuktskador heller... Så det är väl en viss balansgång och ett slags givande och tagande mellan att ha och inte ha fläkt... <:-)

2011-03-01 @ 10:06:40
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Britten

ja du...här har vi också värmestjuvar..det blåser rätt igenom takbjälkarna känns det som...men nån hjälp får jag inte...

2011-03-01 @ 13:17:39
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inger

Men fy vad jobbigt...i badrummet vill man ju ha det varmt och gosigt,,,,

hoppas det blir bra i slutändan...kramen,,

2011-03-01 @ 16:15:28
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: anne

Är det där som blir det som kallas "kallras"?



Jag har ALLTID funderat på vad det exakt är...

2011-03-01 @ 21:04:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Hela vårt badrum är en värmetjuv...måste elda i pannan rejält innan man tar sig en dusch!

Hm...trots att jag träffade Yatzys "farmor" i veckan glömde jag igen att fråga efter rasen....

Kramen!

Ragnvi

2011-03-02 @ 06:50:52
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Herta

Tror vi har enliknande i tvättstugan, den senaste vi installerade. Funkar bra men där har det alltid varit kallt när vi duschar.

2011-03-02 @ 08:59:38
URL: http://hertbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0