Pumpa cykeln

Jag har nästan jämt för lite luft i cykeldäcken.



Så här års står min gamla Monark bevars i vinteride, men snart är det vår och då är det skönt att ta cykeln istället för bilen.
Cyklar på vintern gör jag bara inte, jag har tagit emot mig med skallen en gång, innan det fanns hjälmar och då fick jag hjärnskakning. Den risken utsätter jag mig inte för någon mer gång. Då går jag hellre om inget annat står till buds!

Örebro vill gärna kalla sig "cykelstaden". Det finns säkert fler cykelvänliga städer, men här har de satsat på många och bra cykelvägar.

Pumpstationer har det varit sämre med, men för några år sedan kom en på Stortorget och sedan en vid tunneln under järnvägen. Jag har sett på något mer ställe också.



Det roliga med dem är att det finns ett räkneverk också, som markerar hur många cyklar som passerar per dag.



Med den här snörika vintern är jag förvånad att det redan passerat hade över 500 cyklar och ändå var dagen ganska ung.
Undrar om det sitter en liten smal gubbe därinne och trycker på en knapp för varje Monark och Ridax m fl, som susar förbi? Eller hur går det till?

Ridax ja!


Läs gärna om Ridax, som tillverkades på Ekströms velocipedfabrik i Hallsberg. Jag är själv ägare till en blå gammal trotjänare som jag är så rädd om att jag skulle vilja ha den i bankfack! Den cyklas det inte på i ösregn, eller om det finns stöldrisk, ej heller lånas den ut!




Det är nästan så jag känner mig lätt manisk när det gäller den cykeln!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Jag har inte ens en cykel numera... Saknar det ibland - men absolut inte vid den här årstiden! <:-)



På den tiden när jag cyklade desto mer (det är si så där 30 år sen...) fanns det förövrigt inte kobinerade gång- och cykelvägar härsan och tvärsan ÖVERALLT (utan bara genom grönområden och dylikt). Jag har aldrig lyckats fatta varnånstans jag ska gå på såna för att inte riskera bli överkörd av cyklarna!? 8-X

2011-01-11 @ 09:49:37
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Cyklar gör jag inte alltför ofta och det är ju dumt, för det är ju en utmärkt motion. Här blir det bilen eller apostlahästarna när jag ska förflytta mig.



Kul tanke det där, att det skulle sitta en liten smal gubbe och pricka av varje cykel som passerar :)



Kram Ingrid

2011-01-11 @ 12:25:13
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inger

ja vad härligt att cykla,,jag måste börja bli bättre på det...men har haft så långt till jobbet..men nu när jag är ledig så kanske det blir bättre..

Vilken kul grej det mäter hur många cyklister det åker förbi...

Snart får vi ta fram hojarna bara det vita försvinner...pust...kramen..

2011-01-11 @ 17:33:54
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Åååååh Ridax! Vilken nostalgitripp! Där hängde vi alltid, på cykelaffären / repverkstan. Det var ju alltid något som skulle lagas. Hade inte någon en liten fotostudio där nere också i källaren?

2011-01-11 @ 22:58:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Man får se sig om ordentligt så¨man inte blir påkörd av alla cyklar som kommer från olika håll.

2011-01-12 @ 20:56:51
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Anders Nordmark

Hej, googlade på Ridax för jag har tagit hand om min avlidna farmors gamla cykel och hamnade bl.a. på denna sida. Det är en Ridax från 50-talet tror jag. Tänkte sälja den, är det någon som har en aning om vad en sån kan vara värd?

//Anders

2011-05-16 @ 13:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0