Englas skafferi

Första utflykten på hemmaplan gick till Englas Skafferi. Det är ett surdegsbageri och café i Lännäs Södra Skola. Skolan är förstås nedlagd för länge sedan, men väl förvaltad av nuvarande innehavare.

Det är många gånger vi varit där och det varit stängt, men nu äntligen har jag både fått fika och handla där och gissa om det var LJUVLIGT!




Vi hade med oss svärmor och hon bjöd oss på ett fantastiskt fika. Det är rabarber & jordgubbspaj med choklad i botten och i de små flaskorna är det varsin dos vaniljsås.




Hela trädgården är harmoni, man bara sitter där och NJUTER!




En massa vackra ting fanns att köpa om vi så önskade.





Jag nöjde mig med ett surdegsbröd med havssalt, utbakat med apelsinjuice.

Underbart gott och vackert inslaget i ett silkespapper!



Barnens behov är också tillgodosedda, då kan man hinna med sitt vuxenfika med både påtår och tretår!




Kaffe och te tar man nämligen själv, hur mycket man vill och här finns även chans att hitta sin "favoritkopp/mugg", det gjorde jag.
I den halvöppnade lådan ligger en samling skedar av olika modell och även här var jag tvungen att välja noga.



Olika surdegsbröd till försäljning! Det verkar ha en strykande åtgång.



Övrig försäljning och mycket handlade förstås om bakning och annat som hör köket till. Det fanns också ätbara saker av olika slag och det kom med hem ett par goda cookies med mörk choklad, förutom surdegsbrödet.




I en av de gamla salarna bakor butiken ska det bli en loppisblogg. Det vet jag inte riktigt vad det är, men ska försöka hålla mig uppdaterad så att jag inte missar något viktigt. 





Englas har en egen blogg, här är adressen och de finns på facebook dit man kan länka via bloggen.

Runt Knuten kan man också med fördel gå in och titta på. Östernärke är fullt av upplevelser upenbarligen, vilket jag inte var medveten om innan. 

HÄRLIGT! Man lär sig något nytt varenda dag!


Kommentarer
Postat av: attis

Hejsan . Vilka härliga bilder. Ser otroligt fint ut. Här tror jag vi har fått tropisk värme.Det är tur det finns skugga. Just nu är det nästan 26 grader i skuggan. Det är klart du ska leta det norrut en sväng :) Hör av dej i så fall. Det skulle vara skoj. Ha en bra dag.

Kramen

2011-07-09 @ 09:00:54
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vilket underbart paradis!

Sv: Nej, tyvärr jag hittade det på nätet, där finns ju det mesta!

Husvagnen var en miss, men då finns ju "Vi hade i.a.f. tur med vädret"!

Kram ha en fin dag!

Drinkpartyt i föregående inlägg var ju bara så coolt!

2011-07-09 @ 09:07:55
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Vilket mysigt ställe ni besökte - Englas Café. Namnet låter så poetiskt och ljuvt och bakverken går tydliogen i samma stil. Idén med vaniljsås i en lite flaska gillar jag.

Ha det gott!

Kramar,

2011-07-09 @ 12:58:05
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Herta

Men det var då på tiden. Äntligen lite fikabesök här och var. Tycker att dessa regelbundenheter har saknats på Din blogg under en period.Nu kan jag dock sitta här och sukta.

2011-07-09 @ 18:13:03
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Susanne P

Vilken utflykt! Vilket mysigt ställe.

Surdegsbröd är ju sååååå gott.

Kram

2011-07-09 @ 20:51:42
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Zarah

Pajen ser fin ut och hela stället är mysigt.

2011-07-11 @ 08:52:13
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Ola

Hej!

Vad roligt att du njöt så av ditt besök här hos oss på Englas Skafferi! Å många fina bilder att förstärka minnena med :)



När cafét stänger inför hösten erbjuder vi olika bakkurser för den som är intresserad av att lära sig mer om surdeg och bakning. Läs mer om det på vår blogg.



Allt gott!

önskar vi på Englas Skafferi

2011-08-11 @ 18:13:22
URL: http://englasskafferi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0