Sundborn igår - Lilla Hyttnäs och Karlsbyhedens Krukmakeri


Jag klämmer in en annan liten resa mellan Kanalörapporteringen. Igår var vi till Sundborn, något jag efterfrågat ganska länge. Jag har inte varit där sedan jag följde med mina föräldrar en gång i min ungdom.

Eftersom både jag och Karin Bergöö, sedermera Larsson, ursprungligen är Hallsbergare måste jag hålla mig uppdaterad vad som händer där i Lilla Hyttnäs ......hahaha!

Vi for iväg med bilen på förmiddagen. När vi skulle passera "Dalporten" vid Grängesberg, blev jag tacksam att vi inte valt motorcykeln. Efter att ha försökt ta en bild på porten i skarpt solljus, fick jag se att på andra sidan tunneln hade det varit en bil - mc-olycka. Ambulans och polis var fortfarande kvar och det var lång kö.

Det är inte med någon positiv känsla man åker vidare efter att ha sett något sådant, speciellt inte om man färdas på ett likadant fordon. Det var dock ingen hets vid olycksplatsen, så krocken var nog som tur var inte av värsta sorten.




Vi stannade på ett trevligt café i Säter och fikade. De hade en bra skyltning och jättegott fika, både den salta och söta delen! Annas Hembageri tror jag det var. Rekommenderas för den som kommer till Säter.




Vi åkte på småvägar, väldigt vacker natur, mycket att titta på och vi hade ingen hets.

Till slut var vi framme i Sundborn och det var väl skyltat till Carl Larsson gården.



Det första vi får se är en byst av Karins pappa - Adolf Bergöö




Väl inne på gården kunde vi konstatera att det fanns försäljning till oss turister, men inte påträngande eller kommersiellt bjäfsigt på något vis. Bara fina och användbara saker enl. mitt tycke. Det fanns Carl Larsson klänningar och förkläden, broderier, ripsmattor likadana som dem inne i huset, affischer och kort med motiv av C.L. och en hel del annat.

Här är ett exempel.




Det kostade 120 kronor för en guidad visning och det var vi så klart med på.

Utemiljön fick man fotografera hur mycket som helst, men inte inomhus, så de bilderna är från nätet.











De 4 äldsta barnen, de 3 yngre (Brita, Kersti och Esbjörn) finns avbildade på dörrar inne i huset.



Förmaket


Matsalen
Pizza och pasta – vem hade trott det?

Karin


Draperi av Karin, i dörröppningen mellan hennes och Carls sovrum



Gungstolen har Karin designat. Originalet finns på Lilla Hyttnäs, den här kopian står i Bergööska huset i Hallsberg.


Bergööska huset i Hallsberg, väl värt ett besök på insidan.


Åter till Sundborn

Härligt doftande rosor på utsidan



Vi tog adjö av Lilla Hyttnäs och gick ut för att se resten av omgivningen.

Bra miljötänkande!






Titt in i fönstret till smedjan som var stängd. Man ser vattnet därute.



Konsthallen Kvarnen en bit ifrån gården.





Försäljning här också. Det fanns mera inomhus.



Det var grafiska bilder av olika konstnärer och jag gick runt och fotograferade tills kärestan kom ikapp mig och undrade om jag inte sett förbudsskylten. NEEJ, det hade jag faktiskt inte, men jag slutade genast efter det. Här är vad jag hann med innan det blev förbjudet!

Min köksa och tvätterska (Min = Carl Larssons)



Karin



Självporträtt



När jag sedan kom till Striberg här i Bergslagen hörde jag kärestans fråga om fotograferingsförbud och sedan blev det inget mer!



Ut igen på byn och kärestan upptäcker ett annat konstverk på en husknut.






Nja, praktiskt kanske, men inte "my cup of tea".

Vi gick vidare, jag fick syn på ett roligt växtstöd med en "dalahäst" på toppen.




Det var utanför Karlsbyhedens Krukmakeri och det passade mig MYCKET bättre.




Så mycket fint och Björn Ericsson var en mycket trevlig man, tillika keramiker som har krukmakeriet tillsammans med sin hustru Monika Roboz.







Jag hade kunnat handla mycket mer än vi gjorde, men det är inte direkt så att jag saknar dylika ting. Det är dock FINA presenter och vi hittade en riktigt fin sak till kärestans syster som snart fyller år.

Nöjda och glada över vår fina dag drog vi oss till bilen för hemfärd och en sista bild över den vackra omgivningen vid parkeringsplatsen. Sv D har haft en fin artikel om Lilla Hyttnäs då och nu. Väl läsvärd!



Kommentarer
Postat av: Herta

Det var länge sedan jag var där uppe ser jag nu.

2011-07-14 @ 17:22:07
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Suss

Herta, Det var det för mig också, det var verkligen roligt att komma dit igen och mycket hade förändrats, men absolut inte till det sämre.

2011-07-14 @ 19:59:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

I Sundborn var vi för några år sedan, det är fantastiskt fint! Och roligt med kopplingarna till Hallsberg och Bergöös.



Sen kan jag konstatera att Du kan länka men inte jag. Måste alltså tillskriva Blogg.se och fråga vad som hänt med just min stackars blogg.

2011-07-16 @ 08:00:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Zarah

Både Carl Latsson-gården och Mårbacka besökte jag för cirka 35 år sedan. Återvänder gärna till dessa platser igen...

2011-07-16 @ 21:42:34
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: anne

Min kompis AC är från Sundborn så där var jag många gånger då det begav sig.



Ja, på den tiden då vi jagade killar på Kullen i Falun...



Lilla Hyttnäs var jag aldrig till. :)

2011-07-19 @ 21:15:36
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Det där hann vi inte kika på när vi var i Dalarna härom veckan. Perfekt att få en guidad visning därifrån av dej nu istället! :-D

2011-07-20 @ 16:05:47
URL: http://annakk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0