Kalasdags

Idag har vi varit på kalas. Det är äldsta brorsdottern S som fyllde år igår, men kalasandet var idag.

Hon hade gjort en smarrig smörgåstårta efter LCHF recept, en diet som hon följer och lyckats bra med.



Vi andra - så att säga vanliga ätare fick en lite mindre, men i samma stuk, också med en massa räkor.

Den här var vi dock tvungna att avsmaka. Den var bakad av mandel- och nötmjöl. JÄTTEGOD! Fast det är ingen diet jag tänker anamma, fett är det jag har svårast för, jag klarar bara inte av några större mängder.

Åh, vad jag tycker om dem, mina brorsdöttrar!

Födelsedagsbarnet S



och hennes syster F



Så en annan liten go tjej M. Hon är min brorsdotterdotter.



Gissa vilket lag mannen i familjen håller på!!!!



Efter en lång, lång sittning vid fikabordet, med 2 smörgåstårtor, 3 vanliga tårtor, en LCHF tårta och en LCHF kaka, bullar, kex och kakor, gick vi ut och tittade till djuren. Det är alltid lika roligt att se dem.

Alma och Nillan passade på att slinka med ut! Snön är så härlig!




Vi gick ner till getterna, det föddes en liten bockkilling i höstas - Flingan. Han och hans mamma Ida gick in när vi kom, man vet aldrig......



F försökte lite diskret att få dem att komma fram och lukta, men de höll sig på avstånd.



Lukas och Trassel däremot kom klivande med frejdiga steg i snön och ville gosa.



Det var gott om "pärlor" i snön, syntes bra gjorde de också.



Jag är väldigt förtjust i höns och det var nästa mål att se hur de hade det. Nog var de också ute och klev omkring, trots kylan. Jag tycker det skulle bli kallt om fötterna, men det var just ingen snö på deras uteplats.



S passade på att kolla i redena. "Titta M, 3 ägg har vi fått".




På pinnen satt ett par som nog tyckte det var skönast inne.



Medan vi var därinne blev vi kontrollerade av ett par andra som kom in och undrade vad vi höll på med egentligen.



Här ute har jag vuxit upp, nu bor min brorsdotter där med familj och djur och det är jag jätteglad för. De har byggt ett nytt hus - gult som det gamla, men omgivningarna är de samma och det känns alltid som att komma hem.




Inne trynar katter och hundar i soffvärmen. Väldigt skönt att sova tycker en del.






Bästa vänner, den stora Alma och lilla Nillan.



Tack för en skön eftermiddag kära S med familj!

Kommentarer
Postat av: Herta

Det är lätt att få tankar om att våren är nära när jag ser Dina bilder. Härliga djur och som det verkar att vara ett levande hem Ni gästat.

2011-03-19 @ 19:51:13
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Sofie

Förstår inte hur du lyckas få så bra bilder på hönsen varje gång ;-D Behöver du verkligen en ny kamera???

Det var superkul att bli uppvaktad av så många nära och kära idag trots ojämnheten i mitt födelsetal. Tack för att ni kom!

2011-03-20 @ 00:16:05
Postat av: Inga M

Vilken fin bildkavalkad från Samsala! Roligt att de målade huset gult, som det var förr.



Den där dieten har vi ett antal entusiastiska bekanta som följer och de rasar alla i vikt ordentligt, och någon har till och med fått ordning på sin begynnande diabetes.



Jag som börjar bli rund kanske borde men jag älskar ju verkligen potatis så det går nog inte.

2011-03-20 @ 06:34:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Underbara foton både på folk o fä!!

Jag ska strax börja med en mormorstårta till jobbet tänkte jag...ingen jag gjort tidigare så det blir spännande!

Igår snosade jag...mmm!

Kramen!

Ragnvi

2011-03-20 @ 08:08:06
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Ser ut som ni har haft en fin dag. God mat och så alla dessa djur ni hälsade på.

2011-03-20 @ 09:12:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Det är verkligen ett mycket levande hem, med stor trivsel. Det är underbart att vara där hos dem.

2011-03-20 @ 14:51:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Sofie, Jag trädde in objektivet genom nätet, det var såpass att det fungerade. Jo, jag vill ha en ny kamera, idag missade jag 4 havsörnar som bara blev som svarta små klumpar mot snön. TACK för igår! KRAM

2011-03-20 @ 14:52:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag förstår att det är extra roligt för dig att följa med runt Samsalahuset. LCHF är inget för dig, inte för mig heller. Du måste hålla på hela livet om jag fattade det hela rätt.

2011-03-20 @ 14:53:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Jag antar att lille Max doftade underbart, för det var väl han du snosade på? Tårta är ett bra sätt att fira, tack för tipset. Det ska jag också göra på jobbet när bebisen krupit fram. Kram!

2011-03-20 @ 14:54:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, En fin dag är helt rätt analys, allt var bara så skönt och gott och vi kom inte hem förrän till kvällen.

2011-03-20 @ 14:54:48
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0