Bakstugan i Tived

Åter till gårdagen.

Vi satte oss upp på hojen igen och for tillbaka mot Åtorp (Inga, det är där stenbron är).

Vid ena brofästet hade vi sett en skylt om Kaffestuga el dyl. Åtorp är inte så stort, så den hittade vi lätt, enda felet var att den inte öppnade förrän 13.00 och för en gångs skull var vi väldigt tidigt ute och for.

Vi åker vidare bestämde vi, för så fikasugna var vi inte än. Jag hade studerat kartan och vi valde en ny väg som också visade sig vara en bit av Sverigeleden och det brukar alltid vara trevliga vägar. Det var den också och vi fortsatte njuta av dagen, trots att teknikdelen av den uteblivit.

Vi satt nog båda och klurade på var vi skulle fika, men kärestan hann först. Han föreslog Tutingen vid torget i Askersund. MMMMMmm, tänkte jag och svarade genast JA! För där har de smarrigt fika, både nyttigt och onyttigt.

Medan vi satt där och slöåkte någonstans i Tiveden dök det upp en skylt som sa:
BAKSTUGAN
Öppet lördagar och söndagar och så var det klockslag angivet.

"Ska vi ta det istället?" undrade kärestan.
"Ja, det tycker jag," svarade jag och med det styrde han in på grusvägen vid skylten. 4 km var det dit och innan vi kom fram hade vi nästan börjat misströsta. Det blev mer och mer skog och nästan inga hus alls.

Så öppnade sig en stor glänta och där låg den, hade t o m ramp för rullstolar.



Inte en bil på parkeringen.

"Det är nog stängt, " sa kärestan. "Aldrig," svarade jag snabbt och stegade fram och kände på dörren. Nog var det öppet och så otroligt trevlig miljö.
"Inga Delicatokakor, hoppas jag," sa han då. Det var det definitivt INTE!



En liten glasdisk med fikabröd - hembakat alltihopa.



En riktigt rejäl vedkamin mitt i rummet



Gedigna träbord och stolar, öppet och ljust och en mycket trevlig man kom fram bakom draperiet och undrade vad vi ville ha.



Han ursäktade sig att de hade lite dåligt sortiment, men det var inte precis säsong nu och han höll på att koka äppelmos och då kunde han lika gärna ha öppet också om någon skulle komma förbi.

Mitt emot disken fanns en hylla med annan försäljning, nybakade brödkakor och olika sorters ekologiskt mjöl bl a.



Drickan var Syrensaft, det har jag aldrig sett eller hört talas om förrän nu.



Trots att det inte var så stort urval såg allt väldigt gott ut och jag blev plötsligt tvungen att få 2 saker att äta till kaffet, för jag kunde inte bestämma mig. Tänk, då var kärestan inte sen att följa mitt exempel. Vilken tur att ingen av oss får ett renlevnadsryck i just sådana ögonblick.

Vi tog exakt lika, varsin sådan här dos "välbefinnande".



Priset chockade oss!

2 koppar kaffe
2 bullar
2 tjocka skivor drömtårta

Summa för båda: 56 kronor! ! ! ! ! ! ! !  DET ÄR SANT!

Det var fantastiskt gott, bullen bara smälte i munnen och det är inte alltid bullar är så goda att man får den känslan.

Jag köpte brödkakor till söndagsfrukosten också, för att slippa äta mitt eget bröd jämt. Det kostade 20 kronor för 2 stycken. Så åkte det med en 5 kg.s påse mjöl också, sedan var packboxen full.

Som en liten bonus på slutet fanns det en fortsättning på grusvägen ut till den asfalterade som vi lämnat och den biten var bara 2 km.

Detta ställe BAKSTUGAN kan jag rekommendera till alla. Det var väldigt mysigt och trevligt och visade sig ha lite mer utanför knuten.

Men, det kommer imorgon, så det är bäst att hänga med här!


Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Åh, vilket mysigt ställe! :-) Det gömmer sej onkeligen en hel del pärlor långt ute i "obygden" - det gäller att våga ta sej dit bara!? :-)



Nu blev jag så fika-sugen, så du anar inte!!! Och det finns nog inte minsta lilla kaksmula hemma... Hm! <:-)

2011-09-18 @ 15:45:12
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: annbritt

Såg mysigt ut....Lite lustigt är det med caféer på landet.Händer väldigt ofta att man inte vågar ta betalt..för att man tror att man inte får kunder om det inte är billigt..Men har man bra grejer och härlig miljö så är det inte priset som är viktigt..Alla människor tittar inte bara priset utan vad man får för pengarna..Betalar gärna om jag får kvalité..L

kraaam

2011-09-18 @ 19:37:57
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: Inga Magnusson

Nu har Du gjort reklam och de kommer att få massor av kunder!

2011-09-18 @ 23:21:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Synd att jag bor så långt bort från allting! Såg helmysigt ut!

Jag har en jobbarkompis som gör egen syrensaft...jag är inte överdrivet förtjust i den...

Men du...lilla Majken...sååå fin!

Kramen!

Ragnvi

2011-09-19 @ 10:30:03
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: ansepanse

syrénsaft har jag heller aldrig hört talas om, undrar hur det smakar

fina bilder

Sv: jaha Åstorp, en jättefin stenbro är det

kramar

2011-09-19 @ 11:45:07
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Zarah

Det finns så många fina pärlor litet varstans, inte helt lätt att finna dem bara. Billigt och mysigt ställe ni fann.

2011-09-19 @ 12:43:52
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Ingrid

Vilken mysig Bakstuga, synd att den ligger så långt borta, för med deras priser kunde man gå dit ofta.



Den där kaminen var verkligen imponerande!



Kram och ha en fin dag!

/Ingrid

2011-09-19 @ 12:58:31
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Susanne P

Tänk vilka ställen som gömmer sig. Det såg riktigt, riktigt mysigt ut.

Sv. Jag har en flaska med vin/diskmedelblandning också så flugpappret var liksom en komplitering till den. Och ja, det funkade förvånandsvärt bra!

Kram

2011-09-19 @ 14:07:37
URL: http://Www.susannep.blogspot.com
Postat av: britten

det borde finnas mera såna ställen...

2011-09-19 @ 16:34:59
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Herta

Du gör reklam för både det ena och det andra. Borde kunna öka kundkretsen. Tyvärr har jag en bit till alla Dina kafeér-.

2011-09-21 @ 21:11:59
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0