Madrid dag 2 - del 3

Dag 2 - del 3

Fortsättning och slut 1 april


Det hade mörknat, vi gick ut som alla andra verkar göra här och där mitt på en av gågatorna stod 4 killar och spelade och sjöng Beatleslåter.



De var bra, men nu var det jazzklubben som hägrade - Café Central!



Vi hade inga problem att hitta dit, där var det latinojazz, men tyvärr var det 13 Euro i inträde och då kände jag att jag inte kunde begära att A och C skulle gå med in, när det mest är mitt intresse.

Vi lyssnade lite gratis på klarinettisten som stod på torget utanför och spelade, sedan fortsatte vi i den spanska natten.

Väldigt många hus är fasadbelysta och det är vackert.



Vi är som en liten flock nomader när vi är ute på vift. Dock kommer vi till dörren till slut och den här gången ledde den in på Villa-Rosa, med de vackra mosaikerna utanpå och flamenco inne.







Slutligen konstnärens signatur



Mosaikerna fortsatte även inomhus, där i entrén stod en kille med två stora fat med paella till hugade matgäster. Fast jag var enbart intresserad av en bild på mosaiken, ingen vet hur länge paellan stått där med honom i hallen



Likadan mosaikvägg fanns även inne i serveringen



Det var någon slags uppdelning, i första rummet kostade det inget, men innanför dörröppningen verkade det vara entréavgift, om jag minns rätt var det 18 Euro.



Det var dock ingen som krävde några pengar av oss, trots att vi hade hela scenen framför oss, där flamencon strax skulle börja.

När det är så vackra väggar överallt, blir jag alltid nyfiken på hur det ser ut inne på toaletten, alltså tog jag med mig kameran och gick dit.

Jodå, det var lite smågulligt och toan var ren.



Likadant golv som på 4 kattorna i Barca om jag minns rätt.



Det äskades tystnad



Sedan började flamencon






Så har vi klarat av den delen av vårt turistande också, det är mycket vi bara får, utan att ha planerat för det. Okej, för flamencon, de var duktiga att dansa, men den där ulande sången som hör till, var inte njutbar.

Jag beställde in en tallrik grillade gambas och när den var slut var vi nöjda alla 3 och drog vidare.



Inte kom vi så långt, första stopp blev ett runt torg - Canalojas. Alla husen som vette ut mot torget var också rundade och så klart fantastiska. Det verkar de flesta husen vara i centrala Madrid.

Mat och klubbar finns i överflöd, vi hade kunnat vara ute hela natten




Efter dessa kom en ny restaurang, jag vågar inte säga sylta, för det var det verkligen inte. Vi blev nyfikna och kikade in.






Det var en genuin spansk restaurang som hette "La Catedral", jugendinspirerat och där tog mina resedamer varsin nightcap - äntligen Cava - una copa Cava. Jag satt nöjd!

Man satt som i små bås, vackra dessutom




Efter detta återstod bara en sak.

Hem och sova!

Äntligen slut på dag 2, den var mycket lång och innehållsrik!

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Nu hinner jag äntligen frossa i

Din fina reseskildring. Det är så kul med bilder nära och bilder långt bort.

2012-04-16 @ 22:12:10
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Hmmm om jag gratulerar nu till födelsedagen som väl är den 17e så borde jag bli först:

GRATTIS!



Och så får jag hålla tummarna att det inte är den 21:a Jag blandar alltid ihop Din och Bess födelsedag

2012-04-16 @ 22:20:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Tittar in på morgonkvisten för att se om Du ägnar Dig åt firande, men inte än i alla fall.



Tänkte på att sydligare länder är stolta över sina folkdanser och visar upp den på scen så här i klassisk klädedräkt. Undrar varför vi inte har knätofs på scen, fast det är ju inte så sexigt förstås?



Ha en bra dag med mycket firande! (Om jag nu lyckades komma ihåg rätt dag förstås!)

2012-04-17 @ 06:45:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Britten

underbar läsning ...eviva Espania

2012-04-17 @ 12:09:10
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Maggicita

Du förstår Dig inte på flamenco helt enkelt! Den måste man lära sig att uppskatta och förstå vad dom sjunger om....annars är det lite svårt att tycka om.

Hoppas jag får tillfälle att berätta lite ngn gång....

2012-04-19 @ 17:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0