Gångna dagars fröjder och ofröjd

Det är lika bra jag börjar med ofröjden!

Plötsligt ville inte datorn vara med....... Jag som nyss återuppstått som Leontina och här satt jag ute på vischan och undrade varför den bara bråkade med mig. Jag testade det jag tyckte jag kunde (och det var inte mycket), men till slut resignerade jag och sedan blev det helg och fröjderna började. Kärestan anlände och fipplade lite här i datorrummet, sedan höll han på till och från under helgen och nu är jag igång igen.

Första fröjden delas med många, men långt ifrån alla!



Vi med flera, var bjudna till kompisaran E och B på surströmming. Som jag har längtat efter denna delikatess och nu äntligen var det dags. Kärestan tillhör motståndsrörelsen, tillika med värdparet och någon mer.

Det var dukat långbord - utomhus. E ville slippa, citat: "Äckellukten inomhus". En helt obegriplig kommentar för mig!





På den här delen av bordet var det en vanlig pappersduk, den skulle direkt till destruktion efter avslutad måltid.....

På andra delen av bordet satt karnivorerna vid en flergångsduk, köttspill luktar uppenbarligen inte om det hamnar på duken........hmmmm.
De åt Burgundisk köttgryta. Tyvärr glömde jag, i glädjeruset över surisen bort, att bilddokumentera denna rätt.



Kolla in min saliga min!!!!!!



Rensa, skala, dela!



Fylla tunnbrödet med delikatesserna



ÄTA!



Sedan fick vi glass med varma hallon, passade bra efter det salta - GODA!





Vi hade väldigt trevligt och inte förrän mörkret fallit kom E och jag på att vi skulle ut på Mördarsnigeljakt.



Vi rustade oss med ficklampa och salt och gick till skogs. FY FARAO vilka äckliga djur. De såg ut som hundbajs där de låg på stigen Är de ens djur? Hur kom de hit egentiligen? Vi gick där, jag lyste och E saltade tills det var slut i paketet. På vägen tillbaka såg det ut som det låg små snöhögar på stigen där vi gick.

Myggen anlände något för sent för att få ett skrovmål liknande vårt, för vi flyttade inomhus och åt lite till, samt drack kaffe och te.



Surströmming!!!! Det är livet, stackars dem som inte vågat prova.

Kommentarer
Postat av: Herta

Visst är det underbart med denna delikatess. Vad vore livet och augusti/septembertid utan surisar. Vi åt också i går kväll. Kolla gärna in våra . Det blev Röde Ulven i år.

2012-08-26 @ 20:27:24
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Prövat har jag gjort, men ALDRIG mer sa jag efter det. Och det löftet har jag inte haft svårt att hålla!

2012-08-26 @ 20:31:10
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Det är perfekt att få äta surströmming utomhus. "Äckellukten" blir lite drägligare och surströmmingen smakar mycket bättre!

Det är jättefina bilder från er fest.

Kram, Ingrid

2012-08-26 @ 22:47:21
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0