Vad gör "de" med frukten?

Jag har allvarliga funderingar på vad "de" gör med frukt som vi så gärna importerar för att få lite variation på det vi odlar själva här i landet.

I somras, medan vi fortfarande var stadsbor, hade vi en härlig måltid på uterummet. Det var jordgubbar, gott bröd och ost, te och en mycket smaskig, saftig honungsmelon.

Kärestan hade köpt 2 meloner, för det var melonsäsong, det var den 30 juni och jag valde den som var mest mogen till vår nyttiga måltid.



Trogna läsare kanske minns detta inlägg? Eller kanske inte....

Hur som helst, den andra melonen blev inte uppäten innan flytten, den fick följa med hit ut till Mörby och med ojämna mellanrum har kärestan frågat om vi inte skulle ta den till efterrätt, eller bara när som helst. Det har dock varit så mycket med flyttkartonger, bananlådor, försvunna skärbräden och när väl de kom fram - försvunna knivar. Melonen blev kvar på köksbänken.

Där ligger den fortfarande, nästan lika fin som när den var nyinköpt den 30 juni. Den är inte ihoptorkad, utan känns precis som i juni när man knackar och trycker på den.



Jag undrar: Vad gör "de" med frukten innan den kommer hit? Jag är tveksam om jag tänker äta melon i fortsättningen.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Och jag har tre äpplen som legat framme i värmen i köket i över en månad. Lika hårda och fasta och oförstörda som när jag köpte dem. Jag åt ett (det fjärde) för ca 10 dagar sedan och det var absolut inget fel på det.



Vad gör de med frukten, det kan man verkligen fråga sig?



Kram, Ingrid

2012-08-21 @ 21:28:37
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Mia

Ja det kam man undra!

2012-08-22 @ 07:28:25
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Agneta

Hejsan, Leontina!



Var väl på tiden att jag tittade in här hos dig? Ser ju när din blogg uppdateras hos min gamla nätvän Ingrids blogg på Gotland.

Här är så mycket att läsa så jag får ta lite i taget.



Ja du, vad gör dom med frukten? Skördar den omogen för att den ska klara långa färder med lastfartyg och förhoppningsvis mogna lite under resans gång nera i mörka lastrum.

Några vitaminer lär det knappast finnas kvar....?



Jag åt apelsiner som jag plockade direkt fr. trädet i södra Europa och skillnaden på smaken var enorm. Jag kände hur jag fick en vitaminkick direkt. Detta var längesedan nu, på 60-talet, och jag vet inte om dom besprutade frukten då som nu. Men har svårt för att begripa att gröna bananer t.ex. innehåller några vitaminer alls.



Skulle vara mycket intressant att veta om man testar vitaminhalten i importerad frukt!

Om inte så är det dags!!



När jag var barn på så åt man upp t.ex. äpplen direkt. Dom började ju skrumpna annars. Men så är inte fallet i dag.

Sak samma med mjölken, det blev fil av den efter några dagar. Då, i forntiden fanns det bara en sorts mjölk och den var god, så numer är det vanlig röd mjölk som gäller igen :-)



Bestrålat och besprutat är all importerad frukt/grönt efter vad jag har sett och läst om.

Nåja, vi är nog inte bättre i Sverige när det gäller besprutning.



Gillar din vackra gula te/kaffekanna liksom de söta skålarna med blå/gröna ränder. Läckert!

Ha det gott!

/Agneta

2012-08-22 @ 16:09:13
URL: http://www.agnetas.name

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0