Dagen före och julafton

Den här julen hade jag bestämt mig för att inte ha någon jultall, sedan tänkte jag om och bestämde att jag skulle ha en julgren av något slag och pynta bara lite grann.
 
Ytterligare något senare, dagen efter eller så, slog mitt 100%-iga juljag till utan att jag hade en chans att värja mig, så jag fick med mig kärestan ut och vi gick till grannen som har lite skog. Jo visst fick vi ta ett litet träd, inga problem alls.
 
Det blev ingen tall men väl ett träd. Så var det med det beslutet. Det kändes bra, trots att vi inte skulle vara här hemma. Gran kändes ok, även om jag föredrar tall.
 
 
Vi skulle fira på varsitt håll i år, för kärestan var tvungen att arbeta, sonen med familj stanna i norra Sverige och jag ville vara med kära dotter som snart ska bli mamma.
 
Därför fattade jag ytterligare ett beslut. Ingen julskinka i år, det är bara onödigt.
 
Så här gick det med det!
 
 
Julkakorna var bakade redan till 1 advent, då när vi hade 1-adventsfirande med nära och kära. Jag meddelade dottern att jag inte bakat de traditionella och hon sms:ade till svar att det fick väl gå ändå.
 
Det kändes så där........ så sent på kvällen den 23:de blev det så här.
 
 
Moderns chokladsnibbar och för säkerhetsskull gjorde jag dubbel sats, så jag skulle kunna lämna hälften hemma hos
"barnet" som okejat att det "väl fick gå ändå".
 
Jag är inget vidare bra på att fatta beslut om förändringar gällande julen, inser jag!
 
Dock hade vi beslutat att dra ner på julmaten och enbart äta det vi helst ville ha och det var bara hon och jag som skulle äta på julaftonen. Mågen var hemma hos sina föräldrar och kärestan var på sitt håll. Vi bestämde också att strunta i grönkålsdekorationerna som jag med samma iver som min moder ploppar ner lite här och där på faten för det ska se fint ut.
 
 
Vi blev proppmätta och det vi hade var skinka, dopp i grytan, köttbullar, pastej, älgbullar, prinskorv och en hel Cheddar, som vi tyvärr glömde i kylskåpet. Till det potatis och senap, samt 2 sorters bröd och JULMUST!
 
 
Jag satt så att jag kunde bevaka TV.n inne i rummet, så att vi inte missade Kalle Anka. Det är ett måste och eftersom jag hade ett inre jultvångs att ha både gran och skinka, kunde jag inte i min vildste fantasi tro, att det skulle bli jul utan Kalle.
 
 
De enda som var helt oberörda av det som pågick runt omkring var Indra och Yama.
 
 
Den traditionellt proppfulla godisskålen var också på plats.
 
 
Eftersom jag inte visste att den redan var fylld, hade jag med mig lite (eller mycket). Kära dotter skulle hälla upp lite skumtomtar som vi skulle blanda i - årets julsmak - vinteräpplen.
 
Det gick väl så där.........
 
 
De hade tydligen legat varmt på affären och kom ut i ett stycke som en liten topping!
 
Babusjka for omkring och kollade på allting
 
 
Indra var mest intresserad av alla snören
 
 
Vi väntade och väntade att tomten skulle komma, men till slut kom ändå mågen hem och vi kunde dela ut julklapparna.
 
 
Då var Babusjka så trött att hon somnade på ett perfekt ställe, (tyckte hon alltså). Fast jag var också nöjd med valet.
 
 
Bästa julklappen konkurrerade ut mig som sovplats och det var inte svårt att förstå. En ljuvlig fårskinns
 
 
Framåt natten tuffade jag hemåt i sakta mak snövädret och kände mig väldigt nöjd med min julafton, trots att så mycket varit annorlunda.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Dottern

Vilket fruktansvärt tråkigt julbord vi såg ut att ha. Tur det var gott i alla fall. Och vilken ljuvlig kväll. Tack min mamma!

2012-12-25 @ 23:29:10
Postat av: Inga M

Ha ha... det blev inte så mycket annorlunda! Du saknar talang för att ändra jultraditioner, det är bara att inse! Jag vet ingen som gillar julen så mycket som du och du tindrar verkligen vackert på bilden, man ser att du är nöjd med läget.
Jag är tacksam att du håller koll på läget i Hbg också.
Ha en god fortsättning på helgerna!

2012-12-26 @ 05:55:52
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: AnnaKK

Skrattar faktiskt lite (mycket!!!) igenkännande när jag läser detta inlägg! :-)

Det där med att tro att man kan bryta gamla invanda jultraditioner... Det är verkligen INTE ALLS lätt när det kommer till kritan!

Och det kom in en julgran även detta år i detta hus också. <:-)

Däremot ligger faktiskt skinkan orörd kvar i kylskåpet - i sin originalförpackning! Men den håller sej till en bra bit in i januari, så den kommer att bli ett fin-fint smörgåspålägg framöver. :-)

Ha en fin och mysig fortsättning på julhelgen!

2012-12-26 @ 09:01:59
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Herta

Du verkar ha haft en riktig jul. God fortsättning! Och vilka rara husdjur i dessa bilder. Hoppas de fick paket de var nöjda med.

2012-12-26 @ 09:31:18
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Musikanta

Jag tycker inte att det blev så stor förändring ändå :-)! Du hade ju både skinka och massor av annat. Roligt att se dig på bilden i den vackra jumpern - härligt blå färg. Det är väl en hund du har i knät, eller?

Det viktigaste är ju att ni hade en så trevlig kväll tillsammans. Själv tillbringade jag julafton med julbön i kyrkan (min bror som är präst höll i den) - kaffe efteråt hos dem, julnattsmässa på kvällen och julotta på morgonen (spelade på de sistnämnda). Lite vegetarisk mat däremellan!

Dottern: Haha! Kanske hade det livat upp något med en liten duk och röda servetter. Annars är jag böjd att hålla med dig...
Kram

2012-12-26 @ 09:59:10
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Musikanta

Tycker att det verkar som om allt fanns som vanligt i alla fall. Fint kort på dig i din vackra blå jumper. Är det en hund du har i knät, eller?

Dottern: Haha! Kanske hade det livat upp något med en liten duk och röda servetter. Annars är jag böjd att hålla med dig om jag inte visste hur mycket gott det fanns på det. Julmust är toppen också!
Kram från Ingrid

2012-12-26 @ 10:02:14
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Musikanta

Jag trodde att jag skulle kunna förhandsgranska, men kommentaren skickades tydligen direkt när jag klickade på skicka kommentar. Så nu har du två nästan likadana. Den sista med ett litet tillägg :-)!
Kram igen.

2012-12-26 @ 10:04:51
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Så trevligt ni ser ut att ha haft det även om inte allting var precis som vanligt.

Det går faktiskt att ändra på gamla traditioner utan att jorden går under. Det har jag upptäckt i alla fall. ;)

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

2012-12-26 @ 14:48:13
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0