På vift med dottern

Idag är det vardag igen och jag hade frågat dottern om hon ville följa med mig till Vingåkers Outlet. Hon säger sällan nej när det handlar om sådana utflykter och inte den här gången heller.
 
Hon kom till mig på förmiddagen och vi fortsatte österut med min bil och mig vid ratten. Eftersom jag ska bli mormor den här månaden, sitter hon bättre bredvid än bakom ratten och jag har inget emot att köra.
 
Som vanligt när vi är ute och åker behövs ingen radio eller musik, vi pratar hela tiden om allt och inget. Bilen är nog bästa stället för samtal på tu man hand och vi har så trevligt tillsammans.
 
Vägarna var snorhala och dottern säger förnumstigt: "Det är tur vi kommer från Västerbotten, så vi känner till och är vana vid hur det är att köra när det är så här." Jag kan inte annat än hålla med, men blir inte kaxig för det, utan kör försiktigt. Jag har mycket dyrbar "last".
 
Det var inte alls långt till Vingåker denna andra gång jag körde dit och förmodligen känns det ännu närmare nästa gång.
 
Vi spanade runt Outletområdet. Jag ville till Ittala och Delicato. Hon ville också se på skor och bebiskläder. Fast skor skippade vi nästan med det samma, det tar vi nästa gång.
 
 
Vi gick till Ittala och min plan var en till Muminmugg. Jag har fyra, men vill ha sex stycken och eftersom jag hade ett stämpelkort där man får den sjätte gratis, hade jag räknat ut att jag bara behövde köpa en till.
 
Det sprack kan man säga, för jag hade bara tre stämplar, dessutom var sista datum för inköp 31 december och efter det skulle de sluta med dessa stämpelkort. Jaha!
 
Vad gör jag då? Det självklara valet förstås, jag hämtar en till för att inte missa nu när jag hade så många stämplar redan och då händer detta.............. Plötsligt är jag ägare till 7 Muminmuggar!
 
Nästa gång jag far till Vingåker vet jag att jag kommer att köpa en till, med eller utan stämpelkort, för jag måste ha jämnt antal muggar. Antar att jag har någon släng av autism, eftersom jag inte gärna vill ha udda antal av just någonting. Eller så är jag lite yrkesskadad, strunt samma vilket, jag trivs med att ha det så och nu har jag en anledning att fara dit igen framöver.
 
Det blev Delicato nästa och där shoppade både jag och kära dottern loss lite. Hon bunkrade kakor som gick att frysa. Smart tjej, jag tror inte kakbakning blir prio 1 för henne framöver, hon kommer att få annat att tänka på när bebisen kommer.
 
En sväng in på klädbutiken och några "små", fina inköp gjordes där också, men där handlade inte jag, bara hon. Efter det vände vi kosan hemåt och valde vägen över Brevens Bruk. Jag fick visa upp den fina bruksmiljön och alla gamla, vackra hus som samtliga är gula. Hon hade aldrig varit där, så det var roligt.
 
Hem hit och lagade mat och sedan radade jag upp mina inköp för dokumentation.
 
 
Värt att notera är, att på kokosbollsförpackningen står det "PROVKÖRNING". Intressant, de var goda, hur provkörda de än var, de var i alla fall inte provtuggade!
 
En annan intressant reflektion är: Varför köper jag så mycket sliskkakor, när jag älskar att baka och har frysen full?

Kommentarer
Postat av: Christina Cedergren

Står inte ut med udda???? Men det går bra att resa tre? Ha,ha.

Svar: Ni står väl inte i skåpet här hemma? Eller vill ni att jag ska bygga in er i varsin garderob?
Leontina

2012-12-28 @ 10:37:21
Postat av: Herta

Jag har också handlat på detta ställe man kanske inte just samma saker som du Suss.

2012-12-28 @ 17:54:40
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Inga M

Exakt det var min spontana reaktion! Varför köper Suss kakor, hon som bakar så mycket och gärna????
Men smarrigt är det förstås.

2012-12-29 @ 06:14:10
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Vad kul att du ska bli mormor - ser fram emot rapporter framöver... :-)

Kakor, t.o.m jag har bakat inför den här julen. Jag tycker det är kul att baka, men gör det sällan. Varför? Har jag hemma så äter jag, annars saknar jag det inte. Det finns kakor kvar i frysen än... men snart är de slut... :-)

2013-01-01 @ 19:25:53
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0