Kryssningen....

Jag tycker det låter så flott när jag säger att jag ska ut på kryssning. Något enklare än tur och retur till Åland, utan att stiga av båten, finns väl inte?

Hur som helst, nu har det blivit traditon och vi har roligt, trots "enkelheten". Jag som inte bott på den här breddgraden under lång tid av mitt vuxenliv, är inte så van att dra iväg på dylika kryssningar som de som bott här länge, eller jämt. Jodå, en tid på världen kunde vi åka Umeå - Vasa, men vad då kryssa, det tog 4 timmar, så det var inte så mycket med den resan.

Nåväl, Jullan och jag tog bussen från parkeringen vid Myrorna till Stockholm i söndags vid 12, det gick bara bra. Fika på terminalen i väntan på att gå ombord och väl där tänkte vi oss en paraplydrink, för att skapa en tradition till.

Det sprack! Inga paraplyer tillgängliga!



Det gick bra ändå, vi beställde något vi hade rabatt på, eftersom vi är stamkunder numera. Det blev en lagom aperitif innan buffeén och vi var nöjda.



Ingen mat på hela dagen, gissa om vi åt när vi väl kom till matsalen.
Det var så gott att jag som alltid brukar fotografera maten, nästan glömde bort det. Det blev en nödlösning, tredje omtagningen av mat + dessert fick räcka som dokumentation.




Jag vet inte om jag är lite tråkig, men jag tycker mest om räkor och lax i alla former. Det + andra skaldjur, är oslagbart för mina smaklökar.

Den utsökta Tiramisun höll på att ta kål på mig och min stökmage, men jag hämtade mig efter 3 glas sodavatten, en Samarin och en Omeprazol.

Aftonen, fram till klockan 1, tillbringade vi i puben......  



.....skönt tillbakalutade med en öl, respektive ett glas vin, samt en trubadur

 

Jullan somnade ovaggad, det tog 15 sekunder, något som imponerade på mig. Jag har lite svårare att somna direkt, hela dagen brukar passera revy i skallen på mig innan John Blund kommer med sandsäcken. Så även denna natt + lite kvarstående magplågor. Till sist sov även jag, dock med hjälp av mina exellenta öronproppar som gjorde allt till ett skönt, tyst töcken.

Nästa morgon lyckades vi med konststycket att ha första parkett när vi lämnade Mariehamn. Den frukosten tog tid kan jag lova. Vi satt där tills vi var ute på öppet vatten och bara njöt av den goda frukosten och allt det vårvintervackra vi passerade.








När den sista bebyggda ön kom i blickfånget fick jag bryderi. Stod det inte en människa där på klippan? Jag tjatade med Jullan, men hon såg inget.

Är ön bebodd?

Jag höll på med denna fråga och det slutade med att jag tog en massa bilder med olika zoom, en del suddiga, andra klara. Till slut hade jag beviset!

Det stod någon där, så var det!



Var det en riktigt människa, eller en fågelskrämma?

Det var en riktig, för nästa gång jag knäppte hade den flyttat sig.



Här fick jag något att fundera på. Högbondens fyr uppe i Västernorrland är numera ett vandrarhem, är det likadant i den Åländska skärgården? Inte vet jag, men en människa var det i alla fall.

Jag åt en superb långfrukost som avslutades med detta. Supergott!!!!



Medan Jullan var och hämtade mera mat,tog jag fram kryssningens överraskning från min sida. Nu hade jag Karibien i tankarna inför nästa år.



Vi skrapade!

RESULTATET BLEV:  ÅLAND 2013!

Vi irrade runt på båten och Jullan blev plötsligt osäker på var vi befann oss! Då finns den exellenta styckkartan på väggen, bredvid alla hissar och vips visste hon var vi var.



Sedan gjorde vi en smart grej. Efter att ha lyckats nappa åt oss de mjuka, sköna Chesterfieldfåtöljerna i puben satt vi där och ömsom läste, ömsom pratade, tittade ut och bara slappade resten av resan mot Stockholm.

Vi gick till hytten en i taget, medan den andra satt som en alert vakthund och bevakade vår position i hörnet av puben. Packade ihop och tog med bagaget dit ner. Puben är på samma plan som avstigningen, så det var verkligen väl genomtänkt.

Omgivningen passerade revy utanför fönstret




Vi köpte pizza och varsin öl - en i taget, medan den andra vaktade fåtöljerna.



När vi började närma oss Stockholms skärgård fick jag fullt upp med att fotografera alla hus jag ska köpa för framtida skärgårdsliv, när skrapet på Triss går bättre än till frukosten.

Här kommer ett axplock av dem.












Vackert isläge en stund längs med båten.



Så var vi framme, det blev en lång, varm och syrefattig väntan innan vi kom av båten. Någon kollapsade på vägen ut, för ambulansen kom med tjutande sirener när vi passerat ytterdörren.

Vi kom dock upp på bussen som blev full till sista plats och kunde lämna hamnen för hemfärd mot Närke.



Passerade Stockholms slalombacke, eller vad det är för liten kulle.......



Sedan var det en lång tunnel och när den var slut var vi ute ur city och allt flöt på hur bra som helst.

Nästa år är vi där igen, det ser vi fram emot, hur tråkigt vissa än tycker att det är. Ur detta och fjolårets inlägg, kan man läsa sig till, att ingen av våra män deltar i våra kryssningar.

Say no more!!!!

Kommentarer
Postat av: Herta

Kul och spännande! Du måste nu gå vidare med Ditt bildbevis. Finns det någon som Du kan kontakta, via epost förståss så det inte taar för mycket tid, i ärendet. Kolla adressen på huset, maila bilderna till rederiet som kör där osv. Väntar nu på mera info.

2012-02-25 @ 08:26:24
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga Magnusson

En sån här slappartur borde väl även passa hugade män! Kul att läsa om resan, den verkar ha varit precis lagom ansträngande för en sliten lärare. För vi brukar bli lite slitna så här fram¨åt omdömestiden på våren.

Ha en trevlig helg!

2012-02-25 @ 08:55:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gun

Vilken härlig och avkopplande kryssning och så vackert det är i skärgården. Det var länge sedan vi var iväg, men det händer ibland. Senast åkte vi med Cinderella till Åland.



Sv: Jag spelar jättegärna wf, skickar en invite nu. :)

2012-02-25 @ 09:06:13
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: elisabet

Backen heter Hammarbybacken och är en slalombacke.

2012-02-25 @ 09:58:35
Postat av: Zarah

Åh, vad sugen jag blir på att kryssa... Kanske dags för mig att finna en reskompis till det... Problemet lär också var att få in det i tid... men allt som man riktigt gärna vill fixar man ju.

2012-02-25 @ 12:31:39
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0