Sköldpaddor

Att katter är mina favoritdjur torde de flesta av mina bekanta veta vid det här laget, men att jag har ett till favoritdjur som kommer på en klar andraplats, kanske inte alla vet.

Det är sköldpaddor.

När jag var liten hade vi akvarium, katt och sköldpaddor. På den tiden var det fritt fram att köpa med sig en sköldpadda hem från utlandssemestern och det gjorde vi när vi var i Italien varje sommar under några år i slutet av 50-talet.
Den allra första vi hade kom dock inte därifrån, om jag minns rätt var det så här: 

Min far hem med den efter en dag på jobbet. Han arbetade på SJ och någon hade hittat en sköldpadda längs spåret, lämnat in den där han arbetade just då och sagt att de fick göra vad de ville med den. Han tog med hem den till mig och min bror och den fick namnet "Sköld."

Detta var innan vi hade vår första katt - Utti - så det var jätteroligt att få ha ett riktigt husdjur och inte bara akvariefiskar. Sköld åt sallad och på sommaren var han med till sommarstugan och klev omkring i gräset. Ibland rymde han och familjen hjälptes åt att leta och han kom alltid till rätta. Hur hans liv tog slut minns jag inte, men det köptes fler under de Italienresor som olika konstellationer av familjen gjorde.

Katten Utti kom in i familjen 1960 och det fungerade bra med den djurkombinationen.

Jag antar att detta är upphovet till att jag tycker mest om katter och sköldpaddor. När jag ser mig omkring här hemma har jag ganska många små "Sköld" som står här och där. Jag roade mig med att göra ett svep på nedervåningen, men det finns fler än dessa.

Från Tradera och jultomten (kompis I-M)


Från Kina


Från någon annanstans


Från Indonesien


Från Sannamarken och Italien


Från min morfar.

Man kan lyfta på skölden, när jag var liten roade vi oss med att lägga något under den och när jag kom nästa gång var det spännande att lyfta och titta vad som låg där. Oftast var det han som la dit något och oftast var det en karamell, något jag så klart blev väldigt glad för.



Sköldpaddor är fina!

Kommentarer
Postat av: heanku

Jättefina sköldpaddor. Min favorit blev den sista melerade. Fina färger. Klart man ska ha nåt att samla... i mitt fall är det änglar och ljusstakar.

heanku

2012-02-06 @ 17:17:44
URL: http://heanku1.blogspot.com
Postat av: Inga M

Det var ett fint sköldpaddsinlägg. Om jag inte minns fel så gick sköldpaddan in i vintersömn varje år.



Och Utti minns jag väl.

2012-02-06 @ 18:50:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Glömde; jag har mailat Dig igen, har du fått? Eller har jag fel mailadress?

2012-02-06 @ 21:59:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Så fint med en sådan samling! :)

2012-02-07 @ 22:35:05
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0