Ägg och natur

Kärestan såg en skylt för ett tag sedan när han var ute och åkte en bit från stan. "ÄGG" stod det kort och gott.

 Han åkte upp på en gårdsplan och följde skyltarna.



Sedan kom han med 18 ägg till mig och det är väl inte något särskilt med det kan man tycka. Det var bara det, att de var bruna! BRUNA ägg är en passion hos mig, som jag inte har en aning om var den kommer ifrån. 



Förr kunde jag vakna på natten och fundera över hur många bruna ägg jag hade kvar. Kan någon lista ut varifrån detta "tvångs" kommit, tar jag tacksamt emot förslag.

Nu är det i alla fall lugnt, för nu har även jag varit där och handlat.

Så tog vi en sväng och såg oss omkring när vi ändå var ute. Så otroligt vackert det är, trots avsaknaden av den vita varan, vilken jag gärna är utan. (Jojojo, det snöade hela dagen igår, men det här var innan himlen öppnade sig).



Det var så många vackra vyer, att han fick stanna nästan varje gång vi passerade en sjö el dyl. Jag hoppade snabbt ut ur bilen och fotograferade och sedan vidare mot hemmet.





Detta är Ramsjön med lite is och i ett vackert ljus när det snart mörknar



Månen övervakade det hela




Väl ute ur skogen höll solen just på att gå ner och det var ett varmt skimmer och ett förunderligt, grått ljus över gårdarna vi passerade.





Då dristade jag mig till att försöka fota en klassiker också. En solnedgång! Det blev så där.....

Först försökte jag få med Kilsbergen i bakgrunden



Sedan koncentrerade jag mig på enbart solnedgången.



Det var inte lätt, men så småningom kanske jag lär mig, Övning ger färdighet!

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Jag tycker att du lyckades fint med vackra bilder på solnedgången!

Jag har också en passion på bruna ägg! De smakar så mycket mer tycker jag men det är nog bara inbillning! ;)

Kram

2012-01-02 @ 18:13:21
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Zarah

Så vackra foton. Jag måste ut med kameran här i Kirkenes också. Men det är ljust så kort tid, även om den ljusa tiden förlängts mycket på en enda vecka! Solen kan ses tidigast 21 januari.

2012-01-02 @ 20:05:28
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Herta

Minns min barndoms 60-tal. Bruna ägg var ovanligt. det kunde ligga ett ex i kartongen. Jag ville alltid ha det.

2012-01-02 @ 22:15:46
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga Magnusson

Jättefina bilder! Du är en duktig fotograf. Egentligen hade Du blivit en bra journalist om Du nu inte valt att bli en bra musikterapeut.

2012-01-03 @ 08:43:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten

Härliga bilder ....Är det skillnad i smaken på bruna ägg tro ....

2012-01-03 @ 09:08:51
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

God fortsättning till dig...du som blivit mormorsmor! Sååå söta de små liven är! Och du bjuder på ljuvliga foton också!

Bruna ägg...såna finns det här i min affär för det mesta...

Kramen!

Ragnvi

2012-01-03 @ 18:41:25
URL: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0