Uppdatering och årets drinkfest

Jag lider inte av bloggtorka, jag lider av tidsbrist, trots att jag har gått på sommarledighet.

Det har naturligtvis med flytten till huset på landet att göra. Jag hinner inte sitta här vid datorn, hur gärna jag än vill. Sedan kommer jag att byta e-mailadress och vad händer då med bloggen??? Någon som vet? Jag vill ju kunna gå tillbaka till mina gamla inlägg och Inga, måste jag starta en ny blogg nu, med den nya adressen? Svar TACK!!!

Hur som helst, från årets drinkfest måste jag lämna en rapport.

Den gick av stapeln i onsdags, alltså 20 juni. Vi blev 5 "damer", precis som vanligt, fast vi kunde ha varit sex stycken, om inte vår yngsta deltagare dubbelbokat sig.

Hur som helst. Jag hade beställt sol och den ordern blev godkänd. Vi satt på uterummet med alla fönster och dörren vidöppna och drack en liten välkomstdrink på fläder och gin.



Jag var mest frånvarande, för jag var i köket och gjorde iordning maten. Det blev tacotallrik med salsa och guacamole.

Det var svårt att få 5 tallrikar färdiga på samma gång. Tallrikar är stora.


De fick turas om lite och stå ovanpå spisen mellan varven, medan de andra gratinerades.



När vi ätit undrade A, min nuvarande arbetskamrat (de andra är föredettingar som jag inte kan släppa ur mitt liv).
"Ska vi ta det nu, eller är det risk att vi får upp maten då?" Oj, vad de andra funderade över den kommentaren.


Hon hade tagit med sig sin ruttna haj, som legat i frysen sedan vi var på Island, för ganska längesedan.



Det är en isländsk favorit, men vi är ju svenskar. Jag hade också köpt haj, men skänkt min till sonen, som gärna vill testa all mat som finns världen över. Med anledning av mitt inköp, köpte jag också det inte så drickvänliga, isländska brännvinet som går under namnet "Svarta döden".



Jag tyckte vi skulle ta det nu, sedan kanske de skulle göra för mycket motstånd.

Jag gick ut i köket, klippte upp påsen - mmmmmm det luktade nästan surströmming. Däremot såg det betydligt mer oaptitligt ut. Jag hällde upp det i en glasskål och dukade fram 5 snapsglas på brickan, höll skålen bakom ryggen och gick ut på uterummet.

Jag tror det var E som skrek till att det var något som luktade, att det t o m luktade surströmming och då började jag och A att skratta.

A förklarade och jag delade ut varsin liten gaffel, hällde i Svarta döden i snapsglasen och ställde skålen mitt på bordet.

KORS i taket, alla smakade!!!! (Fast de hade egentligen inget val.)

Bara E och B tog en bit och E svalde sin hel, men A, M och jag tog några var. M tyckte det var så intressant att när hon hörde att vi inte skulle ha kvar det som blev över, bad hon att få ta hem det och bjuda sin son. Det fick hon.

Sedan fortsatte drinkfesten och ingen spydde, för att tala klartext.

Här fixar Jullan (som heter B på riktigt) en riktigt god drink med bl a Passoa och Red Bull.



Hajen hade inte gett några men, hon tog sig helskinnad ut till oss på uterummet, över tröskeln och upp för trappsteget.



Det var riktigt gott




Sedan gjorde A sin drink - "Akterdäck".

Den bestod bl a av kokosmjölk, mortlad, syltad ingefära och lite annat gott.




Det blev gissningstävlan - en rolig sådan - om vad det var för pinne som stod där mitt i drinken.




När vi fick tipset att bita lite i den och även använda luktsinnet, kom det rätta svaret.




Citrongräs.

M fixade en gammal favorit - Whisky Sour och medan hon mixade med den, micrade jag en påse pop corn så vi skulle ha lite mer än hajen i magen.




Den gillade alla utom A, som inte kan med Whisky. Snabbt skyndade jag mig att göra min som hette "Velvet Hammer". Bilden fick jag låna från nätet. Jag hann inte med att ta något bild, för den sög alla i sig med en farlig fart, så god var den.

velvet-hummer.jpg

Den bestod av lika delar Cointreau, Kalhua och ovispad grädde. Jag tog 3 cl av varje, det blir lite mycket av det goda om man gör för stora drinkar.

Nu återstod E.s drink och vad den heter vet jag inte, bara att den är god. Kokosextrakt el dyl är en av ingredienserna. Hon gjorde den första året också, men då var den grön.



Den räckte ganska länge, för nu började vi nästan vara "mätta."




Sista punkt på menyn var kaffe med kaka och avec. Jag bar ut lite av det som fanns i mitt förråd, så fick de välja fritt medan jag kokade kaffe.



A testade Limocello och sa något som inte lämpar sig i skrift, hon kände genast igen Grappasmaken och Grappa är verkligen inte hennes favorit. Hon fick lämna, det får man på den här festen.



Jag tog kakaolikör och toppade med lite grädde



Det var gott, A tog också en och konstaterade att det blev ett riktigt konstverk.




Underbart är som bekant - kort! Även denna kväll tog slut. Damerna lämnade festen i olika etapper, men klockan 1 när mörkret fallit for den sista och jag började städa.

Jag plockade undan, torkade kladdiga bord, laddade diskmaskinen, samt handdiskade de ärvda glasen.

Sammanlagt hade vi använt 48 glas på 5 personer. Det är bra jobbat!

Ingen blev sjuk av hajen och ingen hade huvudvärk dagen efter.

Om ett år är det dags igen, då blir det kanske "dukat för övernattning" för samtliga, för då bor jag på landet!





Kommentarer
Postat av: Zarah

Det låter som en underbar kväll.... Hur många glas har du egentligen?

2012-06-23 @ 20:37:40
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Aha det är det här du sysslar med när du inte bloggar! ;-) Tur att det gick bra med både hajen och era huvuden dagen efter! Det ser i alla fall väldigt roligt ut. Fast inte en enda drink med paraply.



Ingen aning om hur det funkar med att byta emailadres på bloggen. Mitt råd är att du skriver till blogg.se och frågar. De brukar vara snabba med att svara faktiskt, om man nu ska berömma dem lite för en gångs skull.



Ser förresten att jag blev farmor den dagen ni hade er drinkfest. Himla kul är det. Vi åker nog till Sthlm endera dagen för att se det lilla livet live liksom. Han heter Bill och är extremt söt!

2012-06-24 @ 08:28:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Jaha den årliga festen. Konstaterar också att ni har rekorderliga trädgårdsmöbler.

2012-06-27 @ 21:43:38
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Eleonoraa

Men oj vilket mysigt järngäng med tjejer och vilka friskusar ni är! Bra jobbat av er alla. Kul och litet ovanlig tradition.



Trevlig juli önskar jag dig och lycka till med flytten!!!

2012-06-29 @ 20:02:42
URL: http://konvaljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0