Stockholm - London Dag 1 och del av dag 2

Dag 1
 
Tisdag 6 november
 
Äntligen var det dags, söstra mi och jag på väg till London igen. Vi åkte båda med tåget från respektive hemort och möttes som vanligt på Arlandas Rest&Fly, detta förträffliga övernattningsställe, där man får både eget, tyst rum och nära till flygplatsen, eftersom man redan är på den.
 
Vi lyckades med konststycket att anlända nästan samtidigt, hon hade nyss gått in, när jag kom.
 
Överslaf som vanligt! Tur jag kan klättra och ännu mer tur, att jag ligger kvar där uppe medan jag sover.
 
 
Denna gång hade vi enats om att packa minimalt. Jag hade 1 extra tröja, 3 par trosor, 3 par strumpor och en särk. Jag hade även gjort färdigt julklapparna till mina goda vänner i England för att posta på plats. Avsevärt mycket billigare än hemifrån och är man som jag, utrustad med ett julklappsrum, är det ingen konst att fixa sådant vilken tid på året som helst.
 
 
Natten var lugn och stilla, om än kort. Vi skulle flyga 7.15 så det var ingen sovmorgon att tala om. Vi gick upp till ett ganska lugnt Arlanda, de hade också insett att julen är i antågande, så vi trivdes som fisken i vattnet där vi gick mot incheckningen.
 
 
Dag 2
 
7 november
 
På väg! Lika härligt som alltid!
 
 
Vi fick frukost, en fullkornsmacka med kyckling, te och juice. Helt okej, även om jag alltid drömmer om English breakfast, med alla tillbehör utom vita bönor i söt tomatsås.
 
Vår steward var av högsta klass, hur högt nu det kan vara. Han var otroligt trevlig och serviceminded, men helt förbluffad över att två svenska kvinnor åker till England för att gå på Christmas Fair. Han kom tilllbaka till oss flera gånger för att diskutera just detta med oss.
Vi tycker inte det är ett dugg konstigt, men vi är ju lika stora julfantaster båda två.
 
Vi landade, tog tunnelbanan in till Paddington, för i år skulle vi bo på Days Inn i Sussex Garden.
 
 
Innan vi kom dit gick vi in på en kombinationsbutik, som hade det mesta, även postservice. Jag skulle posta 1 paket, A hade med sig 3.
 
DET TOG TID!!!!! Men till slut hade vi ändå fått iväg paketen redan första dagen och det var så skönt och mannen bakom disken ställde gärna upp sig för ett fotografi.
 
 
Mitt paket har redan nått adressaten fick jag veta i ett mail från henne idag. Det kan man kalla snabbt, det kom fram dagen efter vi postat. (Nu vet du det söstra mi, om vi inte hinner tala med varandra innan du läser detta).
 
Hotellrummet var det absolut minsta jag någonsin sett.
 
 
Sedan hade vi så att säga, fönster åt gården.
 
 
- och konst på väggen ovanför sängen.
 
Dubbelsäng och 1 täcke. Jag ilade ut till receptionen och bad om 2 enkeltäcken. Nej, det kunde vi inte få, men 1 gick bra. Ibland är det så att man inte ska begripa, men England är England, vårt favoland!
 
Vi grejade och stökade på ett tag och sedan gick vi ut i vimlet för att äta. In på första matställe vi såg, ett italienskt och där åt vi varsin urgod Club Sandwich med proscuiotto, mozareller, avocado och sallad´.
 
 
Jag passade på att skriva resedagbok medan vi väntade på maten.
 
 
MMMMmmmmm, det var fantastiskt gott med ett glas öl, respektive vin till.
 
 
London var som en vårdag, soligt och ljummen luft, cirka 12 grader varmt. A orerade över vinterjackorna vi hade på oss, men jag kontrade med, att vi hade valt bort vinterkängorna och gick i lågskor och jackan var väldigt skön igår kväll på stationen i väntan på tåget.
 
Det var fler än vi som valt vinterutstyrsel.
 
 
Mätta och belåtna, med varsitt dagkort till tunnelbanan på fickan var det dags för första höjdpunkten.
 
Boots fanns där som en hägring i fjärran och nu vad det dags. Vi tog tåget till Picadilly och se:
 
 
Fortsättning följer så klart!
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så kul att följa er resa!
Märkligt att den där stewarden tyckte att det var så konstigt att ni skulle gå på julmarknad? Det måste väl vara ett riktigt vattenhål för två medelålders kvinnor!

Kram, Ingrid

Svar: Julmarknad är helt rätt, jag tror för de flesta, men kanske inte så många män! Inte våra i alla fall. Kram
Leontina

2012-11-12 @ 11:23:14
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: anne

Kul! Men jag tror nog att det var ännu bättre konst på väggen (alt textilierna) på hotellet i Nyköping..! :)

2012-11-25 @ 09:05:35
URL: http://annnne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0