Karlslunds herrgård med Barnens trädgård

I utkanten av stan ligger Karlslunds Herrgård. Där finns "Barnens trädgård" och lite annat trevligt. Förra året var vi där på teater och såg "Fröken Julie" som spelades  utomhus Skådespelet gavs i en husruin på området, eller om huset var halvt av någon annan anledning? Till jul är det julmarknad och det är även andra aktiviteter under året.
 
 
För några veckor sedan hade vi friluftsdag med skolan och var där en heldag. Barnens trädgård var vi vid och just där hade jag inte varit tidigare, även om Karlslund ingalunda är nytt för mig.
 
 
På väg till Barnens trädgård passerade vi en massa odlingar.
 
 
Skördandet pågick för fullt.
 
 
Det är fri tillgång på vatten, vilket säkert underlättar varma sommardagar, att man slipper släpa vattenkannor alltför långt. (I bakgrunden syns teaterruinen.)
 
 
Solrosskogen var fin och jag drömde mig söderut i Europa för ett ögonblick
 
 
Här kommer nu ett sjok med bilder från parken.
 
Där finns mysiga tunnlar att gå i och en bit från dem, en ganska stor labyrint, där jag, med flera fick gå in ett antal gånger och leda vägen ut för vilsna elever.
 
 
Bron in till labyrinten hade "djur" på räckena.
 
 
Därinnen satt en man och lagade labyrinten, där jag förmodar att de som varit här före oss och inte blivit hämtade, hade tagit sig ut.
 
 
Det fanns mycket spännande saker överallt och alla hade väldigt roligt och trevligt. Det var inga problem att tillbringa en dag där i parken och ändå hade vi inte så bra väder, men väldigt bra kläder!!!!!
 
 
Stolar och bord i annorlunda proportioner. (Även äpplena ovan)
 
 
En fin paviljong med mosaikgolv
 
 
Grillplats
 
 
Hästar om man ville ta sig en ridtur i fantasin. De var flitigt använda, det syntes på de nötta öronen.
 
 
Någon ämnade mata något, vad förtäljer icke denna historia, jag har ingen aning, men det blev en fin bild.
 
 
Så gick jag på en egen liten exkursion och hamnade i Engelska Parken, som jag inte heller visste att den fanns.
 
 
Mitt i trappan upp till herrgården fanns en vilobänk, sånt är skönt.
 
 
Det var en fin dag och jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Mycket trevligt och jag fick se en hastighetsskylt som jag nästan aldrig sett förr.
 
 
Det är inte ens traktorhastighet!
 

Kommentarer
Postat av: Herta

Låter som ett trevligt ställe och spännande om man är liten eller tänker på ett annat sätt.

2012-10-21 @ 09:55:27
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Inga M

Fint ställe, förstår inte att jag missat det. Hastighetsskylten ser ärligt talat lite hemgjord ut.

Svar: Inga, Jag gjorde samma reflektion, jag hade aldrig hört talas om "Barnens trädgård".
Leontina

2012-10-23 @ 09:11:26
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0