Rom dag 2 - del 1

Rom dag 2 - del 1
 
Lördag 23 mars
 
Första natten i ny säng och med ny kudde känns alltid. Muskelminnet finns inte för just detta, så lite mör kände jag mig och det berodde absolut inte på våra utsvävningar under gårdagen - oh nej!
 
Fort upp med fönsterluckorna för att se om solen fanns därute. 
 
 
Nja, men det regnade i alla fall inte och inte kändes det "svenskkallt" heller. 
 
Mycket bra frukost med både kruska och flärd - om nu mat kan vara flärd, men finns det chokladfyllda croissanter bland frukostbröden, är det allt annat än enbart kruska.
 
Efter diverse badrumsturer kom vi ut till slut. Lite svalt var det, men ack så skönt och fjärran från snö och is.
 
Dagens första  mål var Anita Ekbergs "spa" - Fontana di Trevi.
 
 
Vi tittade från olika håll, ackad och oooade, sedan gjorde vi som alla andra tusentals turister och varför skulle vi inte det? Vi satte oss i rad på kanten och slängde varsitt mynt över axeln ner i fontänen.
 
 
Vi fnissade lite, men det var helt rätt i situationen just där och i och med detta vet vi ju att vi kommer att komma tillbaka. Mannen som fotade oss kom tydligen på att han halshuggit statyerna bakom oss, så vi fick ställa oss upp och bli föreviga än en gång, i denna eviga stad. Jag måste ju medge att bilden där vi står är mycket bättre med tanke på bakgrunden.
 
 
Kommersen var hård runt fontänen, nästan så det var lite jobbigt, så när vi sett oss mätta strosade vi gatan fram och i fjärran, mellan de grå husen, skymtade "gräddtårtan" = Vittorio Emanuele monumentet - uppfört till kung Viktor Emanuel II:s ära.
 
 
Gräddtårtan ligger på Piazza Venezia.
 
 
 
Det var lite in och ut i butiker också, ett och annat inköp blev det, som ska läggas på stack, i väntan på julen. Vi passerade en häftig glassbutik, men frukosten var alltför nära för en glass, det blev ögonfröjd och nog med det.
 
 
Jag fotograferar gärna detaljer och minst ett gatubrunnslock är obligatoriskt på varje ny plats. Det kan komma flera.
 
 
Fin lykta på hörnet av ett hus vi passerade
 
 
Vi turistade på i sakta mak och jag var framme med kameran nu och då och fotade det som föll mig in. Första dagarna blir det gärna många bilder.
 
Slitet och fräscht bredvid varandra
 
Här verkar det finnas lediga lägenheter.
 
 
Där kom plötsligt elefantobelisken inom synhåll och jag tänkte gå ditåt.
 
 
Nej, nej, sa vår kartläsare, vi ska kolla en kyrka först och det var Santa Maria Sopra Minerva som var nästa stopp. En vacker kyrka med blått tak inuti.
 
 
Nu var det inte för den vackra blå färgen i taket vi skulle in där, utan framme vid altaret stod Michelangelos "Kristus uppståndelse"
 
 
Från början lär han ha varit naken, men i någon tid var detta mer opassande än i vår, så han hade försetts med detta något bisarra "skynke". Say no more," men jag tänkte!
 
 
Det var dock en mycket vacker staty, trots gulddekoren - och prydheten har segrat.
 
På ena väggen fanns en inmurad grav ganska långt upp på väggen. Den var inte olik Kronblom på sin kökssoffa, men något mer andlig än Kronblom.
 
 
Det var väldigt vackert därinne och vi tycker mycket om att gå in i kyrkor när vi reser, så det blir en hel del sådant denna bloggresa.
 
 
Tillbaka till torget utanför - Piazza de la Minerva. Där fanns obelisken och den var jättefin med den lilla elefanten längst ner som bar obelisken på ryggen. Hieroglyferna kunde vi dock inte tyda.
 
 
Obelisken är från 500 f Kr och elefanten är gjord efter en ritning av Bernini från 1667. Vi snurrade runt där ett tag och sedan gick vi vidare till Piazza della Rotonda, där det otroligt mäktiga Pantheon ligger.
 
 
Så FANTASTISKT!!!!
 
 
 
Fram till 1847 var torget en marknadsplats och i vissa kolonnor finns hålen kvar efter fästena för marknadsstånden. Även på detta torg finns en obelisk, en egyptisk, tillägnad Ramses den andre.
 
Det är den som är bakom mig, där vi sitter och vilar på en uteservering.
 
 
Dryck var det vi ville ha och man kan inte klaga på det vi hade mitt framför ögonen.
 
 
När vi vätskat upp oss lite och även fått njuta av solen någon halvtimme gick vi vidare, för den kom och vi var inte sena att skala av oss lager efter lager och lapa i oss det som bjöds.
 
Vi gick in så klart in i Pantheon och min vanliga reflektion for igenom skallen. En så otroligt mäktig byggnad, den såväl som pyramiderna: Hur gjorde de när de byggde detta för så längesedan? Förresten lär den vara ett av antikens underverk.
 
Här ett citat från Wikipedia:
Pantheon är en av de få antika byggnader som har varit i funktion sedan den uppfördes. Den nuvarande byggnaden uppfördes c:a  120 e.Kr. av kejsar Hadrianus och ersatte då en tidigare tempelbyggnad, som konsuln Marcus Vipsanius Agrippa hade låtit bygga 27 f. Kr.
 
                                                                                    Bilder
 
 
Ljusinsläppet är ett stort cirkelrunt hål högst upp i kupolen, som för övrigt är större än Peterskyrkans. När det regnar kommer det rakt ner och i golvet under är det avrinningshål
 
 
Det mesta var förbjudet därinne och lika bra var väl det. Det var också gott om vakter som såg till att förbuden efterlevdes.
 
 
Omgivningarna var inte så pampiga, slitna hyreshus, med dito dörrar......
 
 
 
 
.....och på hörnet en glassbar igen. Denna gång blev det inköp.
 
 
NEEJ, jag är inte så glupsk att jag äter 2!!!!! Jag håller i både min och fotografens glass.
 
 
Efter glassätandet stod vi kvar en stund och njöt av solen och sedan var vi på väg igen.
 
Fortsättning följer

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag bor med dålig uppkoppling och har inte lyckats få fram alla dina bilder förrän nu. Så äntligen har jag kunnat se alla och läsa inläggen. Det är så roligt att få resa med dig på bloggen, nu när jag inte reser själv.

Jag skulle också kolla på kyrkor om jag var där, det är så pampigt och vackert. Man upphör aldrig att förundras hur man kunde få till det för så länge sedan med så primitiva redskap. Och alla vackra statyer. Den pryda var ju rolig. Sen förstår jag inte dödskallarna, vitsen med dem? Symbol för döden kanske.

2013-04-11 @ 07:39:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Åh så roligt att få se alla dina fina bilder från Den eviga staden. Det är 45 år sedan jag var i Rom, men när jag ser ditt inlägg känns det som om det var igår.

Alla ställena som du nämner var vi och tittade på både en och två gånger. Vi var ju där en hel vecka.

Det du kallar gräddtårtan, Vittorio Emanuele monumentet, har jag hört att italienarna kallar "macchina da scrivere" och visst ser byggnaden ut som en gammaldags skrivmaskin.

Jag ser fram mot dag 2 del 2!
Kram

2013-04-11 @ 13:38:07
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

Åh, jag skulle också vilja tillbringa en tid i Italien på vårkanten! :-) Har fått för mej att det är som bäst då!?

Någon vår att tala om här i Skåne är det inte, men SMHI lovar ju att den åtminstone är på väg nu. Värmen ska komma till helgen - fast riktigt vad som menas med värme har jag inte klart för mej!? Men allt över fem plusgrader känns ju okej numera - men lite till vore inte fel!!

Jag har inte så bra koll på forsärlans utbredningsområde, men den trivs iallafall vid rinnande vatten och bygger gärna sina bon i skrevor på gamla stenbroar och liknande. Förr fanns det en vattendriven kvarn på den här fastigheten, och det finns lite ruinrester kvar som jag tror är främsta anledningen till att forsärlorna häckar här. Vad jag kan påminna mej så har det varit ett par här varje sommar i alla år vi har bott här, vilket är bortåt 25 nu. Antar att det är ättlingar till det första paret som återvänder år efter år. :-)

2013-04-11 @ 15:15:47
URL: http://annakk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0