Rom dag 7 - hemresedag

Rom dag 7
 
Torsdag 28 mars
 
Sista morgonen med nackspärr p g a kudden! Jag hade gott kunnat stå ut med lite nackspärr några dagar till. Samtidigt blir det skönt att komma hem, men så är det ju alltid.
 
Idag, sista dagen, kom C på att beställa cappuchino från den stora maskinen inne i köket, istället för den lilla automaten i matsalen  -  SKILLNAD!!!
 
Idag åt vi frukost länge och mycket, gjorde några mackor att ha när det blir hungersnöd på resan och de små pluttsmörgåsarna på planet kostar många pengar.
 
Upp på 306 en sista gång och snodde ihop det sista så att allt är packat som ett vällagt pussel.
 
 
Kontrollvägde igår, då hade jag 19 kg. Bytte ut tunga handbagageväskan mot necessärer och särk.
 
Min väska nr 3, denna förunderliga resa när jag är i topp vad det gäller väskinköp, fick fungera som handbagage. Den var perfekt, för blixtlåsen i alla 4 hörnen fungerade som en riktigt bra expander när jag packade och en sammanhållande faktor när jag drog ihop dem igen - FINT!
 
Jag gillar min "bag".
 
Allt flöt på, vi lät vårt saftyboxinnehåll stå kvar till nästa gäst - surprise, surprise, fast de hade kanske blivit gladare över en liten vinflaska.
 
Vad vi hade i saftyboxen??? En extra toapappersrulle, för det var de lite snåla på. I kylskåpet står nästa överraskning, ett cocktailglas. Eller så tar städsektionen hand om vårt leftover.
 
Ute öste regnet ner. Jag stod i fönstret och studerade folket nere på gatan. Det var många fina paraplyer som passerade.
 
 
Än en gång tackade vi vädergudarna för gårdagen och för detta regn som inte bekom oss ett dugg eftersom vi hade bestämt oss för att lyxa till det och ta en taxi ut till flygplatsen, nu när vi hade så många väskor.
 
Jag stod där och tog bilder åt alla håll jag kom åt, neråt, utåt sidorna och rakt fram.
 
 
Vi tog hissen ner en sista gång och det var med nöd och näppe vi rymdes alla 3 + väskorna.
 
 
Vi tackade för oss och talade om att vi var väldigt nöjda med hotellet och bemötandet. Jag kan varmt rekommendera Hotell Ludovisi till kommande Romresenärer.
 
 
Taxin vi beställde hade fast pris, den kostade 55 euro, drygt 18 euro/person och sällan har jag känt att jag offrat 18 euro på något så skönt och bekvämt.
 
Portieren (om det yrket fortfarande existerar) bar ut alla väskor till taxin när den kom. Han stod i dörren och spanade för att vi inte skulle behöva anstränga våra armar och ryggar med silkessärk- och väskfyllda resväskor.
 
 
Taxin var en liten buss, det var väldigt vilsamt att bara gå in och sätta sig. A och jag satt bak som 2 snälla barn. Visserligen var taxin inrökt som värsta skorstenen och han körde som han hade hela Roms poliskår efter sig, men det var vilsamt ändå. 
 
C satt där fram och rapporterade bak till oss. På motorvägen körde han 150, men allra värst var genvägen han tog, det kändes som han tvärsvängde rätt in på en cykelväg, vi guppade fram på en liten krokväg i racerfart och sen poof, var vi uppe på motorvägen igen.
 
Vi sparade säkert 5 - 10 minuter tack vare den manövern, men jag hade kunnat vara utan den. Strunt samma, nu sitter vi incheckade och ska snart gå ombord.
 
Jag blev stoppad i säkerhetskontrollen och nu var knivarna redan incheckade, så vad var det då? Det var min resevåg som var det misstänkta objektet. Tack och lov att jag fick tillbaka den!
 
Stockholm nästa!!!
 
Vi kom hem till vintern igen, glöm linne på stan, som jag faktiskt hade en dag i Rom - mycket njutbart!
 
Snö och is, men vi tog oss till bilen utan några intermezzon.
 
 
När vi for, hade vi en fantastisk soluppgång framför oss och nu när vi kom tillbaka, gick den ner!
 
 
                                                                      Arrivederci Roma!

Kommentarer
Postat av: Herta

Aha vi är hemma igen.

2013-04-29 @ 22:15:44
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Ingrid

Tack för en härligt Romresa!
Det har varit så roligt att få följa med på den och få ta del av alla era äventyr. Ni måste verkligen ha haft enormt trevligt!

Kram, Ingrid

2013-04-29 @ 22:40:09
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Christina Cedergren

Mille Grazie. Tack för en fantastisk återresa. Nästa mål?

2013-04-30 @ 16:54:42
Postat av: Musikanta

Jag har hängt med er alla dagar i Rom nu och beundrar dig och dina medsystrar för er energi! Ni har verkligen gjort Rom! Härliga bilder från ett vardagsRom också.

Nu är det i alla fall vår här och snön är borta - skönt. Man glömmer fort, som väl är. Men jag förstår att den här Romresan inte försvinner så snabbt :-).
Kramar från Ingrid
PS. Hallsberg är heller inte så dumt att åka till...

2013-05-01 @ 09:50:53
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Anita Månsson

Tack för en OTROLIG resa med "nya" upplevelser.

2013-05-01 @ 17:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0